شناسه خبر:74169
1402/7/10 07:46:37
معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور مطرح کرد:

ایران جزء 5 کشور تولیدکننده کیتهای ژنتیک در جهان

معــاون پزشــکی و آزمایشــگاهی ســازمان پزشــکی قانونــی کشــور با بیــان اینکــه امروز جــزء پنج کشــور تولیدکننــده کیــت ژنتیک در جهــان هســتیم و بــهزودی در ایــن خصوص صادرکننده خواهیم شــد، گفت: تشــخیص با علم ژنتیک دقیق خواهد بود، همه کیتهای ژنتیک مورد اســتفاده امروز ما ساخته داخل اســت کــه از نمونههــای خارجــی نیــز بهتــر هستند؛ چراکه تطبیق این کیتها با توجه به بوم کشور درنظر گرفته شده است.

سپهرغرب، گروه - شهره کرمی :

مســعود قادی پاشــا صبــح روز گذشــته در آییــن تکریــم و معارفــه مدیــرکل پزشــکی قانونی اســتان همدان با اشــاره به اینکه کار پزشــکی قانونی کارشناسی است، اظهار کرد: توســعه وســایل فیزیکی و آزمایشگاهها برای کارشناسی درست کمک شــایانی به مقامات خواهــد کــرد؛ چراکــه کارشناســی درســت در پزشــکی قانونــی، رأی درســت قضــات را بــه دنبال خواهد داشت.

وی بــا عنــوان اینکــه کار پزشــکی قانونــی بســیار حســاس اســت، یادآورشــد: پزشــکی قانونــی در چهــار حــوزه شــامل بخشهــای معاینات، تشــریح، آزمایشــگاه و کمیســیون مشغول فعالیت است.

قادی پاشا تعداد پرونده های سال گذشته را دو میلیــون فقره برشــمرد و افــزود: حدود 80 درصد آنها به معاینات اختصاص داشته است؛ همچنین سال گذشــته حدود 70 هزار فوتی در سطح کشور داشته ایم.

این مقام مســئول تعداد پروندههایی که در کمیســیون های پزشــکی قانونــی بررســی شــدهاند 30 هــزار مــورد برشــمرد و اظهــار کــرد: 60 هــزار پرونــده نیــز در آزمایشــگاهها کارشناسی شده است.

معاون پزشــکی و آزمایشــگاهی ســازمان پزشــکی قانونی کشــور بــا بیان اینکــه قبًال 10 قطــب آزمایشــگاه ژنتیک در کشــور راهاندازی شــده بــود، خاطرنشــان کــرد: خوشــبختانه امــروزه مــا شــاهد فعالیــت آزمایشــگاههای سمشناســی و آسیبشناســی در 31 اســتان کشور هستیم.

قادی پاشــا گفت: راهانــدازی بانک ژنتیک با سیاســتهای قوه قضائیه و سازمان پزشکی قانونــی کشــور درنظــر گرفتــه شــده اســت و درحــال حاضر 190 هــزار نمونه در بانک ژنتیک وجــود دارد کــه 85 هــزار پروفایــل از آنهــا اســتخراج شــده، امــا همچنــان در ایــن بانک وجود دارد.

وی عنــوان کــرد: 54 هزار نمونــه مجرمان حرفــهای در ایــن بانــک وجــود دارد و تاکنون 20 پرونده بســیار پیچیده با کمک این بانک به سرانجام رســیده اســت؛ بهطور مثال پرونده تجاوزی در اســتان فــارس با کمــک این بانک ژنتیــک تعییــن تکلیــف شــد و مجــرم را که در اســتان هرمــزگان حضــور داشــت و بــا توجه بــه پرونــده دیگری که برایش تشــکیل شــده بــود، تطبیق دادیم و جرمش محرز شــد؛ این موضوع بسیار برای ما کمککننده بود.

