شناسه خبر:74117
1402/7/9 10:07:29
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان:

کمیته فنی برای حفاظت از «کتیبه‌های گنجنامه» تشکیل می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان از تشکیل کمیته فنی برای حفاظت و نگهداری از کتیبه‌های گنجنامه خبر داد.

محسن معصوم‌علیزاده با اعلام اینکه به‌زودی کمیته فنی برای حفاظت و نگهداری از کتیبه‌های گنجنامه تشکیل می‌شود، افزود: این کمیته آسیب‌های احتمالی را بررسی می‌کند و براساس آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کتیبه‌های دو هزار و 500 ساله گنجنامه ثبت ملی شده و تابع ضوابط میراث‌ فرهنگی است و باید بر این اساس برای حفاظت از آن‌ها تصمیم‌گیری شود، اظهار کرد: حفاظت از کتیبه‌ها باید با حساسیت بالا انجام شود و نباید اقدامی خارج از قاعده و قانون صورت بگیرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با تأکید بر اینکه نگهداری از کتیبه‌ها باید براساس ضوابط حفاظتی میراث‌ فرهنگی صورت بگیرد، عنوان کرد: همچنین نحوه نگهداری نباید مورد هجمه متخصصان قرار گیرد؛ بنابراین از حساسیت بالایی برخوردار است.

معصوم‌علیزاده با بیان اینکه باید بهترین راهکار برای نگهداری و حفاظت از این اثر ارزشمند درنظر گرفته شود، گفت: نمونه‌های مشابه کتیبه‌های گنجنامه در سراسر کشور وجود دارد، این اثر در طول زمان به‌دلیل نوع و محل قرارگیری و حتی عوامل جوی آسیب جدی ندیده و درحال حاضر نیز در معرض آسیب نیست.

وی اضافه کرد: میراث‌ فرهنگی روی تمام آثار تاریخی حساسیت دارد و اگر روزی احساس کنیم هریک از آن‌ها در معرض آسیب هستند، حتماً با مشورت و مدیریت، بهترین تصمیم را می‌گیریم.

شناسه خبر 74117