شناسه خبر:73992
1402/7/5 12:59:03
معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان خبر داد:

پیش‌بینی بارش‌های پاییزی بیش از حد نرمال در کردستان

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کردستان گفت: طبق بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های انجام شده، بارش‌های پاییزه در استان کردستان بیش از حد نرمال خواهد بود.

علی پناهی اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی در بازه زمانی دهم مهر تا دهم دی ماه سال 1٤02 بارش‌های پاییزی استان کردستان بیش از حد نرمال و بیشتر از حالت عادی پیش‌بینی شده است.

وی عنوان کرد: دمای هوا در پاییز امسال خیلی خنک نیست و افزایش دما در حد نرمال و یا بیشتر از حد نرمال است.

این مقام مسئول، در ادامه از افزایش ٤0 درصدی بارش‌های زراعی در سال گذشته خبر داد و گفت: میانگین بارندگی استان کردستان در سال زراعی گذشته (1٤02-1٤01) نسبت به سال قبل ٤0 درصد افزایش داشته است.

به گفته پناهی از یکم مهر ماه 1٤01 تا 31 شهریور 1٤02 میانگین بارندگی‌های استان کردستان در سال زراعی گذشته نسبت به سال قبل آن ٤0 درصد و نسبت به دوره بلندمدت نیز پنج درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: پیش‌بینی‌های فصلی، پیش‌بینی‌های احتمالی است و نمی‌توان پیش‌بینی صدرصدی در این زمینه صادر کرد.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کردستان اضافه کرد: برخلاف اخبار نادرست منتشر شده در فضای مجازی که پیش‌بینی بارش‌ها را بیش از 70 درصد عنوان کرده و احتمال وقوع سیل را در پاییز امسال اعلام کردهاند، باید گفت که این نوع اخبار هیچ منبع موثقی ندارند و کاملاً نادرست هستند و نباید به آن‌ها اطمینان کرد.

پناهی خاطرنشان کرد: برآورد می‌شود که به احتمال ٦0 تا 70 درصد، بارش‌ها در استان کردستان بیشتر از حد نرمال خواهد بود.

وی یادآور شد: گول بارش‌ها را نباید خورد زیرا کردستان با کمبود جدی آب مواجه است و افزایش بارش‌ها هم تأثیر چندانی بر حل این معضل نخواهد داشت و باید در مصرف آب همواره صرفه‌جویی کرد.

وی به مردم توصیه کرد که به اخبار نادرست حوزه هواشناسی در فضای مجازی اعتماد نکنند، زیرا این اخبار نادرست مبنی بر افزایش بیش‌از حد بارندگی‌ها این تفکر اشتباه را در ذهن مخاطب ایجاد خواهد کرد که با افزایش بارندگی‌ها، مشکلی در حوزه تأمین آب وجود نخواهد داشت، این در حالی است که هرچقدر میزان بارندگی‌ها افزایش پیدا کند باز هم در استان با کمبود جدی آب مواجه خواهیم بود.

 

شناسه خبر 73992