شناسه خبر:74506
1402/7/19 08:47:02
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان:

85 هزار واحد صنفی در سطح کردستان فعالیت دارند

مدیرکل صنعت، معدن تجارت کردستان گفت: در حال حاضر 85 هزار واحد صنفی در سطح استان کردستان فعالیت دارند.

بختیار خلیقی به تعداد واحدهای صنفی در سطح سنندج اشاره و اظهار کرد: 36 هزار واحد صنفی در شهرستان سنندج متمرکز هستند که در قالب رسته فعالیت‌های تولیدی، صنفی، خدماتی، خدمات فنی و توزیعی فعالیت دارند و منشأ خدمات‌رسانی به مردم شریف هستند.

وی افزود: در استان کردستان 1.7 جمعیت استان را اصناف و بازاریان تشکیل می‌دهند و از سالیان گذشته تاکنون اصناف شریف کردستان در تمام برهه‌های انقلاب همراه و حامی نظام بوده‌اند و همواره توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده‌اند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان به تمهیدات لازم در راستای رفاه کسبه اشاره کرد و بیان کرد: برنامه‌ریزی لازم برای رفاه کسبه صورت گرفته و مشکلات جامعه اصناف، بازاریان و اتحادیه‌ها به تفکیک شهرستان‌ها احصا شده و به‌صورت کارشناسی و علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خلیقی با تأکید بر اینکه از اولویت‌های سازمان صمت تشکیل کارگروه ویژه رفع مشکلات سازمان‌های صنفی در سطح استان است بیان کرد: خوشبختانه استاندار کردستان نیز بر اجرایی شدن این کارگروه تأکید جد دارند.

*فعالیت 12 هزار واحد صنفی بدون پروانه کسب

وی تأکید کرد: بیشترین مشکلات استان بحث ساماندهی اصناف است که در شهرستان سنندج با توجه به جمعیت 85 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب و 12 هزار واحد صنفی بدون پروانه کسب در این مجموعه حضور دارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان به اهمیت اجرای ماده 27 در خصوص واحدهای بدون پروانه اشاره و عنوان کرد: انتظار می‌رود ماده 27 در این خصوص اجرا شود و واحدهای صنفی بدون پروانه کسب هم دارای پروانه شوند تا در قالب ایجاد شهرک‌های صنعتی به صورت جد ورود پیدا کنیم.

خلیقی اضافه کرد: در حال حاضر هفت اتحادیه در استان داریم که نیازمند محلی مناسب برای کسب و کار خود و خدمت‌رسانی به مردم شریف دارند.

وی به اهمیت ساماندهی اصناف آلاینده اشاره کرد و گفت: متأسفانه به‌دلیل نبود محل مناسب واحدهای صنفی مختلفی به صورت قارچ‌وار در سطح شهر در حال رشد هستند و انتظار می‌رود در بحث ساماندهی اصناف آلاینده به‌صورت جد اقدام شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان یادآور شد: همچنین یکی دیگر از تاکید کرد: مشکلات حوزه سازمان‌های صنفی بحث هیئت مقررات‌زدایی است و متولی خاصی تاکنون برای آن مشخص نشده است قانون برای همه لازم الاجرا است و در آیین نامه ماده 16 قانون بهبود فضای کسب و کار صریحاً اعلام شده که سازماندهی صنوف نیازمند کارگروه ویژه با حضور فرمانداری و شهرداری است که متأسفانه تاکنون این موضوع در استان نهادینه نشده است.

شناسه خبر 74506