شناسه خبر:73987
1402/7/5 12:54:39

استاندار ایلام با اشاره به اینکه موزه‌ دفاع مقدس ایلام در سطح منطقه‌ای کم‌نظیر است، گفت: فرهنگ ایثار و شهادت فرهنگی نجات بخش برای همه جوامع است، امروز باید این فرهنگ را به بهترین شکل به نسل جوان انتقال داد.

حسن بهرام‌نیا روز سه‌شنبه در جریان بازدید از مرکز فرهنگی و موزه‌ دفاع مقدس، ضمن تبریک هفته‌دفاع مقدس به همه‌مردم استان ایلام، با بیان اینکه موزه‌ دفاع مقدس ایلام تداعی‌کننده‌ دوران هشت سال دفاع مقدس است، اظهار کرد: در این موزه، علی‌رغم وسعت کم و کمبود منابع، اما نقش‌آفرینی رزمندگان در دفاع مقدس و حضور مردم در صحنه‌های مختلف به رشته‌ تصویر درآمده است.

وی با اشاره به اینکه این موزه‌ در مقیاس منطقه‌ای با توجه به استفاده از تجهیزات خاص در سطح منطقه کم‌نظیر است، بیان کرد: همه‌ آنچه مربوط به حوزه‌ دفاع مقدس ایلام است اعم از وحدت و حضور ایلات، حوزه‌ رزم و ایثار و مقاومت و رزمندگان اسلام در این موزه به خوبی چیدمان شده است‌.

استاندار ایلام با بیان اینکه حدود 600 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی یادمان‌های دفاع مقدس و گلزارهای شهدا در راستای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان در نظر گرفته شده است، ابراز کرد: بخش قابل توجهی از این اعتبار در استان تخصیص یافته و به مرور در راستای ساماندهی یادمان‌های دفاع مقدس تخصیص خواهد یافت.

بهرام‌نیا با بیان اینکه همه ما مدیون شهدا، جانبازان، ایثارگران، رزمندگان و آزادگان هستیم، افزود: شهدا و جانبازان ما در هشت سال دفاع مقدس، با ندای امام راحل به جبهه‌های جنگ حق علیه باطل شتافتند و از کیان اسلامی دفاع کردند و امروز ما بایستی راه شهدا را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه ما باید قدردان کسانی باشیم که در راستای حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تلاش می‌کنند و برای نسل آینده با استفاده از آنچه می‌تواند هم‌افزایی کند در ثبت و ضبط این گنجینه نقش دارند، افزود: با وجود با وسعت کم، این موزه دفاع مقدس با معماری خوب، سلیقه به خرج داده و نمادهایی را که با هویت دفاع مقدس استان ایلام عجین است طراحی شده است که برگرفته از روحیه دوران هشت سال دفاع مقدس در این استان است.

استاندار ایلام با اشاره به تأثیرگذاری این صحنه‌ها و نقش مهمی که در تربیت نسل حاضر و آینده می‌تواند داشته باشد، افزود: موزه دفاع مقدس و نمایش آنچه که در جبهه‌ها و بر رزمندگان و شهدای ما در دوران دفاع مقدس گذشته است، نقش مهمی در توریج و توسعه روحیه و فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در سطح جامعه دارد و باید گفت که این فرهنگ است که می‌تواند نجات‌بخش جامعه باشد.

بهرام‌نیا با اشاره به اینکه مردم ایران اسلامی با دستان خالی در برابر دشمنی که با پشیبانی بیش از 40 کشور دنیا تجهیز شده بود پیروز شدند، افزود: با وجود تحریم حتی سیم خاردار، ما پیروز دوران دفاع مقدس شدیم چرا که محوریت مردم و ملت ما، اسلام، قرآن و ولایت فقیه است و در همین استان ایلام همه اقوام و عشایر و طوایف دست به دست هم دادند و در برابر دشمن متجاوز ایستادگی و مقاومت کرده و به پیروزی رسیدند.

وی با تأکید بر اینکه از این ظرفیتی که ایجاد شده برای دانش‌آموزان و دانشجویان شرایط فراهم شود که این صحنه‌ها را ببینند که تأثیرگذار است، ابراز کرد: این صحنه‌ها و بازدید از موزه دفاع مقدس، به طور قطع تحول ایجاد کرده و امید بخش خواهد بود، اینکه با دستان خالی بر 40 کشور جهان در دوران دفاع مقدس پیروز شدیم و رمز آن وحدت با محور ولایت فقیه بود.

استاندار ایلام ادامه داد: مردمانی با چنین هویتی در ایام اربعین هم به خوبی نقش‌آفرینی می‌کنند و امروز این استان را با نام پایتخت خادمان سیدالشهداء (ع) می‌شناسند.

بهرام‌نیا خاطرنشان کرد: دوران دفاع مقدس در حالی پیروز میدان شدیم که حتی برای تهیه‌ سیم خاردار هم با مشکل مواجه بودیم، امروز نیز با تأسی به آن دوران و علیرغم افزایش تحریم‌ها باز هم پیروز میدان هستیم.

وی بیان کرد: امروز در عرصه‌های دفاعی و موشکی به قدرتی دست یافته‌ایم که کشورهای پیشرفته‌ جهان برای تحویل پهپادهای ایران در صف انتظار هستند.

 

شناسه خبر 73987