شناسه خبر:74419
1402/7/17 17:36:02

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان گفت: کلزا به‌عنوان گیاهی روغنی یکی از اقتصادی‌ترین کشت‌های پاییزه در این شهرستان است.

رحمان ایرانپور روز یکشنبه ابراز کرد: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه‌های آن حاوی ۴۲ تا ۴۵ درصد روغن و کنجاله آن حاوی ۳۶ تا ۴۰ درصد پروتئین است و به‌علت داشتن روغن 40 درصد، یک روغن خوراکی باکیفیت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: کشت کلزا در تناوب با گندم دارای اثرات بسیار سودمندی بر زمین زراعی است؛ ازجمله اینکه می تواند آفات و علف‌های هرز را در مزارع کشاورزی کنترل کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان اظهار کرد: سطح کشت کلزا در شهرستان همدان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، ۲۴۰ هکتار و میزان نهاده‌های شیمیایی توزیع‌شده برای آن ۳۶ تُن کود ازته، ۳۶ تُن کود فسفاته و ۲۴ تُن کود پتاس است.

روغن کلزا به‌دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیر اشباع و کمترین میزان اسیدهای چرب اشباع باکیفیت‌ترین روغن گیاهی است؛ با توجه به میزان آب مصرفی، کلزا در برنامه الگوی کشت جایگاه ویژه‌ای دارد.

به‌علت ریز بودن بذر کلزا، ضروری است که بستر کشت آماده‌شده دارای خاک نرم و یکنواخت باشد.

همدان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است که این استان با وجود داشتن ۲.۱ درصد از وسعت کشور، ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی (آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است که براساس آخرین آمارهای منتشرشده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

شناسه خبر 74419