شناسه خبر:74550
1402/7/20 11:48:30
مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی:

خرید 10 میلیون تُن گندم، نیاز نان کشور را تأمین کرده است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در چند سال اخیر توانستم رکورد خوبی در خرید گندم داشته باشیم، گفت: خرید 10 میلیون تُن گندم نیاز نان کشور را تأمین کرده است.

فرامک عزیزکریمی چهارشنبه 19 مهرماه در نشست فصلی معاونین تولیدات گیاهی و مدیران زراعت سراسر کشور اظهار کرد: امسال سومین سال خشک‌سالی بود، البته برخی استان‌ها تا 50 درصد کاهش بارش داشتند و بارش برخی استان‌ها در حد نرمال بوده و مابقی استان‌ها بارش منفی داشتند.

وی با بیان اینکه امسال خرید تضمینی جو به سه میلیون و 700 هزار تُن رسید، تصریح کرد: در حبوبات وضعیت خوبی داشتیم و در دانه‌های روغنی با وجود اینکه اتفاق خوبی در قیمت‌ها رخ نداده بود، اما تحرکات نشان می‌دهد سال آینده وضعیت بهتر خواهد بود.

عزیزکریمی با اشاره به اینکه ما به‌عنوان مدیران زراعت کارمان در مزرعه است، بیان کرد: بخش تولید با ما است و کشاورزان از سه تا هشت ماه مصحول را پرورش می‌دهند و نمی‌توانند به دنبال برندسازی بروند که نیاز است شرکت‌های واسطه در این زمینه ورود کنند.

وی با بیان اینکه کار درون مزرعه، افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف آب و اجرای الگوی کشت از وظایفی بوده که برای ما تعریف شده است، خاطرنشان کرد: همچنان به وظایف ما اضافه می‌شود و هیچ امکاناتی به ما داده نمی‌شود! این درحالی است که در کنار اضافه شدن وظایف، باید امکانات هم داده شود.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه خرید گندم خداقوت دارد، افزود: زراعت 70 درصد از تولیدات کشور را شامل می‌شود که ویترین آن گندم، جو و دانه‌های روغنی است.

عزیزکریمی با بیان اینکه سال‌هایی که گندم خوب خریداری می‌شود همه روی کیفیت حساس می‌شوند، ادامه داد: در سال‌های گذشته کسی اسمی از کیفیت گندم داخلی نمی‌آورد! اما زمانی که قرار است واردات کم شود، همه حساس می‌شوند که آیا کیفیت گندم داخلی خوب است؟ و اگر نانوایی بد نان می‌پزد، به کیفیت گندم داخل ربط می‌دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کیفیت گندم به بذر اصلاح‌شده، تغذیه و کود خوب برمی‌گردد، اظهار کرد: سال گذشته بهترین سال در زمینه تأمین کود بود و امسال هم مشکلی در تأمین کود نخواهیم داشت؛ نگران کود نباشید.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ترکیب گودی در کشت دیم بسیار راهگشا بود و به گفته کشاورزان در شرایط خشک‌سالی بسیار مفید بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در طرح جهش تولید در دیم‌زارها همدان 400 هزار هکتار از آن را برعهده دارد، افزود: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این زمینه ورود کرد که سال گذشته بیش از 500 خودرو برای 21 استان و بیش از یک‌هزار کارشناس از نظام مهندسی گرفته شد.

عزیزکریمی با تأکید بر اینکه کشاورزی بدون سرمایه‌گذاری به هیچ‌جا نخواهد رسید، تصریح کرد: بهره‌وری سرمایه‌گذاری می‌خواهد و با حرف انجام نمی‌شود؛ درواقع بهره‌وری یعنی کود، سیستم آبیاری، کارنده و بذر خوب.

شناسه خبر 74550