معاون پزشــکی و آزمایشــگاهی ســازمان پزشــکی قانونــی کشــور بــا بیــان اینکــه در موضــوع ژنتیــک واردکننــده کیــت ژنتیــک بودیم اما خوشــبختانه امروز جزء پنج کشــور تولیدکننــده کیــت ژنتیــک در جهان هســتیم، گفت: تشــخیص با علم ژنتیــک دقیق تر و بهتر خواهد بود. البته همه کیتهای ژنتیک مورد اســتفاده امروز ما ســاخته داخل اســت که از نمونههای خارجی مشابه خود بهتر هستند؛ چراکــه تطبیــق ایــن کیتها بــا توجه بــه بوم کشور درنظر گرفته شده است.

وی در بخــش پایانی ســخنان خود افزود: 70 درصد مواد مصرفی بخش ژنتیک کشــور، ســاخت داخل اســت که با توجه به پیشرفتی کــه در ایــن حــوزه شــاهد هســتیم، بــهزودی عالوهبر تولید بخش باقیمانده )30 درصد(، امیــد اســت شــاهد صــادرات ایــن کیتها به سایر کشورها نیز باشیم.

پزشــکی قانونــی بــرای اجــرای عدالــت مجاهدت خاموش میکند

 رئیس کل دادگستری استان همدان نیز با بیــان اینکه قضاوت یک امر پیچیده و ســخت اســت، گفت: در این خصوص خداوند متعال بایــد به افــراد توفیق دهــد تا بتواننــد این بار سنگین را به سرمنزل مقصود برسانند.

محمدرضــا عدالتخواه با اشــاره بــه اینکه در قضــاوت شــخص بایــد تشــخیص بدهد و ارزیابــی کنــد، اظهــار کرد: بررســی ادلــه اثبات ادعا کار بســیار سختی است؛ تفاوت قاضی با یک فــرد معمولی در همان تبحــر او بوده که بتواند دالیل افراد را ارزیابی کند. وی در ادامــه تصریــح کرد: دلیــل ما برای تشــخیص جرم اقرار، شــاهد و یا قسم است. دربــاره خیلــی از موضوعــات مجرمیــن اقــرار نمیکننــد، در متــون حقوقــی علــم قاضــی بهعنــوان یک ادله وجود دارد که از امارهها و نشانههای قانونی ایجاد میشود.

عدالتخــواه با اشــاره بــه اینکه بســیاری از امارههــا قضائی اســت و هر چیــزی که در نظر قاضی علمآور باشــد را شــامل میشود، یکی از موضوعات بســیار مهم و امارهها را پزشکی قانونی دانســت و اظهار کرد: پزشکی قانونی وقتــی درخصــوص موضوعــات مختلــف نظر میدهــد، اطمینان آورتــر و قویتریــن امــاره قضائــی اســت کــه قاضی بــا توجــه بــه آن با اطمینان خاطر حکم میدهد و اینجاســت که نقش بســیار مهم پزشــکی قانونی مشــخص میشود.

ایــن مقام مســئول بــا تأکید بــر اینکه اگر پزشــکی قانونی از کنــار قضاوتهای امروزی ما خارج بشــود عمًال بخش کیفری در اموری که تعــرض بــه تمامیت جســمانی میشــود تعطیــل خواهــد شــد، اذعــان کــرد: درواقع ایــن عزیزان بــرای اجــرای عدالــت مجاهدت خاموش دارند.

عدالتخــواه در بخش پایانی ســخنان خود افزود: ســختی کار در پزشــکی قانونی بســیار زیاد اســت، البته امروزه امکانات در این حوزه بهبــود یافتــه؛ کار همــه کارمنــدان پزشــکی قانونــی متفاوت تــر از ســایر ادارات اســت که نیــاز بــه تحــول اساســی دارنــد تا هــم انگیزه ماندگاری برایشان ایجاد شود و هم استقبال بیشتری از این حوزه بکنند. در اجــرای ســامانه تخصصــی پزشــکی قانونــی همــدان جــزء اســتانهای آزمونــه )پایلوت( و برتر است.

