شناسه خبر:74471
1402/7/18 09:45:10
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه مطرح کرد؛

وجود 23 باب کتابخانه عمومی روستایی در کرمانشاه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی در روستاها همانند مرکز شهر با اهمیت هستند از وجود 23 باب کتابخانه عمومی روستایی در کرمانشاه خبر داد.

محمد امین بهرامی روز دوشنبه در نشست علمی «نقش کتابخانه‌های عمومی روستایی در پیشرفت روستا» که برای اولین بار در استان کرمانشاه به صورت تخصصی در حوزه کتابخانه‌های عمومی روستایی به مناسبت روز ملی روستا و عشایر با حضور بخشداران و دهیاران شهرستان‌های استان کرمانشاه، رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های استان، مسئولین کتابخانه‌های عمومی و… در سالن اجتماعات زنده یاد احمد عزیزی کتابخانه امیرکبیر به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: زنده یاد احمد عزیزی شاعر نام آشنای کرمانشاهی کتابی به اسم روستا فطرت دارد که تعبیری جامع از روستا در این کتاب آمده است که فطرت را در اینجا به روستا تشبیه کرده است.

وی افزود: بارها شنیده‌ایم که می‌گویند کرمانشاه یک کلانشهر است اما کلانشهر بودن احساس غرور ندارد زیرا کلانشهر بودن به معنای داشتن مسائل و مشکلات کلان، وجود مشکلات غیرقابل حل، گم شدن زندگی و گم شدن طبیعت یعنی تمام چیزهایی که ما در زندگی روستایی بر خلاف آن داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در ادامه به تفسیری از ابیاتی در مورد طبیعت، افزود: در زندگی روستایی اگر کسی هوشیار باشد مکان آن و طبیعت آن تماماً درس زندگی دارد.

بهرامی خاطر نشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران امکانات خوبی به روستاها اختصاص داده شده که در نشست علمی امروز توجه بیشتری به مسائل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی روستاها تاکید خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه کتابخانه جز معدود پایگاه فرهنگی است که در روستا فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کر: این فعالیت‌ها با هدف گسترش فعالیت‌های پایگاه‌های فرهنگی روستایی برگزار شده که در مجموع سه هدف برای آن لحاظ شده که اولین هدف آن الگوگیری و استفاده از تجربیات همکاران و کتابدار روستایی استان کرمانشاه و سایر استان‌هاست تا بدانیم چه اتفاقاتی رقم خورده و از تجربیات آنها بهره بگیریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه خطاب به کتابداران، دهیاران و بخشداران حاضر در جلسه گفت: به دنبال این هستیم تا با حضور مسئولان در برنامه‌های فرهنگی مربوط روستاها و دیدن اقدامات و برنامه‌ها دیدگاه مسئولین به وجود کتابخانه‌های عمومی در روستا تغییر کند.

بهرامی تاکید کرد: همچنین با وجود بیش از 20 باب کتابخانه روستایی در استان ممکن است کتابدار با استعدادی به صورت خاص فعالیت کند و این فعالیت ویژه به سایر مناطق تعمیم داده شود و سایر کتابخانه‌ها هم از این برنامه‌ها الگو بگیرند.

وی در این نشست علمی اضافه کرد: دومین مسئله این است که مسئولین مربوطه باید توجه به کتابخانه‌های روستایی را جدی بگیرند و نباید کتابخانه‌های روستایی را به عنوان یک مرکز امانت کتاب ببینند و باید کتابخانه به عنوان پایگاه فرهنگی اجتماعی در روستا و منطقه باشد که بر همین اساس هر فعالیت فرهنگی اجتماعی و اقتصادی در کتابخانه انجام شود مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به سومین هدف از برپایی پایگاه‌های کتاب‌خانه عمومی در روستاها، عنوان کرد: این برنامه و فعالیت در راستای یک تجلیل از فعالان کتابخانه‌های روستایی بوده انتظار می‌رود برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در روستاها توسط فعالان با همت مضاعف صورت بگیرد.

بهرامی گفت: در اداره کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه اگر اهمیت کتابخانه روستایی از کتابخانه امیرکبیر بیشتر نباشد کمتر هم نیست و برای ما در اولویت قرار دارد.

شناسه خبر 74471