شناسه خبر:74742
1402/7/25 11:43:55

مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر گفت: حجم سد کلان 45 میلیون متر مکعب بوده که درحال حاضر 34 میلیون متر مکعب از آن پُر است.

«محمد مظفری» اظهار کرد: حدود 11 میلیون متر مکعب از حجم سد کلان برای کنترل بارش‌های احتمالی خالی است.

 

وی افزود: 90 درصد از حجم آب سد کلان ملایر برای تأمین آب شرب شهر ملایر استفاده می‌شود و بخش جزئی نیز برای تأمین حق‌آبه چند روستای پایین‌دست سد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر با اشاره به اعلام هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های فراوان در پاییز امسال، بیان کرد: مشکلی در حوزه سد کلان ملایر نداریم و به اندازه کافی بخشی از حجم سد خالی است.

 

مظفری ادامه داد: سد کلان به‌گونه‌ای طراحی و احداث شده که کنترل‌کننده سیلاب است و با توجه به سیلاب‌های بلندمدت طراحی شده و آب را عبور می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه درصورت بروز سیلاب‌های احتمالی به‌تدریح آب را از سرریز خارج می‌کنیم، اظهار کرد: حتی اگر سد هم پُر شود، برای کنترل سیلاب مقداری که وارد سد می‌شود، به‌تدریج خارج می‌کنیم.

 

مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر یادآور شد: اگر بارندگی خوب باشد، دریچه تحتانی سد را باز می‌کنیم و کیفیت آب را هم مد نظر داریم تا لایه‌های زیرین خارج شود.

 

مظفری با تأکید بر اینکه شدت بارش‌ها در پُر شدن و سرریز کردن سد و همچنین سیلابی شدن رودخانه‌ها بسیار مهم است، افزود: بارش‌ها اگر در حدی باشد که رودخانه‌ها توان نگه‌داشت آب را نداشته باشند، روان‌آب‌ها زیاده شده و ورودی دشت ملایر هم بیشتر می‌شود.

 

وی بارش‌ها را موجب تغذیه آب‌های پایین‌دست و نفوذپذیری دانست و گفت: با توجه به اینکه نفوذپذیری خاک کم شده، بیشترین تأثیر را از مسیر رودخانه‌ها داریم و دشت ملایر را تحت تأثیر خواهد گذاشت.

 

مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر رودخانه‌هایی همچون خرم‌آباد را تغذیه منابع آبی و چاه‌های در مسیر رودخانه دانست و ادامه داد: چنانچه بارش‌های خوبی داشته باشیم، همه آن وارد سد کلان نمی‌شود و درحال حاضر حجمی از سد برای کنترل سیلاب‌های احتمالی خالی است.

 

مظفری سرمایه‌گذاری در حوزه آبخیزداری و در رودخانه‌های فرعی را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: امسال چهار میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی رودخانه‌ها درنظر گرفته شد که امیدواریم تخصیص داده شود.

 

وی سامان‌دهی و لایروبی نقاط بحرانی را ازجمله اقدامات لازم برای کنترل سیلاب‌های احتمالی عنوان و بیان کرد: در ورودی‌های تالاب آق‌گل که حساسیت زیادی روی آن بود، حدود 600 متر کار انجام شد و رودخانه بین شوشاب و سلطانیه و رودخانه جوراب نیز سامان‌دهی شد.

 

مظفری با اشاره به اینکه سال گذشته پنج هزار و 750 متر در این شهرستان لایروبی انجام دادیم، گفت: رودخانه زیرآبیه که یکی از مناطق بحرانی ما در بارش‌های سال 98 بود، سال گذشته 500 متر و امسال هم دو کیلومتر سامان‌دهی شد.

 

سد کلان ملایر در 30 کیلومتری جنوب شهر ملایر احداث شده و 45 میلیون متر مکعب حجم آب این سد است.

 

علاوه‌بر تأمین 12 میلیون متر مکعب آب شرب شهر ملایر، تأمین چهار میلیون متر مکعب حق‌آبه‌های کشاورزی پایین‌دست سد، تأمین نیم میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند و حدود 5.5 میلیون متر مکعب سهم زیست‌محیطی از اهداف مهم احداث سد کلان در شهرستان ملایر است.

 

 

شناسه خبر 74742