شناسه خبر:74775
1402/7/26 12:57:42
مدیرکل پدافند غیر عامل استان همدان خبر داد:

اجرای 20 عنوان برنامه با محوریت پدافند غیر عامل در استان

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل پدافند غیر عامل استان همدان از اجرای 20 عنوان برنامه به‌مناسب نکوداشت هفته پدافند غیر عامل در استان خبر داد.

علیرضا ثابت‌مقدم روز گذشته در جلسه شورای پدافند غیر عامل استان همدان که با حضور نمایندگان جمعی از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در سالن جلسات شهدای استانداری برگزار شد، گفت: اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌مناسبت نکوداشت هفته پدافند غیر عامل، نسبت به تشکیل ستاد اقدام کرده است؛ همچنین در این راستا برنامه‌هایی از قبیل برگزاری جشنواره‌ها و نشست‌های تبیینی، خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه رسانه نیز مکاتباتی بین اداره‌ کل ارشاد و فرهنگ اسلامی و خانه مطبوعات صورت گرفته تا رسانه‌ها پای کار آمده و محتواهایی که اداره‌ کل تولید یا جمع‌آوری می‌کند را نشر بدهند.
 
این مقام مسئول سپس به برگزاری نمایشگاه عکسی درخصوص مسائل پدافند غیر عامل اشاره و تصریح کرد: اکران فیلم‌های یک‌دقیقه‌ای، برگزاری نشست‌هایی درخصوص جنگ ترکیبی و رسانه‌ای، رونمایی از چند کتاب ازجمله لایک ممنوع و فضاسازی محیطی اطراف اداره، ازجمله برنامه‌های این دستگاه فرهنگی و هنری است.
 
مدیرکل پدافند غیر عامل استان همدان در ادامه اظهار کرد: به همت مدیریت بحران شهرداری، در دوم آبان‌ماه برنامه‌ای با حضور دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها در سالن ابن‌سینا برگزار خواهد شد که ورود اعضا با بلیت ممکن خواهد بود؛ ضمن اینکه روی بلیت‌ها شعارها و پیام‌های پدافندی درج خواهد شد تا ضمن آشنایی با این مفاهیم، مسابقه‌ای نیز با این محور برگزار شود.
 
ثابت‌مقدم اضافه کرد: در دهم آبان‌ماه نیز نشست مدیران مدیریت بحران کشور با محوریت استان همدان برگزار خواهد شد که درتلاشیم استاندار یا معاون سیاسی وی در این نشست حضور داشته باشند.
 
وی در ادامه به برنامه‌های آموزش‌وپرورش به‌مناسبت نکوداشت هفته‌ پدافند غیر عامل گریزی زد و گفت: برنامه‌هایی در این خصوص انجام شده و برنامه‌هایی نیز در هفته نکوداشت انجام خواهد شد. ابلاغ آیین‌نامه برنامه‌ها و روزشمار به مناطق 19 گانه، تشکیل کارگروه‌های پدافند غیر عامل مدرسه‌محور و دانش‌آموزبنیان، ازجمله اقداماتی است که انجام خواهد شد.
 
مدیرکل پدافند غیر عامل استان همدان ادامه داد: در هفته نکوداشت نیز برگزاری مانور، تبلیغات محیطی، برگزاری نشست‌های تحلیلی، برگزاری رزمایش پدافند با محوریت بسیج، به صدا درآوردن زنگ پدافند و استفاده از ظرفیت برنامه شاد جهت ترویج مفاهیم پایه نیز از برنامه‌هایی است که در دستور کار این نهاد فرهنگی آموزشی قرار دارد.
 
ثابت‌مقدم سپس به تشریح برنامه‌های اداره‌ کل ورزش و جوانان استان پرداخت و افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی مربیان و مدیران برای باشگاه‌های خصوصی، برگزاری دوره ردا برای 50 خانم فعال در فضای مجازی و سامان‌دهی اردوی راهیان پیشرفت، از برنامه‌های این دستگاه خواهد بود.
 
