شناسه خبر:73287
1402/6/12 09:57:25
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان خبر داد:

اتمام اسکلت و سفت‌کاری 480 واحدی فرهنگیان طی سال جاری

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان خبر داد: طبق قول پیمانکار اسکلت و سفت‌کاری پروژه 480 واحدی کوی فرهنگیان که متولی آن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است، تا انتهای فصل کاری امسال (حداکثر آذرماه) به اتمام می‌رسد.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

دولت سیزدهم درحالی بر سر کار آمد که میراث‌دار یکی از بزرگ‌ترین و البته بدترین سیاست‌ها بدون درنظر گرفتن زیرساخت‌ها در حوزه ساخت مسکن با عنوان اقدام ملی مسکن بود؛ میراث منتقل‌شده دولت کنونی را با مشکل شدیدی در این بخش مواجه کرده است.

به‌گونه‌ای که دهه گذشته عدم اعتقاد به تولید و البته عرضه مسکن، سبب شد این بازار تبدیل به یکی از متلاطم‌ترین بخش‌ها در کشور و به‌ویژه همدان شود؛ افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن چه در بخش خرید و چه رهن و اجاره، باعث شد نه‌تنها خرید خانه برای مردم یک رؤیا شود، بلکه آنان حتی توان رهن و اجاره یک واحد کوچک به‌ویژه در کلان‌شهرهایی مثل همدان را نداشته باشند.

البته دراین‌بین بارها و بارها اعضای تحریریه گروه خبری سپهرغرب پای صحبت و گلایه‌مندی متقاضیان مسکن این شهر و به‌ویژه آنانی که در طرح اقدام ملی ثبت‌نام و در چند نوبت اقدام به واریز وجه کرده‌اند، نشسته‌اند؛ اما هنوز مسکنی بعد از گذشت بیش از سه سال، در اختیارشان قرار نگرفته است. گویی با آغاز کار به‌ویژه در 480 واحدی شهرک فرهنگیان، این‌بار بحث بر سر کُندی پیشرفت کار بوده، بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع گفت‌وگوهایی را با یکی از افراد ثبت‌نام‌کرده در این طرح و نیز مجید صالحی‌امیر، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

یک فرد ثبت‌نام‌کننده در طرح اقدام ملی مسکن در دولت قبل با بیان اینکه نخستین واریزی ما برای طرح مسکن ابلاغی در سال 99 به مبلغ 50 میلیون تومان بود، گفت: جالب‌تر اینکه بدون درصدی پیشرفت در کار و حتی تغییر در کاربری زمین در شهرک فرهنگیان که یک زمین کشاورزی و یا بایر بود، در اوایل سال 1401 مجدداً مبلغ 40 میلیون تومان دیگر نیز در قالب اجرای طرح از ما گرفته و حتی عنوان شد اگر این مبلغ را واریز نکنید، از پروژه حذف خواهید شد.

علی عمیدی‌فر با اشاره به اینکه در آن مقطع زمانی من نیز همچون دیگر متقاضیان به هر طریق ممکن از محل فروش خودرو و طلاهای همسرم این مبلغ را فراهم و واریز کردم، اذعان کرد: متأسفانه بازهم شاهد پیشرفت در کار نبودیم، تا اینکه با جمعی از متقاضیان نسبت به موضوع بلاتکلیفی اعتراض کرده و به استانداری مراجعه کردیم که در پاسخ اعلام شد زمین مورد نظر از مقاومت لازم برخوردار نیست، بنابراین ما این‌بار به این موضوع اعتراض کردیم که اگر زمین مورد نظر آماده نبود، بر چه اساسی طی یک سال و نیم گذشته در دو مرحله از ما پول گرفتید؟ مگر نه اینکه قبل از اجرای هر طرحی باید زمین مورد نظر آن آماده شود؟

* 22 سال است که مستأجرم

وی ادامه داد: خلاصه اینکه این فرآیند تا فروردین‌ماه ادامه داشت و شروع عملیات عمرانی پروژه به روزهای ابتدای اردیبهشت‌ماه باز‌می‌گردد، اما با گذشت چندماه و گرفتن یک 50 میلیون تومان دیگر، هنوز پیشرفت کار به‌قدری نیست که بتوان به اتمام زودهنگام پروژه امیدوار شد و این درحالی است که کسی همچون من 22 سال مستأجر بوده و طی ماه آتی صاحب‌خانه خواهان افزایش 100 میلیون تومانی مبلغ ودیعه شده و حای آنکه چندین خانم سرپرست خانوار داریم که دیگر توان پرداخت هزینه اجاره‌بها و رهن را ندارند.