 مدیــرکل ســابق پزشــکی قانونــی اســتان همدان نیز با بیان اینکه از آبانماه ســال 98 از استان آذربایجان شــرقی به همدان آمدم، اظهــار کــرد: در مدتزمانــی کــه در همدان و خدمــت آقــای عدالتخواه بــودم، از ایشــان درسها و مطالب زیادی را فرا گرفتهام. آرتیــن کمالــی با اشــاره به اینکــه در زمینه ســخت افزاری ســه مرکــز ملکــی را بــه اتمــام رســانیدهایم، گفت: این مراکز در تویســرکان، کبودراهنگ و نهاوند به ســرانجام رسیدهاند؛ البتــه مرکز اســدآباد نیــز نزدیک بــه 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ضمن اشــاره به بازســازی آزمایشــگاه پاتولــوژی و آسیبشناســی همــدان، خاطرنشــان کــرد: بــهکار گیــری ادوات دانشبنیــان به همت دانشــمندان جوان در همدان را داشتیم که جزء سه استان نخست در این امر بودهایم.

کمالــی با اشــاره بــه یگان حفاظــت جلوی پزشــکی قانونــی، افــزود: این یــگان حفاظت مشــکالتش حــل شــد؛ همچنیــن طــرح جابهجایــی ســالن تشــریح بــا همراهــی و حمایت رئیس کل دادگستری استان همدان و دادستان همدان رقم خورد

. مدیــرکل ســابق پزشــکی قانونــی اســتان همــدان یــادآور شــد: تملــک زمیــن پزشــکی قانونی در جوار آرامستان یک دستاورد خیلی خوب اســت که امیدوارم ســاخت آن بهزودی آغــاز شــود؛ ایــن موضــوع از ابعــاد مختلــف همچــون امنیت، ترافیک و تکریم ارباب رجوع حائز اهمیت اســت تا سالن تشریح از قسمت مرکزی شهر جابه جا شود.

وی با اشــاره به اینکــه در زمینه اعتبارات از ســال 98 تاکنون شــاهد رشــد 155 درصدی درخصوص بودجــه بودهایم، گفت: این مهم بــه لطــف همــکاران برنامــه و بودجــه اتفاق افتاده است.

این مقــام مســئول درخصــوص اعتبارات تملک دارایی افزود: بودجه ما از 157 میلیون تومــان در ســال 97 به چهــار میلیــارد و 188 میلیون رسیده اســت که امیدواریم این مهم همچنان رشد را شاهد باشد.

کمالــی در بخش پایانــی صحبتهای خود با اشــاره به رشــد در حوزه نرمافزاری، تصریح کرد: اجرای سامانه تخصصی پزشکی قانونی کــه در آن جزء اســتانهای آزمونه )پایلوت( و برتر بودهایــم، از نمونه های قابل ذکر اســت؛ همچنین بــا کمبودهای فراوان، اما این اداره کل پزشکانی را جذب کرده و در باب پروندهها نیز تمام تالش خود را داشتهایم تا آنها را به سرانجام برسانیم.

یکی از مشــکالتی که ما را آزار میدهد، کمبود پزشک در شهرستانها است مدیــرکل جدیــد پزشــکی قانونــی اســتان همــدان نیز با بیان اینکه در راســتای فعالیت مدیــران قبلــی ســعی داریــم پروژههــای باقیمانــده را پیــش بــرده و آنهــا را تکمیــل کنیم، گفــت: ســعی خواهیم کرد در راســتای سیاســتهای ســازمان، در حوزههــای فنی و علمی و کارشناسی ها، پیشرفت الزم را داشته باشیم.

محمــد مالمیــر با اشــاره بــه اینکــه یکی از مشــکالتی که ما را آزار میدهد کمبود پزشک در شهرســتانها اســت، اظهار کرد: با برگزاری آزمونهــای مختلــف جــذب خاصــی صــورت نگرفتــه اســت و امیدواریــم دانشــگاه علــوم پزشــکی در ایــن خصــوص تمهدیــدات الزم را داشــته باشــد تا در شهرســتانها نیز پزشــک برای این منظور حضور داشته باشد.

شناسه خبر 74169