شناسه خبر:75215
1402/8/7 13:08:03

سپهرغرب-گروه خبر:رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان اعلام کرد: در استان همدان بیماران آنفلوآنزا از کووید پیشی گرفته‌اند و تعداد موارد بستری بیماران آنفلوآنزا از سرپایی، بیشتر است.

یعقوب اندامی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه وارد اوج بیماری شده‌ایم و افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا را داریم به‌طوری که به نسبت ماه‌های گذشته شیب صعودی دارد، اظهار کرد: به همین علت است که اصرار داریم هر کسی دارای علائمی چون سرماخوردگی، آب‌ریزش بینی، اشک‌ریزش، سردرد، کوفتگی و بدن‌درد بود، در نخستین فرصت برای انجام تست کووید و آنفلوآنزا به مراکز درمانی مراجعه کند و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بین سه تا پنج روز در منزل استراحت داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه در زمان ابتلا به بیماری آنفلوآنزا دانش‌آموزان به مدرسه و کارمندان به سر کار نروند، تصریح کرد: افراد از حضور در مکان‌های پُرتجمع و پُرازدحام جداً خودداری کنند و اگر مجبور هستند در محل حاضر شوند، از ماسک استفاده کنند و شست‌وشوی مکرر دست‌ها نیز مورد تأکید است.

 

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان خاطرنشان کرد: افراد حتماً در فضاهایی که فاصله کم و تجمع زیاد است و امکان رعایت فاصله یک‌ونیم متری وجود ندارد و همچنین در مکان‌های سرپوشیده که تهویه مناسب ندارند، از ماسک استفاده کنند.

 

وی با اعلام اینکه تا چند روز پیش بالای 200 مورد مثبت قطعی بیماری آنفلوآنزا در استان همدان به ثبت رسیده بود و شیب ابتلا در تمام شهرستان‌ها به یک اندازه افزایش می‌یابد، اذعان کرد: تعداد موارد بستری از سرپایی بیشتر است که این به عدم رغبت افراد برای تست بیماری برمی‌گردد و تمام افراد مبتلا به‌طور کامل شناسایی نشده‌اند؛ بنابراین توصیه می‌شود افراد علامت‌دار به مراکز درمانی برای تست کرونا و آنفلوآنزا مراجعه کنند.

 

اندامی با تأکید بر اینکه درحال حاضر واکسیناسیون گروه‌های هدف همچون مادران باردار، بیماران خاص، جانباز و شیمیایی در معرض خطر و کادر بهداشت را به‌صورت رایگان در مراکز بهداشت انجام می‌دهیم، مطرح کرد: در مورد سایر افراد جامعه، به‌صورت کلی هر فردی که بالای 6 ماه باشد، می‌تواند واکسن آنفلوآنزا بزند و ما هم توصیه به استفاده به‌ویژه برای گروه‌های در معرض خطر داریم.

 

اندامی با اشاره به اینکه بقیه افراد می‌تواند واکسن آنفلوآنزا را از داروخانه‌های خصوصی تهیه کنند و این واکسن به اندازه کافی وجود دارد، یادآور شد: اوج بیماری آنفلوآنزا بین هفت تا هشت ماه است و افراد می‌توانند هم‌اکنون نیز نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند، این بیماری متعلق به این ماه‌ها نیست، بلکه از شهریورماه تا اردیبهشت‌ماه امکان ابتلا وجود دارد؛ حتی برخی دو بار در سال واکسن می‌زنند.

 

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با تأکید بر اینکه برای هر کسی مقدور است واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند و اصلاً دیر نشده است چراکه تا بهار سال بعد احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد، اظهار کرد: بین واکسن ایرانی و خارجی فرقی وجود ندارد و هر دو مورد تأیید وزارت بهداشت هستند و تست‌های بالینی را گذرانده‌اند که وارد بازار شده‌اند.

 

 

شناسه خبر 75215