عمیدی‌فر با اشاره به اینکه در بازدیدهای مکرری که طی چندماه اخیر از این پروژه داشتیم آن‌گونه که پیداست تنها 20 کارگر در این پروژه بزرگ مشغول کار هستند و حتی پروژه پرواز که عملیات عمرانی آن یکی دو ماه بیشتر نیست آغاز شده به‌مراتب پیشرفت بیشتری نسبت به پروژه 480 هکتاری دارد، گفت: با این تفاسیر امیدی به اتمام پروژه حتی طی دو سال آینده را نیز نداریم.

* از مردم عذرخواهی می‌کنم

در ادامه سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در پاسخ به گلایه‌مندی شهروندان از روند کُند پیشرفت کار، ضمن عذرخواهی از مردم، بابت تأخیر در اجرای آن گفت: این تأخیر دلایل متعددی داشت.

مجید صالحی‌امیر با بیان اینکه یکی از دلایل به جنس خاک زمین تعیین‌شده بازمی‌گردد، افزود: دو سال پیش با وجود مشخص شدن سستی بستر خاک، از آنجا که زمین مرغوب بود، بنا به تصمیم شورای عالی ملی مسکن و زمین یک رقم 17 تا 18 میلیارد تومانی بابت استحکام بستر و استحکام‌بخشی به خاک هزینه شد.

وی با تأکید بر اینکه البته پیش‌تر هم برحسب حساسیت موضوع از سوی استان بر لزوم استحکام‌بخشی تأکید بود، تشریح کرد: این حساسیت‌ها به آن جهت حائز اهمیت بود که نمی‌خواستیم در اجرای این طرح نیز مشکلات مترتب بر طرح مسکن مهر را (که البته نمی‌توان محاسن آن را نادیده گرفت) به‌لحاظ فنی، جانمایی و غیره تجربه کنیم.

صالحی‌امیر تأکید کرد: طبق قول پیمانکار اسکلت و سفت‌کاری پروژه 480 واحدی کوی فرهنگیان که متولی آن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است، تا انتهای فصل کاری امسال (حداکثر آذرماه) به اتمام می‌رسد.

این مقام مسئول گفت: با توجه به بزرگی پروژه شاید اگر کسی از کنار پروژه رد شود، احساس کند که تعداد کارگران مشغول به کار اندک است، اما این اطمینان را به شما می‌دهم که بنده بارها به‌صورت سرزده در محیط کارگاهی این پروژه حاضر شده‌ام و از نزدیک شاهد اشتغال تعداد کارگرانی به‌مراتب بیشتر از این عدد عنوان‌شده هستم و البته بارها در مکاتبات خود با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) نیز بر تسریع در روند عملیات عمرانی تأکید کرده‌ایم.

* میزان تسهیلات افزایش یافته

وی با شاره به اینکه البته اخیراً به دستور رئیس‌جمهور در شورای پول و اعتبار، مصوب شد میزان تسهیلات نهضت ملی مسکن در تمام کشور از 300 میلیون تومان به 550 میلیون تومان افزایش یابد، افزود: درصورت تزریق این مبلغ مابه‌تفاوت یقیناً شاهد پیشبرد بهتر این پروژه به دو طریق یکی آورده متقاضی و دیگر استفاده از تسهیلات بانکی خواهیم بود.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد بنا به دغدغه‌مندی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی جدید استان، خوشبختانه 480 واحدی اقدام ملی مسکن شهرک فرهنگیان در قالب نهضت ملی مسکن با درنظر گرفتن استانداردها و گذشتن از سدهای متعدد پیش رو، روزهای خوبی را درآینده نه‌چندان دور شاهد خواهد بود و می‌توان به اتمام آن از طریق اعطا و تزریق تسهیلات بیشتر امید داشت و بالاخره متقاضیان این طرح حلاوت و شیرینی پیشرفت آن را بعد از سال‌ها خانه به دوشی، تجربه می‌کنند.

 

شناسه خبر 73287