شناسه خبر:75338
1402/8/10 11:51:22

سپهرغرب-گروه سلامت :کودکانی که در بچگی دچار تروما شد‌ه‌اند ممکن است مستعد ابتلا به سردرد در بزرگسالی باشند.

تحقیقات جدید ارتباط بین اختلالات سردرد و حوادث آسیب‌زا در دوران کودکی مانند سوءاستفاده، غفلت یا اختلال عملکرد خانگی را نشان داد.
«کاترین کریتسولاس»‌ نویسنده مطالعه از دانشگاه هاروارد، گفت: «وقایع آسیب‌زا در دوران کودکی می‌تواند پیامدهای جدی در زندگی داشته باشد. مطالعات ما تأیید می‌کند که حوادث آسیب زا در کودکان از عوامل خطر مهمی برای اختلالات سردرد در بزرگسالی، از جمله میگرن، سردردهای تنشی، سردردهای خوشه‌ای و سردردهای مزمن یا شدید است. این وضعیت یک عامل خطر است که ما نمی‌توانیم از آن چشم پوشی کنیم.»
 
تیم تحقیق متاآنالیز 28 مطالعه را انجام داد که شامل بیش از 154000 نفر در 19 کشور جهان بود.
 
در میان آنها، بیش از 48000 نفر حداقل یک واقعه آسیب زا را گزارش کردند. نزدیک به 25000 نفر با سردردهای اولیه تشخیص داده شدند.
 
حدود 26 ٪ از افراد مبتلا به حادثه آسیب زا در دوران کودکی با اختلال سردرد اولیه تشخیص داده شدند، در مقایسه با 12 ٪ از شرکت کنندگان که هیچ ترومایی نداشتند.
 
کسانی که تروما در دوران کودکی را تجربه کرده اند، 48 ٪ بیشتر از کسانی که این تجربیات را نداشته اند، احتمالاً اختلالات سردرد دارند.
 
با افزایش تعداد حوادث آسیب زا در دوران کودکی، احتمال افزایش سردرد نیز بیشتر می‌شود.
 
در مقایسه با افرادی که تروما در دوران کودکی را تجربه نکرده بودند، افرادی که یک نوع واقعه آسیب زا را تجربه کرده بودند، 24 ٪ بیشتر با خطر ابتلاء به اختلال سردرد روبرو بودند. اما افرادی که چهار یا بیشتر حادثه آسیب زا داشتند بیش از دو برابر احتمال ابتلاء به سردرد داشتند. محققان همچنین انواع آسیب‌ها را در گروه‌های مختلف طبقه بندی کردند.
 
سوءاستفاده جسمی، جنسی و عاطفی و مشاهده تهدید خشونت و درگیری‌های جدی خانوادگی به عنوان "آسیب‌های تهدید" طبقه بندی شد.
 
غفلت، ناسازگاری‌های اقتصادی، داشتن یک عضو خانواده در زندان، طلاق یا جدایی، مرگ والدین و زندگی در یک خانواده با بیماری روانی، ناتوانی مزمن یا بیماری، یا سو مصرف مواد یا الکل، آسیب‌های محرومیت محسوب می‌شدند.
 
آسیب‌های تهدید با افزایش 46 درصدی سردردها مرتبط بود. آسیب‌های محرومیت با افزایش 35 درصدی سردردها مرتبط بود.
 
 

شناسه خبر 75338