شناسه خبر:74467
1402/7/18 09:30:05

کارشناس ارشد اقتصاد گردشگری با بیان اینکه استانداردهای مطلوب در همه حوزه‌ها لازمه اقتصاد گردشگری به‌شمار می‌رود، گفت: امنیت، غذا، بهداشت و نظم شهری ازجمله مواردی هستند که رونق گردشگری در گرو وجود آن‌هاست.

سپهرغرب، گروه اقتصادی - شهره کرمی :

امروزه گردشگری بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشورهای توسعه‌یافته را به خود اختصاص داده و به صنعتی پویا با ویژگی‌های منحصر به‌فرد تبدیل شده. یکی از جنبه ‌های صنعت گردشگری اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق یا کشورها است. سود این صنعت تنها در بهره اقتصادی خلاصه نمی‌شود بلکه این بهره شامل شناساندن فرهنگ داخلی هر کشور به دیگر کشورها نیز خواهد شد.
امروزه صنعت گردشگری در بین شهرهای مختلف حالتی بسیار رقابتی یافته به گونه‌ای که حتی شهرهایی که از جذابیت‌های بیشتر گردشگری برخوردارند، تلاش می‌کنند از طریق فراهم کردن جذابیت‌های خاص و گوناگون، به‌ویژه در فصولی از سال که میزان گردشگر بنا به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی و طبیعی و حتی اجتماعی کمرنگ می‌شود، با برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌های فصلی، سمینارهای تخصصی، مسابقات علمی، فرهنگی و ورزشی، تخفیف‌های ویژه فصلی و صدها طرح و راهکار، باعث جذب و ماندگاری بیشتر گردشگران شوند.

برای افزایش ماندگاری گردشگران لازم است تا برای ارتقای وضعیت مقصد، اقداماتی متناسب با تصمیمات گردشگران صورت گیرد. به عنوان مثال کمبود زیرساخت‌ها و امکانات زیربنایی، مراکز اقامتی و پذیرایی و همچنین عدم مدیریت صحیح دفاتر خدماتی و عدم تبلیغات کافی در زمینه گردشگری استان را می‌توان ازجمله عوامل تأثیرگذار در جذب و ماندگاری گردشگر برشمرد.

برخی شهرهای مذهبی همچون مشهد و قم بیشترین زائر و تردد را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به موقعیتی که دارند میزان ماندگاری مسافر مطلوبی را شاهد هستند، البته سایر شهرهایی که دارای جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی هستند نیز می‌توانند با ایجاد امکانات تفریحی در شهر خود علاقه‌مندان خاص خود را جذب کنند.

البته آنچه بیان شد تنها دلیل سفر به شهرها نیست بلکه با توجه به اینکه در عصر حاضر، تفریح و سرگرمی با زندگی مردم گره خورده، می‌توان با ایجاد امکانات تفریحی جذاب همچون بوستان‌های زیبا، مراکز خرید متنوع و ایجاد فضاهای مصنوعی خاص برای شهرها گردشگر جذب کرد.

با توجه به آنچه بیان شد و اهمیت ماندگاری گردشگر در شهرها خبرنگار سپهرغرب با کارشناس ارشد اقتصاد گردشگری و استاد دانشگاه در این خصوص گفت‌و‌گو کرده که در ادامه می‌خوانید:

مرتضی خاکسار، با ابیان اینکه گردشگری یکی از صنعت‌های به‌روز برای افزایش درآمد‌های ناخالص دولت‌هاست، گفت: برای افزایش این درآمدها باید معیارها و استاندارهای خاص را در نظر گرفت، مثلاً در مدیریت سازمان گردشگری یا عموماً مدیریت سازمان‌ها ما برای دوام کار صنعت هر سازمانی به ملزوماتی نیاز داریم.

وی در ادامه افزود: برای جذب گردشگر اینکه صرفاً شهر دارای جاذبه‌های طبیعی در خود باشد کفایت نمی‌کند، این موارد لازم است ولی کافی نیست؛ شرایط اولیه و ثانویه باید فراهم شود و شهر برای پذیرش مسافر آمادگی کسب کند.

