شناسه خبر:73415
1402/6/18 13:29:29

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با بیان اهمیت مبارزه بیولوژیک در ارتقای سلامت محصولات کشاورزی، گفت: با انجام این نوع مبارزه با آفات در استان از مصرف 24 تن انواع سموم کشاورزی جلوگیری شده است.

«کیومرث اکبری» روز پنجشنبه اظهار کرد: در سال زراعی جاری در سطح 23 هزار و 435 هکتار مبارزه بیولوژیک توسط زنبور هابروبراکون با آفات پیله خوار نخود، ساقه خوار ذرت و کرم میوه گوجه فرنگی انجام شده است.

وی افزود: در این نوع مبارزه از موجود زنده و یا مواد حاصل از آنها بر علیه عوامل خسارت‌زای گیاهی از جمله آفات، بیماریهای گیاهی و علف‌های هرز استفاده می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه در مبارزه بیولوژیک با تکثیر، رهاسازی و مراقبت از عوامل مفید طبیعت بر علیه عوامل خسارت‌زا کنترل طبیعی و بیولوژیک صورت می‌گیرد یادآور شد: این روش یکی از روش‌های کنترلی مورد استفاده در تولید محصول سالم و ارگانیک است و در سال‌های اخیر تمایل کشاورزان برای بکارگیری آن بیشتر شده و البته پتانسیل توسعه این روش از لحاظ فنی و تجربی با چندین عوامل خسات‌زای دیگر و محصولات کشاورزی بیشتری وجود دارد.

اکبری در زمینه استفاده از زنبور هابروبراکن در مبارزه بیولوژیک در این استان گفت: 50 درصد از هزینه‌های تولید زنبور هابروبراکن به عنوان عامل مفید توسط بخش دولتی پرداخت شده است که این مبلغ از محل یارانه بهینه سازی مصرف سموم و طرح جهش تولید در دیمزارها تامین شده و مابقی توسط خود کشاورزان پرداخت گردیده است.

وی تعداد واحدهای فعال تولید عوامل بیولوژیک دارای مجوز را در استان پنج واحد اعلام کرد و یادآور شد: برای تولید زنبور هابروبراکن از سوش محلی داخل استان و توسط یکی از واحدهای فعال استفاده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه گفت: نظارت بر کارگاه، کیفیت و کمیت تولید عوامل بیولوژیک توسط مدیریت حفظ نباتات و واحدهای تابعه انجام گرفته و تولید و حمل تا مراکز خدمات جهاد کشاورزی توسط واحدهای تولیدی صورت پذیرفته است.

وی اضافه کرد: در سطح 278 هکتار از مزارع استان نیز از ماده بیولوژیک بر علیه آفات استفاده شده است.

به گزارش ایرنا؛ کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهار فصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و 570 هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با 25 هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه 70 درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از 527 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 192 هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و 575 هزار و 814 تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن 11 اقلیم آب و هوایی، بارش‌های 2 برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از 98 درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

 

شناسه خبر 73415