شناسه خبر:74481
1402/7/18 07:13:57

ادامه بلاتکلیفی کشتارگاه دام ایلام پس ماه‌ها تعطیلی، باعث افزایش کشتار غیرمجاز دام در این ایلام شده که خطر جدی برای سلامت مردم به شمار می‌رود.

کشتار غیرمجاز دام به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین چالش‌های حوزه سلامت استان ایلام تبدیل شده است، با نگاهی به ورودی و خروجی شهر ایلام با حجم زیادی از قصابی‌های غیرمجاز مواجه می‌شویم که بدون رعایت هیچ اصول بهداشتی در کنار واحدهای قصابی، دام را ذبح و به فروش می‌رسانند و از سوی دیگر، کشتار غیرمجاز در شهر ایلام در حالی در حال افزایش است.

کشتارگاه دام ایلام در سال 1397 به بخش خصوصی واگذار و هم‌اکنون ماه‌هاست تعطیل و در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

پیش از این خبرگزاری ایرنا در گزارشی تحت عنوان کشتارگاه دام ایلام؛ تجربه‌ای ناموفق در خصوصی‌سازی به مشکلات این کشتارگاه پرداخته بود؛ در حال حاضر بلاتکلیفی این کشتارگاه به طور جدی سلامت مردم را تهدید می‌کند چراکه مردم گوشت قرمز خود را مراکز غیرمجاز تهیه می‌کنند.

طبق گفته افراد شاغل در کشتارگاه دام تا پیش از تعطیل شدن این واحد صنعتی، روزانه 200 تا 300 دام سبک و سنگین ذبح می‌شده اما هم‌اکنون هیچ گونه دامی در این کشتارگاه ذبح نمی‌شود.

مسئولان استانی نیز در حال حاضر برای خلع ید مالک کشتارگاه دام صنعتی ایلام و واگذاری آن، به شخص دیگر و یا بخش دولتی تلاش می‌کنند.

**خلع ید مالک و واگذار به بخش دولتی اساسی‌ترین نیاز کشتارگاه ایلام است

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام نیز در مورد آخرین وضعیت کشتارگاه دام ایلام، اظهار کرد: کشتارگاه صنعتی دام ایلام در حال حاضر تعطیل است و مسئولان ارشد استان پیگیر تغییر مالکلیت این واحد صنعتی بزرگ از طریق سازمان خصوصی‌سازی هستند.

یونس احمدی بیان کرد: لازم است که موضوع خلع ید مالک کشتارگاه دام ایلام، بیشتر پیگیری شود تا سریعتر به نتیجه برسد و بخشی از مشکلات حوزه بهداشت دام در شهر ایلام برطرف شود.

وی گفت: پیشنهاد دامپزشکی استان ایلام این است که این کشتارگاه دوباره به بخش دولتی واگذار شود.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های کارشناسی در سایر شهرهای این استام، حدود 50 درصد از کشتارگاه ها، شرایط مساعدی دارند، افزود: برای حل مشکلات 50 درصد کشتارگاه‌های دیگر استان بیش از 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

طبق اعلام کارشناسان حوزه بهداشتی افزایش کشتار غیرمجاز منجر به افزایش بیماری‌های مشترک در استان ایلام شده و هم‌اکنون استان در بحث بیماری‌های مشترک جایگاه مناسبی در کشور ندارد.

طبق آمارها طی سال جاری بیش از 184 واحد توزیع فرآورده‌های خام دامی در استان ایلام به مراجع قضائی معرفی شده که بیشتر این واحدها مراکز کشتار غیرمجاز دام بوده است.

شناسه خبر 74481