این استاد حوزه گردشگری بیان کرد: همه زیرساخت‌ها همچون اسکان، امنیت، غذا، بهداشت، درمان و پوشش‎های حمایتی و نظم شهری باید وجود داشته باشد، اگر در شهر مقصد گردشگری این موارد فراهم نباشد؛ نتیجه‌ای در حوزه گردشگری حاصل نخواهد شد.

خاکسار خاطرنشان کرد: سازمان جهانی گردشگری استاندارهای لازم گردشگری برای شهرها و کشورهای گردشگرپذیر را ارائه کرده که در آن امنیت، اسکان، موارد خدماتی مسافر، شبکه ریلی مناسب، فرهنگ برخورد با مسافر همه دارای تعریف است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر برخورد با جامعه مسافران نیز نیازمند آموزش است، اظهار کرد: در حال حاضر در شهر وان ترکیه کلاس‌های آموزش زبان فارسی برگزار می‌شود تا همه فروشگاه‌داران که با فرهنگ و زبان مخاطبانشان که بیشتر ایرانی هستند، آشنا شوند؛ این آموزش برای این است که اعتماد گردشگر را به‌دست آورند.

وی با عنوان اینکه گردشگران خارجی به یکدیگر در خصوص سفر خود اطلاع می‌دهند و در شبکه‌های اجتماعی نیز به توضیح وضعیت مناطقی که در آن حضور داشته‌اند می‌پردازند، افزود: این ظرفیت‌ها می‌تواند خود یک جایگاه برای تبلیغ باشد.

این استاد دانشگاه گفت: اگر ما بخواهیم بر اساس یک ساز و کار مناسب در گردشگری پایه‌گذاری ارزی بالا داشته باشیم تا سازمان گردشگری ما جامعه هدف قرار گیرد و گردشگران دوباره به کشور ما مراجعه کرده و جزو مشتریان وفادار و ثابت ما باشند تا به درآمد بیشتر برای کشور منجر شود؛ باید زیرساخت‌های فرهنگی و قومیتی، استانداردهای فیزیکی در ساخت هتل، بهداشت و همه عوامل فراهم باشند تا ما در اوج پذیرش قرار بگیریم. اگر یکی از این مؤلفه‌ها وجود نداشته باشد، در این حوزه به سطح بالایی نخواهیم رسید.

خاکسار در ادامه تصریح کرد: عدم امنیت مسافر در استراحت کنار خیابان و نبود پارک‌های مسافرپذیر یک‌روزه، موجب خواهد شد تا مسافران دیگر به این مقصد بازنگردند. افراد مقصدی را انتخاب می‌کنند که همه استانداردهای لازم را داشته باشد؛ همانطور که ما بعد از رفتن به یک رستوران در خصوص غذا و محیط آنجا با یکدیگر گفت‌و‌گو می‎کنیم و به ابعاد مختلف آن می‌پردازیم، یک گردشگر نیز وضعیت شهری را که به آن سفر کرده بازگو می‌کند و همین می‌تواند خود جاذب یا دافع گردشگر برای آن شهر باشد.

وی با تأکید بر اینکه اگر اقتصاد خوب در گردشگری می‌خواهیم باید به استانداردهای گردشگری مطلوب در سطح بالا برسیم، گفت: این استانداردها دارای پلکان‌هایی هستند که همه باید در بهترین وضعیت خود باشند؛ مثلاً اگر ما طبیعت خوبی همچون غارها و رودخانه‌ها داریم اما تبلیغات‌مان ضعیف است و یا سایت گردشگری جهانی نداریم، موفق نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: یکی از پله‌های ترقی حوزه گردشگری تبلیغات خوب است که باید از سایت‌های خبری، شبکه‌های جهانی، فضاهای مجازی ازجمله اینستاگرام و سایر بسترها برای این صنعت به خوبی بهره ببریم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کارگزاران در بخش گردشگری باید برای این امر جلسات مختلفی برگزار کنند، اظهار کرد: لازم است سمینارهایی برگزار شود و فعالان استانی و کارشناسان گردشگری با بررسی چالش‌های موجود، کمک بگیرند چراکه رونق این بخش جز در سایه‌ حمایت از گردشگری حاصل نخواهد شد.

