شناسه خبر:74185
1402/7/10 09:31:27

مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه گفت: 60 درصداز سهام بیواتانول کرمانشاه به عنوان اولین طرح پروژه کشور در بورس، در روز اول فروخته شد.

کارخانه «بیواتانول» کرمانشاه نخستین واحد تولیدکننده سوخت سبز کشور و بزرگ‌ترین واحد تولید سوخت سبز در کشورهای منطقه است. بیواتانول آن از ذرت و ضایعات گندم تولید و به‌عنوان مکمل بنزین استفاده می‌شود.

 

پروژه در زمینی به وسعت 12.7 هکتار در شهرک صنعتی بیستون کرمانشاه با ظرفیت 66 میلیون لیتر، 95 درصد پیشرفت در حال اجراست که برای تأمین اعتبار به عنوان اولین طرح پروژه کشور از روز گذشته روی تابلو بورس رفته است.

 

این اتفاق برای استان کرمانشاه دستاورد بزرگی محسوب می‌شود چون طرح‌هایی که افتتاح شده و به تولید و بهره‌برداری رسیده معمولا وارد بورس می‌شوند، اما برای اولین بار با پیگیری‌های صورت گرفته بیواتانول به عنوان اولین طرح- پروژه کشور مجوز ورود به بورس را گرفت.

 

یکی از دلایل مهم نیمه‌کاره مانده پروژه‌های استان کرمانشاه به مسئله اعتبار برمی‌گرد که یا بودجه آن تزریق نمی‌شود و یا در زمان خود تخصیص پیدا نمی‌کند و همین سبب می‌شود سال‌ها پروژه‌ها با وجود پیشرفت 80 تا 90 درصدی؛ منتظر قیچی روبان افتتاح باشند.

 

کارخانه بیواتانول بیش از سه سال است که با پیشرفت 95 درصدی معطل تکمیل شدن است؛ که با تأمین مالی آن از طریق بورس ان‌شاءالله طبق برآوردها در نیمه دوم سال 1402 به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

براساس این گزارش، 2 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت گسترش سوخت سبز(بیواتانول) به عنوان اولین شرکت پروژه کشور روز گذشته در بورس عرضه شد، محمد بهمن مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار فارس، گفت: تالار بورس کرمانشاه محوریت چهار استان؛کرمانشاه، ایلام، لرستان و کردستان است.

 

وی با بیان اینکه کرمانشاه مرکز آزمون‌های غرب کشور در حوزه بازار سرمایه است، گفت: سه درصد حجم معاملات کشور مربوط به استان کرمانشاه است و یک‌میلیون و 421 هزار نفر در استان کد بورسی دارند.

 

مدیر بورس منطقه‌ای کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه از نظر عرضه تعداد شرکت‌ها در بازار سرمایه وضعیت مناسبی ندارد که تشکیل بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به لطف پروژه شرکت سوخت سبز زاگرس یا همان بیواتانال تشکیل شد.

 

وی با بیان اینکه اولین سهام پروژه کشور از روز گذشته در بازار بورس عرضه شد و تلاش ما این است که دومین پروژه از این نوع هم از کرمانشاه وارد بازار بشود. خاطرنشان کرد:کرمانشاه با این طرح‌ها به عنوان یکی از استان‌های خوب در بازار سرمایه شناخته خواهد شد، لذا باید عرضه سهام شرکت‌های استان در بورس تقویت شود که به این منظور تا پایان سال‌جاری چهار تا پنج شرکت تولیدی در استان سهام آن‌ها عرضه خواهد شد.

 

وی‌افزود: پذیره‌نویسی شرکت سوخت سبز زاگرس از روز گذشته آغاز شد که با وجود اینکه یک ماه زمان برای آن تعیین شده در روز اول با استقبال خوبی همراه شد و 60 درصد آن در بازار خریداری شد.

 

شناسه خبر 74185