شناسه خبر:73846
1402/7/3 11:28:07

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مریوان، گفت: پست‌ قرنطینه دامپزشکی مستقر در پایانه مرزی باشماق شهرستان مریوان نقش بسزایی در افزایش صادرات فرآورده‌های خام دامی به کشورهای عراق و سوریه ایفا می‌کند.

کیوان نوری وظایف پست نظارت قرنطینه دامپزشکی مستقر در پایانه مرزی باشماق شهرستان مریوان را تشریح و اظهار کرد: پست‌های قرنطینه دامپزشکی به‌عنوان یکی از سازمان‌های همجوار گمرک جمهوری اسلامی ایران در پایانه‌های مرزی مستقر شده‌اند و بر همین اساس در استان کردستان نیز پست یاد شده در پایانه مرزی باشماق مریوان در حال فعالیت است.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان کردستان طی سالیان اخیر اهتمام ویژه‌ای نسبت به به‌کارگیری و استقرار زبده‌ترین و فنی‌ترین نیروهای خود در پست قرنطینه دامی باشماق داشته است و هدف از انجام این کار را اجرای نظارت عالیه بر صادرات دام زنده و فرآورده‌های خام دامی می‌داند که در نهایت خروجی آن افزایش سطح کیفیت محصولات صادراتی می‌باشد و بدین‌سان روند صادرات تضمین می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مریوان، اضافه کرد: باتوجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در تولید گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ خوراکی، تخم‌مرغ نطفه‌دار، عسل، انواع ماهی‌های پرورشی، دنبه گوسفندی، چربی صنعتی، داروهای دامپزشکی و...خودکفا شده، بنابراین مازاد این تولیدات پس از تأمین نیاز داخل کشور ضمن موافقت وزارت جهاد کشاورزی، طبق دستورالعمل‌های بهداشتی-قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

به گفته نوری، در بین کشورهای همسایه نیز عراق و سوریه دارای بیشترین جاذبه اقتصادی برای تجار ایرانی هستند، بنابراین اکثریت صادرات فرآورده‌های خام دامی به کشورهای مذبور و از طریق پایانه مرزی باشماق صورت می‌گیرد که شرح این ماجرا نقش و اهمیت پست قرنطینه دامی باشماق را هویدا می‌سازد.

وی ادامه داد: باتوجه به موقعیت کشور ایران و قرارگیری آن در مسیر ترانزیتی و بین‌المللی آسیا-اروپا؛ محصولاتی مانند چرم گاوی، پوست و پشم گوسفندی، روده، هزارلا، نرینگی، سالامبور و... از سوی کشور عراق به چین، پاکستان، ترکیه، اروپا و... صادر می‌شود که در ابتدای امر می‌بایست از طریق پایانه مرزی باشماق به داخل ایران ورود پیدا کند. باتوجه به اینکه وظیفه نظارت بر بهداشت و سلامت اینگونه محصولات وارداتی و ترانزیتی و همچنین صدور گواهی حمل آن‌ها برعهده سازمان دامپزشکی است، پست قرنطینه دامی مرز باشماق در جهت پیشگیری از ورود بیماری‌های اگزوتیک دامی و اجرام عفونی مشکل‌آفرین به داخل کشور، عالی‌ترین نظارت‌ها را در سطوح مختلف به اجرا در می‌آورد که این موضوع به‌عنوان پدافند غیرعامل، باعث جلوگیری از وارد آمدن خسارت اقتصادی احتمالی به سرمایه‌های دامی کشور می‌شود.

مدیر دامپزشکی مریوان یکی از مشکلات پست قرنطینه دامی پایانه مرزی باشماق را کمبود نیرو عنوان کرد و توضیح داد: باتوجه به وسعت کار و حجم بالای مبادلات کالایی در حوزه فرآورده‌های خام دامی از طریق مرز و انجام امور به‌صورت شبانه‌روزی حتی روزهای تعطیل؛ نیاز است سازمان دامپزشکی کشور توجه ویژه‌ای را به این پست داشته باشد و با همراهی سازمان امور اداری و استخدامی کشور، جذب و به‌کارگیری نیروهای بیشتر برای استقرار در پست قرنطینه دامی را در دستور کار قرار دهد.

نوری در خاتمه شناساندن اهمیت و نقش پست‌های قرنطینه دامپزشکی را به عموم مردم از جانب سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد و اشاره کرد: رسانه‌های دیداری و شنیداری با تبیین فعالیت پست‌های قرنطینه می‌توانند در ارتقای کیفیت خدمات انجام گرفته و افزایش سطح رضایت‌مندی، گام مهمی بردارند.

 

شناسه خبر 73846