خاکسار با تأکید بر اینکه درآمد بیشتر در گرو خدمت بیشتر است، گفت: هرچه استانداردها بیشتر باشد، مسافر راضی‌تر خواهد بود. یک هتل موفق هتلی است که برای میهمان خود از هر منطقه جهان، نحوه برخورد فرهنگی متفاوت داشته باشد.

وی با اشاره به وجود خرده‌فرهنگ‌های مختلف در کشور و لزوم توجه به آن‌ها گفت: باید رزومه فرهنگی و خاستگاه استانی این خرده‌فرهنگ‌ها در شهرهای مختلف برای وزارت گردشگری به‌صورت مجزا تعریف و ارائه شود تا با افزایش جذب بودجه به‌صورت تخصصی نسبت به توزیع آن در هر استان اقدامات لازم انجام شود تا موفقیت و راه روشنی در یک افق 20 ساله برای کشور در پی داشته باشد.

وی گفت: برگزاری سمینارهای گردشگری بین کشورهای مسلمان فارسی‌زبان باعث همگرایی قومیتی شده و انتقال تجربه به یکدیگر، پیروزی و موفقیت‌های بسیار زیادی بین این گونه کشورها را در پی خواهد داشت.

این کارشناس گردشگری با اشاره به اینکه ایران، کشور نیست بلکه یک قاره است، گفت: در قاره‌ پهناور ایران آموزش گردشگری را باید از مدارس شروع کرد. در کشورهای بلوک شرق مثل کره، چین و ژاپن این مسائل را از کودکی به کودک می‌آموزند، به عبارتی نهال را تا کوچک است باید در دل خاک گذاشت.

خاکسار افزود: ایجاد بستر تعلیم و تربیت برای دانش‌آموزان نونهال از ابتدای ورودشان به فضای آموزش و آشنایی آن‌ها با پدیده‌های گردشگری کمک‌کننده خواهد بود. چه خوب می‌شود در این راستا در ساعاتی از روز برای بچه‌‌ها در مدرسه بسته‌هایی تعریف شود.

وی با اشاره به اینکه مثلاً باید برای پایه‌های پایین‌تر در مدارس فضاهایی مانند استخر توپ که جذابیت خوبی را برای علاقه‌مندی بچه‌ها به مدرسه ایجاد می‌کند در نظر گرفت، افزود:‌ این امر باعث ایجاد روحیه با نشاط و شاداب خواهد شد، ما باید بپذیریم که نسل امروز مطالبه‌گر بوده و برای هر کاری توضیح و دلیل می‌خواهد. اینترنت و فضای مجازی باعث شده بچه‌ها ما بیش از آنچه که باید، بدانند.

وی در بخش پایانی سخنان خود افزود: باید برای علم میان‌رشته‌ای گردشگری برنامه‌ریزی داشته و برای افزایش درآمد و روحیه مردم بیشتر و بهتر از قبل به آن بپردازیم.

با توجه به آنچه بیان شد گردشگری یک صنعت سودآور است که با برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد زیرساخت لازم می‌تواند رونق زیادی را برای شهرها و کشورها به ارمغان بیاورد. خاطره خوش در ذهن گردشگر و وجود امکانات لازم خود یک مُبلغ خوب در این زمینه است که کمک خواهد کرد تا به مرور گردشگران بیشتری در مقاصد گردشگری حضور یابند.

اگر بخواهیم به این مقوله به‌عنوان یک صنعت نگاه کنیم لازم است تا علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های لازم و امنیت، در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش به افرادی که با گردشگران در ارتباط هستند، برنامه‌ داشته باشیم.

شناسه خبر 74467