وی با این بیان که در حوزه مدیریت بحران استانداری چهار جلسه کمیته امدادونجات برگزار شده، اذعان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه کارکنان با موضوع سناریونویسی در زمینه پدافند غیر عامل، شرکت‌ در رزمایش‌های منطقه‌ای و ملی نظیر مانور شرکت منطقه هفت گاز به میزبانی استان مرکزی، پایش محیطی با رویکرد پدافند غیر عامل و چاپ پوستر در این حوزه با رویکرد خدمات امدادونجات، در زمره برنامه‌های این مجموعه است.
 
مدیرکل پدافند غیر عامل استان همدان سپس متذکر شد: درخصوص بانک‌ها باید عرض کنم آن‌ها توانمندی خاصی در این زمینه ندارند، اما برنامه‌هایی که از سال قبل بوده، انجام می‌شود و نصب بنر، استفاده از ظرفیت نمایشگرهای خودپرداز و درج شعارهایی با محوریت پدافند غیر عامل در سربرگ نامه‌ها نیز در هفته نکوداشت انجام خواهد شد.
 
ثابت‌مقدم در ادامه به نقش مهم و اثرگذار اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به ارتباط تنگاتنگ این دستگاه با گردشگران، مسافران و مردم، می‌توان گفت درصورت انجام برنامه‌ها، موفقیت بسیاری خواهد داشت؛ ضمن اینکه آموزش راهنمایان گردشگری و تشکیل جلسات ستادی در میراث فرهنگی ازجمله اقداماتی است که به‌صورت ویژه دنبال می‌شود.
 
وی درخصوص ظرفیت مبلغان و روحانیت در زمینه تعمیم فرهنگ پدافند غیر عامل نیز ابراز کرد: علاوه‌بر فضاسازی محیطی، جلسه تخصصی پدافند غیر عامل برای مبلغان و خانواده آنان، برگزاری نشست تبیینی وبیناری با حضور سخنرانان برجسته، بازنشر محتوای پدافند غیر عامل و برگزاری مسابقاتی نظیر تیراندازی در زمره برنامه‌های پیشنهادی برای اجرا است.
 
مدیرکل پدافند غیر عامل استان همدان سپس با تأکید بر اینکه قوه قضائیه نیز در دو حالت پیشگیری و کنترل در خصوص پدافند غیرعامل نقش ایفا می‌کند، یادآوری کرد: حملات سایبری (که این‌روزها با گوشی‌های هوشمندی که در دسترس همه قرار دارد، انجام می‌شود)، ایجاب می‌کند روشنگری در فضای مجازی صورت گیرد و در این بخش فعال‌تر عمل شود.
 
ثابت‌مقدم در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اجرای 20 عنوان برنامه در هفته نکوداشت پدافند غیر عامل در استان با شعار «ایران پایدار، به وسعت ایمان، به بلندای امید» خاطرنشان کرد: پیگیری مانور ترکیبی قطع برق، سایبری و زیستی، همایش‌های مرتبط، تأکید ویژه بر ماده 10 دستورالعمل نکوداشت هفته پدافند غیر عامل که حاوی بخش تخصصی، عمومی و اقدامات مشترک است، تشکیل ستاد اجرای نکوداشت، برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه‌ها، برنامه‌ریزی جهت حضور عالی‌ترین مقام کشوری، تهیه پیوست پدافند برای برنامه‌ها، هماهنگی با صداوسیما جهت پوشش برنامه‌ها، اطلاع‌رسانی جامع برگزاری رویدادها، همایش‌های علمی ترویجی، برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با عملیات پدافند غیر عامل، درج بنر و تقویم ایام نکوداشت، برگزاری مسابقات فرهنگی هنری، الصاق پوستر اصلی همایش، تجلیل از شهدا و رزمایش‌های تمرینی و آمادگی در برابر رخدادها، ازجمله برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار خواهد شد.
 
 

شناسه خبر 74775