شناسه خبر:74333
1402/7/15 09:18:42

سپهرغرب، گروه خبر: معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ضمن هشدار در خصوص طغیان رودخانه قره‌سو گفت: اگر بارش‌های زیادی در پاییز داشته باشیم؛ هیچ توانی جلودار وقوع سیل در طول مسیر آن نیست.

غلامرضا چامه اظهار کرد: رودخانه قره سو با طولی افزون بر 100 کیلومتر و 530 هزار هکتار حوزه آبخیز مناطق وسیعی از استان کرمانشاه را تحت تاثیر خود دارد و هرگونه بارش خارج از ظرفیت می‌تواند تبعات زیاد و ناگواری داشته باشد.

وی گفت: در صورت بارش زیاد و طغیان رودخانه قره سو بخش‌های زیادی از استان از جمله محلات شهرک معلم و کرناچی، تعاون و الهیه شهر کرمانشاه با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه قراردادی به ارزش هزار و 260 میلیارد تومان با شرکت پیمانکار برای مهار روان آب‌های کرمانشاه در حال انعقاد است افزود: در این قرارداد به دنبال کارهای زیربنایی برای کاهش خطرات سیل هستیم.

چامه گفت: طی سال‌های گذشته 11 سیل بند و یا سد کوتاه در جنوب شهر کرمانشاه مانند جمن، آبشوران، سراب قنبر و چشمه سفید احداث شد و متاسفانه در این مدت بخشی از مسیل‌ها و آب راه‌ها توسط مردم و برخی از دستگاه‌های اجرایی مسدود شده که می‌تواند خطرآفرین باشد.

این مسئول با بیان اینکه در شمال شهر کرمانشاه و تنگه کنشت اقدامات خوبی برای جلوگیری از خرابی‌های سیل انجام شده است افزود: در این بخش با هوانیروز به اختلافاتی برخورد کردیم و انتظار داریم بخشی از عرصه این محدوده را در اختیار ما قرار دهد تا بتوانیم اقدامات اساسی برای جلوگیری از سیل انجام دهیم.

در همین پیوند علی محمد زورآوند معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کرمانشاه پیش از این با یادآوری داده‌های ماهواره ای مبنی بر پاییز پربارش برای برخی نقاط غرب کشور گفته بود: دستگاه‌های متولی استان ضمن جدی گرفتن هشدارهای سازمان هواشناسی؛ اقدامات لازم را برای مقابله با سیل انجام دهند.

همچنین دادستان کرمانشاه چند روز پیش به دستگاه‌های ذی‌ربط استان برای آمادگی مقابله با وقوع احتمالی سیل و مهار آن هشدار داد.

به گفته حمیدرضا کریمی؛ سازمان هواشناسی برای پاییز و زمستان امسال‌ در نیمه شمالی و غربی کشور وقوع ترسالی و بارش‌های گسترده را پیش بینی کرده است بنابراین انتظار می‌رود اقدامات لازم به منظور جلوگیری از وقوع سیل و مهمتر از آن استفاده بهینه از حجم گسترده باران انجام شود.

در زمان انتشار این خبر بارندگی در بیشتر نقاط استان کرمانشاه از چند روز پیش تاکنون همچنان و با شدت و ضعف متفاوت ادامه دارد.

شناسه خبر 74333