شناسه خبر:75218
1402/8/7 13:13:32

سپهرغرب-گروه خبر:مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد از تعهد 100 هزار تُنی این شهرستان در تحویل چغندر قند برداشت‌شده امسال اسدآباد به کارخانه قند همدان خبر داد.

محمدکرم مرادی اظهار کرد: قرارداد شهرستان طی سال‌ جاری در کشت چغند رقند دو هزار هکتار بود که در این رابطه کشاورزان اسدآبادی حدود دو هزار و 250 هکتار چغندر قند کشت کرده‌اند و براساس پیش‌بینی از این میزان سطح زیر کشت، 130 هزار تُن محصول قابل برداشت خواهد بود.
وی با بیان اینکه در سال‌ جاری شهرستان اسدآباد تنها با کارخانه قند استان همدان دارای قرارداد است، افزود: تعهد امسال شهرستان اسدآباد برای تحویل چغندر قند به کارخانه قند همدان 100 هزار تُن بوده که تاکنون از این میزان تعهد 85 هزار تُن آن تحویل این کارخانه شده و تنها 15 هزار تُن باقی مانده که در روزهای آینده مابقی محصول نیز به این کارخانه تحویل داده می‌شود.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد اضافه کرد: محصول چغندر قند 250 هکتار کشت انجام‌شده خارج از قرارداد شهرستان نیز به سایر کارخانه‌ها ارسال می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه از 40 سال پیش کشاورزان اسدآبادی در کنار سایر محصولات کشاورزی کشت چغندر قند را نیز به‌عنوان یکی از محصولات استراژیک انجام می‌دهند و در این رابطه دارای تجارب 40 ساله هستند و کشاورزی چغندرکاران اسدآبادی در زمینه کشت چغندر قند به تبع سراسر کشور به‌روز است، خاطرنشان کرد: بیش از 90 درصد اراضی چغندر قند اسدآباد مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار بارانی است؛ ضمن اینکه چغندر قند مانند کشت‌هایی چون سیب‌ زمینی و یونجه محصولات مقاوم به کم‌آبی به‌شمار می‌روند و اگر آبیاری این محصولات به تأخیر بیفتد، اتفاقی نخواهد افتاد.
 
وی با اشاره به اینکه کشور ایران در زمینه شکر جزء واردکنندگان این محصول محسوب می‌شود، اذعان کرد: نمی‌توان صددرصد شکر را از خارج کشور تأمین کرد و علت گرانی شکر نیز همین است؛ پس باید بخشی از نیاز شکر کشور را از طریق تولید چغندر قند توسط کشاورزان داخل کشور مرتفع کرد و کشت این محصول در داخل کشور نیز براساس تعهدها، ضروری است.
 
مرادی یادآور شد: درحال حاضر به‌علت عدم خودکفا بودن کشور در زمینه شکر دولت به‌طور قطع در سال آینده مجبور خواهد بود که هر کیلو چغندر قند را برای خریداری به بیش از چهار هزار تومان قیمت‌گذاری کند.
 
 

شناسه خبر 75218