شناسه خبر:75298
1402/8/9 12:20:45

سپهرغرب، گروه خبر: اخبار را که مرور کنید، نخستین خبرها از پروژه "آبرسانی به تفرش از چشمه هفتیان" را در سال 87 خواهید خواند و مصوبه هیئت وزیران وقت که در شهریور سال 87 به تصویب رسید یکی از مهمترین نشانه‌ها از شکل گرفتن نطفه این پروژه در آن سال و شاید سال قبل از آن است.

در شهریور 1387 در جریان سفر هیئت دولت وقت به استان مرکزی، یکی از مصوبات جلسه هیئت وزیران که در اراک تشکیل شد، تامین اعتبار تکمیل مطالعات 1 و 2 طرح آبرسانی به تفرش از چشمه هفتیان بود.بر این اساس، این پروژه با احتساب اقدامات مطالعاتی اش حدود 15 سال سن دارد و می‌تواند یکی از قدیمی ترین ابرپروژه‌های استان و حتی کشور باشد، پروژه ای که قرار است آب چشمه هفتیان تفرش را از مسیری صعب و طولانی به شهر تفرش و 40 روستایی که در مسیر پروژه قرار دارند برساند.

 

اما حالا خبر از پیشرفت چشمگیر و سرعت گرفتن عملیات اجرایی این پروژه عظیم به گوش می‌رسد، پیشرفتی که ظرف 6 ماه اخیر اتفاق افتاده و مجری پروژه می‌گوید: در 6 ماه اخیر این پروژه مستقیما از دفتر وزیر نیرو، مسئولین استانی و شهرستانی و شرکت آب منطقه‌ای تحت پیگیری جدی بوده و این مهم باعث شده است که پیشرفت چشمگیری در عملیات اجرایی آن اتفاق بیفتد.

 

علی مصلح آبادی، در جریان اردوی راویان پیشرفت خبرنگاران اظهار کرد: طرح آبرسانی از چشمه هفتیان به شهر تفرش و 40 روستای در مسیر خط انتقال، به طول خط اصلی 65 کیلومتر و خطوط فرعی 100 کیلومتر در مراحل پایانی قرار دارد.

 

  طرح آبرسانی هفتیان، از پیچیده‌ترین پروژه‌های آبرسانی کشور است

 

مصلح آبادی اضافه کرد: این پروژه به اذعان مسئولان وزارت نیرو یکی از ابرپروژه‌های کشور است چراکه با توجه به کوهستانی و طولانی بودن مسیر، کار کردن در آن بسیار سخت است و یکی از پیچیده ترین پروژه‌های آبرسانی کشور است.

 

مجری پروژه آبرسانی به شهرستان تفرش با اشاره به کمک جهاد نصر استان مرکزی در این پروژه اظهار کرد: هدف از انجام این طرح انتقال 150 لیتر در ثانیه آب شرب مطمئن و پایدار از چشمه هفتیان تا تفرش برای 32 هزار نفر جمعیت ساکن در این منطقه است و انتقال 100 لیتر آب برای شهر تفرش و 50 لیتر نیز به 40 روستای در مسیر پیش‌بینی شده است.

 

  پیشرفت 66 درصدی پروژه

 

وی با اشاره به پیشرفت 66 درصدی فیزیکی این پروژه تاکنون افزود: قطر لوله‌های خط اصلی مسیر از 400 تا 800 میلی‌متر و از جنس فلز است و قطر لوله‌های خطوط فرعی که 70 کیلومتر آن اجرایی شده از 63 تا 250 میلی‌متر و از جنس پلی‌اتیلن و گالوانیزه است.

 

مصلح آبادی با بیان اینکه از نظر مسائل فنی نیز این طرح پیچیدگی‌های بسیاری دارد گفت: 750 متر اختلاف سطح بین هفتیان و تفرش هست به همین دلیلی آب برای انتقال باید با فشار زیادی پمپاژ شود و این مهم علاوه بر زمان‌بر کردن پروژه، هزینه‌های اعتباری را نیز مضاعف کرده و هزینه کرد را افزایش داده است، اما چون مسئله تامین آب شرب مردم مطرح است، بحث هزینه معنایی ندارد.

