شناسه خبر:73335
1402/6/13 12:53:45

جانشین رئیس پلیس راه استان همدان گفت: اعمال محدودیت سرعت و نصب چندین سرعت‌کاه، سوانح فوتی را در جاده حادثه‌خیز غار علیصدر همدان کاهش داد.

سرهنگ «ارسلان سرمدی» روز یکشنبه اظهار کرد: جاده غار علیصدر به‌علت عرض کم و فراوانی راه‌های فرعی متصل به آن، یکی از حادثه‌خیزترین محورهای ارتباطی همدان به‌شمار می‌رود که همه‌ساله شمار زیادی از شهروندان و مسافران جان خود را در این مسیر از دست می‌دهند.

وی اضافه کرد: با توجه به پُرحادثه بودن این مسیر شریانی، چهارخطه شدن این جاده در سفر هیئت دولت نیز مصوب و اعتباری برای آن پیش‌بینی شد که عملیات عمرانی‌اش نیز آغاز شده است.

جانشین رئیس پلیس راه استان همدان ادامه داد: با توجه به زمان‌بر بودن انجام عملیات عمرانی، اجرای طرح‌ها و محدودیت‌هایی برای پیشگیری از بروز سوانح احتمالی تا تکمیل شدن این طرح ضروری به نظر می‌رسید.

سرهنگ سرمدی گفت: بنابراین با تصمیم شورای راهبری، کمیسیون ایمنی راه‌های استان و شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهرستان بهار، طرح‌های کوتاه‌مدت برای این جاده پیش‌بینی و در گام نخست محدودیت سرعت اعمال شد.

وی توضیح داد: طبق قانون میزان سرعت خودروها در جاده غار علیصدر باید شب‌ها 85 و روزها 95 کیلومتر در ساعت باشد که با تصمیم گرفته‌شده 15 کیلومتر در ساعت یعنی میزان سرعت در شب به 70 و در روز به 80 کیلومتر در ساعت تقلیل یافت.

جانشین رئیس پلیس راه استان همدان تأکید کرد: این موضوع با نصب تابلو محدودیت سرعت در جاده علیصدر اطلاع‌رسانی شده است و درصورت تجاوز از میزان سرعت پیش‌بینی شده، دوربین‌های ثبت تخلف سرعت رانندگان متخلف را جریمه می‌کنند.

سرهنگ سرمدی یادآوری کرد: مردادماه امسال هشت نفر در سوانح جاده‌ای مسیر علیصدر جان باختند که با اجرای این طرح از ابتدای شهریورماه امسال، تاکنون یک نفر در سانحه رانندگی این جاده جان باخته است.

وی گفت: علاوه‌بر کاهش 15 کیلومتری سرعت خودروها، نسبت به نصب سرعت‌کاه در چندین نقطه حادثه‌خیز و آشکارسازی این سرعت‌کاه‌ها با نصب تابلو، گل میخ و رنگ‌آمیزی محل اقدام شده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: هم‌اینک حاشیه جاده علیصدر به‌علت انجام کار عمرانی راهسازی تا دو متر کنده‌کاری شده و اختلاف ارتفاع بین جاده و حاشیه راه ایجاد شده است؛ بنابراین برای پیشگیری از خروج خودرو از مسیر اصلی و واژگونی وسیله نقلیه به‌علت تردد با سرعت بالا، نصب سرعت‌کاه ضروری بود.

افزون‌بر 35 هزار میلیارد ریال اعتبار در سفر مردادماه سال گذشته رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به استان برای حوزه راه و شهرسازی همدان مصوب شد که به دنبال بررسی‌های صورت‌گرفته پس از شناسایی 129 نقطه حادثه‌خیز در استان، رقمی افزون‌بر سه هزار و 200 میلیارد ریال از این اعتبار برای رفع نقاط مذکور مصوب شد.

طرح بهسازی و چهارخطه کردن راه اصلی همدان- گل‌تپه- غار علیصدر به طول 68 کیلومتر در سه قطعه از اوایل مردادماه آغاز شد که مطالعات قطعه نخست این مسیر به طول حدود 32 کیلومتر به اتمام رسیده است و از بلوار آیت‌الله نجفی- شهر بهار شروع می‌شود و بعد از میدان حسن قشلاق به پایان می‌رسد؛ عملیات اجرایی آن در دستور کار شرکت چاوش راه است.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان، یکی از الزامات طرح‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور پیشرفت 50 درصدی طرح‌ها بود که دراین‌باره اجرای طرح چهارخطه همدان - غار علیصدر با توجه به اهمیت از این قاعده مستثنا شد.

فرزاد تیموری گفت: برای 32.5 کیلومتر از این طرح حد فاصل بلوار آیت‌الله نجفی تا میدان حسن‌آباد بهار نقشه تهیه و به مناقصه گذاشته شده و سه هزار میلیارد ریال در سفر هیئت دولت به همدان برای اجرای این طرح پیش‌بینی شد و در فاز نخست 500 میلیارد ریال برای اجرای 12.5 کیلومتر آن تخصیص یافت.

وی ادامه داد: چهارخطه شدن این مسیر 72 کیلومتری حدود 9 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که سه هزار میلیارد ریال آن از محل مصوبات سفر رئیس‌جمهوری و مابقی باید توسط وزارتخانه متبوع تأمین شود.

مطالعات قطعه دوم آن نیز به طول 13 و نیم کیلومتر و قطعه سوم آن 23 کیلومتر در مرحله تکمیلی است.

علیصدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی و بزرگ‌ترین غار آبی جهان در 75 کیلومتری شهر همدان واقع در ارتفاعات «ساری قیه» نزدیک روستای علیصدر شهرستان کبودراهنگ واقع شده‌ و همه‌ساله پذیرای شمار زیادی از مسافران و گردشگران به‌ویژه در فصل تابستان و تعطیلات نوروزی است.

استان همدان دارای بیش از پنج هزار و 400 کیلومتر راه اصلی، فرعی، بزرگراه، آزادراه، راه روستایی و شوسه است.

 

شناسه خبر 73335