شناسه خبر:74578
1402/7/20 12:27:56

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: مهاجرت پرندگان به منابع آبی استان آغاز شده و این مهم در ماه‌های آخر پاییز و اول زمستان به اوج می‌رسد.

اقبال حمیدی روز چهارشنبه اظهار کرد: با آغاز فصل پاییز پرندگان مهاجر در قالب دسته‌های بزرگی وارد منابع آبی استان شده و بعد از تغذیه و تجدید توان جسمی به حرکت خود به سمت تالاب‌های جنوب کشور و همچنین کشور عراق ادامه می‌دهند.

 

وی یادآور شد: در استان 18 سد احداث شده و اگرچه تعدادی از آن‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده ولی بخشی از آن‌ها آبگیری شده و به‌عنوان منبع آب و غذای پرندگان مهاجر قابل استفاده است.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه یکی از زیستگاه‌ها و محل‌های برجسته گذر پرندگان در استان تالاب بین‌المللی زریبار است، افزود: این تالاب در مسیر مهاجرت پرندگان از شمال‌غرب کشور به تالاب‌های جنوب قرار دارد.

 

حمیدی ادامه داد: پرندگان مهاجری که وارد منابع آبی استان ازجمله سدها و رودخانه‌ها می‌شوند بعد از استراحت کوتاهی به سمت جنوب کشور یا کشور عراق حرکت می‌کنند ولی تعدادی از آن‌ها که وارد تالاب زریبار شده و به‌دلیل شرایط مطلوب آن ماندگار می‌شوند.

 

وی با اعلام اینکه هر سال به طور جهانی سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در دی ماه انجام می‌شود، گفت: سال گذشته در منابع آبی استان به مساحت 14 هزار و 660 هکتار افزون بر 17 هزار قطعه سرشماری شد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: بیشترین جمعیت پرنده سرشماری شده در سدهای استان مربوط به شهرستان سقز با 11 هزار قطعه و بیشترین تنوع هم مربوط به تالاب زریبار مریوان با 42 گونه بود.

 

حمیدی اظهار کرد: بیشترین جمعیت پرندگان‌آبزی و کنارآبزی مهاجر شمارش شده هم متعلق به خانواده کاکایی‌ها، چنگرها و اردک‌ها و کمترین جمعیت متعلق به خانواده پلیکان، طاوسک، لک‌لک‌ها و ماهی خورک بوده است.

 

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با 97 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت 32 هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت 43 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت 57 هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت 39 هزار هکتار است.

 

همچنین استان دارای پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و دو اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربه‌فرد‌ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

 

 

شناسه خبر 74578