شناسه خبر:75162
1402/8/6 12:09:35

مدیرکل فنی و حرفه‌ای کردستان گفت: تعداد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در سطح استان از 120 آموزشگاه در سال 1401 به بیش از 700 آموزشگاه رسیده است که از تنوع رشته‌های آموزشی بهره‌مند هستند.

فردین وکیلی اظهار کرد: فرهنگ مهارت‌آموزی خوشبختانه چند سالی است که جای خود را در جامعه باز می‌کند.

 

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی در جامعه ما در گذشته بحث مدرک‌گرایی بود و همه خانواده‌ها تمام توان خود را برای سوق دادن فرزندان‌شان به سمت تحصیلات عالیه بود و موضوع اشتغال از اهمیت چندانی برخوردار نبود.

 

مدیرکل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کردستان تصریح کرد: نیاز امروز جامعه ما می‌رساند که این فرهنگ‌ دیگر پاسخگو نیست این موضوع را به‌صورت کاملاً ملموس در چند سال اخیر با توجه به حجم بالای فارغ‌التحصیلان بیکار شاهد هستیم.

 

وکیلی خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را بکار بسته‌ایم تا در راستای ماموریت و رسالتی که سازمان فنی و حرفه‌ای دارد ترویج فرهنگ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی را به صورت گسترده در جامعه انجام دهیم.

 

وی با بیان اینکه معرفی ظرفیت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای به مسئولان و متنفذین جامعه از اقدامات انجام گرفته در همین حوزه بوده است، گفت: خوشبختانه حمایت خوبی از سوی متولیان بخش‌های مختلف از این اقدامات ترویجی و فرهنگ‌سازی صورت گرفته که نتایج آن را در جامعه شاهد هستیم.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان اضافه کرد: وجود مراکز دولتی و ارائه آموزش‌های مهارتی در این آموزشگاه‌ها به صورت کاملا رایگان را بستری برای تشویق هرچه بیشتر جامعه به سمت فراگیری آموزش‌های مهارتی در استان است.

 

وکیلی با اعلام اینکه دوره‌های مهارتی و حرفه‌ای براساس نیاز و ظرفیت‌های استان در این مراکز دولتی به صورت مستمر در طول سال برگزار و با استقبال خوبی از سوی مهارت‌آموزان مواجه است، عنوان کرد: این ظرفیت فوق‌العاده و بستر ارزشمندی است که دولت برای توسعه هرچه بیشتر مهارت‌های حرفه‌ای و تخصصی براساس نیاز بازار کار انجام و خروجی مثبتی دارد.

 

وی اذعان کرد: یکی از مشکلات و چالش‌های سازمان فنی و حرفه‌ای استان کمبود نیروی انسانی است در همین راستا برای جبران این کمبود استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و امروز مراکز و آموزشگاه‌های آزاد در سطح استان به عنوان بازوی توانمندی در کنار بخش دولتی نقش مهمی در اراتقای سطح مهارت‌های حرفه‌ای در سطح استان دارند.

 

**صدور مجوز فعالیت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در سه روز

 

مدیرکل فنی و حرفه‌ای کردستان عنوان کرد: در راستای گسترش هرچه بیشتر فعالیت‌های این حوزه تسهیل در صدور مجوز آموزشگاه‌ها از اقدامات خوبی است که انجام گرفته صدور مجوز فعالیت آموزشگاه‌ها بر خلاف گذشته که در یک بازه زمانی یک ساله انجام می‌گرفت امروز در کمتر از سه روز صادر می‌شود.

 

به گفته وکیلی، تعداد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در سطح استان از 120 آموزشگاه در سال 1401 به بیش از 700 آموزشگاه رسیده است که از تنوع رشته‌های آموزشی فوق‌العاده‌ای بهره‌مند هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: در بخش دولتی آنچه برای ما اهمیت زیادی دارد نیروی تخصصی به عنوان مربی است، کمبود مربی از موضوعات اجتناب‌ناپذیری است در حال حاضر نیروهای با تجربه‌ای وجود دارند که در شرف بازنشستگی هستند و از سوی دیگر مجوز برای استخدام مربی نداریم.

 

وی اضافه کرد: در راستای جبران کمبود نیروهای متخصص نیاز داریم از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها و نهادها برای ادامه فعالیت بهره‌ بگیریم.

 

مدیرکل فنی و حرفه‌ای کردستان با تأکید بر اینکه در حوزه تأمین تجهیزات و مواد اولیه مراکز آموزشی فنی‌و حرفه‌ای کوچکترین مشکلی نداریم، عنوان کرد: این آمادگی را داریم که در صورت تأمین نیرو در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تجهیز و تأمین مواد اولیه و مرکز در هر شهرستانی اقدام کنیم.

 

وکیلی گفت: در حوزه حمایت از مهارت‌آموزان هم در قالب تبصره ماده 16 سال گذشته سهم فنی و حرفه‌ای استان 32 میلیارد تومان تسهیلات بوده که 22 میلیارد تومان از این میزان جذب شده که بهترین عملکرد را به لحاظ جذب اعتبارات داشته‌ایم.

 

 

 

 

شناسه خبر 75162