 

مصلح آبادی با اشاره به 65 کیلومتر برق‌رسانی در طول این مسیر اضافه کرد: با توجه به شرایط آبی چند سال گذشته در شهرستان تفرش و محدود بودن سفره‌های آب زیرزمینی در این منطقه، این پروژه یکی از مطمئن‌ترین و پایدارترین منابع آبی است که به درستی از سوی کارشناسان انتخاب شده است.

 

  تکمیل پروژه هفتیان نیازمند اعتبار 350 میلیارد تومانی

 

بر اساس این گزارش، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور در سال 1394 در بازدید از این پروژه، آن را بواسطه طولانی و صعب بودن مسیر و حجم آب انتقالی، گران‌ترین طرح آبرسانی کشور عنوان کرد، طرحی که به گفته مجری آن، تاکنون حدود 3640 میلیارد ریال هزینه داشته است.

 

مصلح آبادی افزود: 350 میلیارد تومان دیگر برای تکمیل پروژه نیاز است و اگر منابع مالی به موقع تزریق شود این پروژه سریعا به پایان می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه طرح‌های مطالعاتی این پروژه به 15 تا 20 سال قبل برمی‌گردد، گفت: بنا داریم در بحث مهندسی ارزش، علاج‌بخشی و در مستندسازی‌ها از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم. قسمت‌هایی از این پروژه بویژه در بحث اضطرار، منحصرا در این پروژه اجرا شده است.

 

  کلیه تجهیزات و تاسیسات این طرح ساخت ایران است

 

مصلح آبادی با تاکید بر اینکه کلیه تجهیزات و تاسیسات این طرح ساخت ایران هستند، اظهار کرد: با توجه به سابقه آماری که داشتیم چشمه هفتیان از لحاظ ذخیره سازی و آبخوان داری، منبع آبی مطمئنی است. چشمه هفتیان با ضریب اطمینان بالایی 150 لیتر در ثانیه آب شرب شهرستان را تامین می‌کند.

 

  تکمیل بخش اصلی پروژه ظرف 45 روز آینده، به شرط تامین اعتبار

 

وی ادامه داد: قسمت اصلی پروژه ظرف یک ماه تا 45 روز آینده به شرط تامین اعتبار به بهره برداری می‌رسد اما این مهم به معنای تمام شدن کل پروژه نیست چراکه در خصوص بهسازی چشمه، سختی آب، کلر زنی، رفع نواقص و محوطه سازی ایستگاه‌ها همچنان کار ادامه خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: در هر ایستگاه پمپاژ اصلی 3 پمپ وجود دارد که در حالت عادی تنها 2 پمپ کار می‌کند و هر پمپ 75 لیتر در ثانیه را انتقال می‌دهد. پمپ سوم نیز در حالت آماده باش است که اگر پمپی از مدار خارج شد، وارد مدار شود و به تامین آب شرب پایدار در منطقه کمک کند. در کنار هر ایستگاه پمپاژ نیز یک مخزن 1500 متر مکعبی از جنس بتن آرمه قرار دارد.

 

مصلح آبادی با بیان اینکه مهمترین ایستگاه پمپاژ در مسیر ایستگاه قزلچه است گفت: این ایستگاه چون در منطقه کوهستانی ‌است، سنگ بری و خاک برداری‌های زیادی داشت و برای احداث ساختمان ایستگاه، کوه برش خورده است که زمان و هزینه را در پی داشت.

 

مجری پروژه آبرسانی به شهرستان تفرش تصریح کرد: از آنجاکه ایستگاه قزلچه اختلاف ارتفاع 276 متری با ایستگاه بعدی خود دارد، نسبت به سایر ایستگاه‌ها یک پمپ بیشتر دارد تا آب با قدرت بیشتری پمپاژ شود.

 

وی با اشاره به اجرای خط انتقال اضطرار آب از تابستان سال 95 تاکنون گفت: این طرح تمام مسیر اصلی و بالای 32 روستا را پوشش می‌دهد. در این طرح از ایستگاه هفتیان 80 لیتر آب پمپاژ می‌شود اما به دلیل مصرف آب در روستاهای مسیر، 55 لیتر به ایستگاه جفتان می‌رسد که پس از آن 42 لیتر به ایستگاه قزلچه و 38 لیتر به ایستگاه نقوسان و سرانجام 30 لیتر آب به شهر تفرش می‌رسد.

 

مصلح آبادی ادامه داد: اداره آب و فاضلاب استان از لوله‌های خط اضطرار در گذشته انشعاباتی را برای مسیرهای فرعی گرفته که باعث هدررفت آب شرب شده است ولی اگر پروژه اصلی به صورت کامل اجرا شود با نظارت و مدیریت مصرفی که اداره آب و فاضلاب انجام می‌دهد کاملا سهم هر روستا مشخص شده و از هدررفت آب جلوگیری خواهد شد.

 

  اجرای 65 کیلومتر برق رسانی

 

فردین پرورش، مدیر پروژه برق‌رسانی به این طرح نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برق‌رسانی این مسیر به طول 65 کیلومتر برای تأمین 4.2 مگاوات ساعت و با اعتبار 180 میلیارد تومان صورت گرفته است.

 

وی اضافه کرد: در هر ایستگاه پمپاژ در طول مسیر، تعدادی پمپ‌ 350 کیلوواتی وجود دارد. به طور مثال در ایستگاه قزلچه حدود 700 کیلووات برق در ساعت مصرف برق داریم.

 

پرورش با بیان اینکه تابلوهای برق 4 ایستگاه اصلی مجموعا 34 میلیارد تومان هزینه داشته است گفت: تابلوهای برق 2 ایستگاه تامین شده و تا هفته آینده نیز برای 2 ایستگاه دیگر تامین خواهد شد.

 

  اتمام برق رسانی به ایستگاه‌های پمپاژ

 

وی با بیان اینکه منبع برق این طرح از شهر تفرش گرفته شده است تصریح کرد: برق‌رسانی مسیر با همکاری شرکت توزیع برق صورت گرفته‌ است. کار ایستگاه‌های پمپاژ تمام شده و پست‌های برق در حال برق‌دار شدن هستند که حداکثر ظرف دو هفته آینده پایان می‌پذیرد.

 

پرورش با بیان اینکه 12 میلیارد تومان هزینه 8 ترانس برق مسیر شده است ادامه داد: تابلوهای فشار ضعیف 30 میلیارد تومان و فشار متوسط 4 میلیارد تومان هزینه داشته است.

 

وی‌ اضافه کرد: در هر ایستگاه، اتاق ترانس، اتاق تابلو برق و اتاق دیزل برای مواقع اضطراری وجود دارد. دیزل‌ها برای زمانی است که اگر در زمان پیک مصرف، برق قطع شد وارد مدار شوند تا قطعی آبی در منطقه نداشته باشیم.

 

به گزارش ایسنا،از دیگر اقدامات شاخص انجام شده در این پروژه، بهسازی چشمه هفتیان با دبی 450 لیتر در ثانیه و احداث مقسم برای دبی قابل انتقال 150 لیتر در ثانیه، ساخت 4 ایستگاه پمپاژ در طول خط اصلی مسیر در روستاهای هفتیان، جفتان، قزلچه و نقوسان و 4 ایستگاه پمپاژ در خطوط فرعی مسیر است. همچنین در ایستگاه‌های هفتیان و قزلچه به منظور تصفیه آب، عمل کلرزنی انجام می‌شود. 28 باب مخزن ذخیره به ظرفیت کل 15910 متر مکعب از جنس بتن نیز در طول این مسیر وجود دارد.

شناسه خبر 75298