شناسه خبر:75385
1402/8/13 10:57:25

سپهرغرب-گروه اقتصادی:رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: برنامه مهم سال جاری ما در این حوزه توسعه بازار این مشاغل است و تمام تلاش دبیرخانه بر فروش و عرضه محصولات خانگی و ایجاد سکو‌های فروش مجازی و تامین بازار‌های فصلی است.

یکی از اهداف دولت سیزدهم در سال جاری ایجاد 150هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی است.
با نگاهی به جوامع توسعه‌یافته متوجه می‌شویم که در تمام آن‌ها سیاست‌های حمایتی از مشاغل خانگی و خرد سال‌هاست که در حال اجرا و پیگیری بوده و باور به نقش مشاغل خانگی در رونق اقتصادی جامعه در آن‌ها نهادینه شده است. از اجرای طرح‌های مشاغل خانگی در دنیا بیشتر از سی سال می‌گذرد و اکنون درصد زیادی از مشاغل در کشورهای توسعه یافته به مشاغل کوچک و خانگی وابسته هستند.
 
تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی برنامه‌های ایجاد 100هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی در سال 1401، انعقاد تفاهم‌نامه دوجانبه به‌صورت جداگانه با بانک‌های عامل(توسعه تعاون، رفاه کارگران، کشاورزی و پست بانک)، مانع‌زدایی و تسهیل‌گری در صدور مجوزهای مشاغل خانگی، توسعه و افزایش رشته‌های مشاغل خانگی به تعداد 622 رشته شغلی و تشکیل تعاونی‌های تأمین نیاز مشاغل خانگی در 20استان، اعطای اینماد(نماد اعتماد الکترونیک) به دارندگان مجوز مشاغل خانگی، ایجاد و راه‌اندازی 512 نمایشگاه و بازار عرضه و فروش محصولات مشاغل خانگی در کشور و ایجاد بیش از 700شبکه و زنجیره تأمین, تهیه، تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی برنامه‌های هدف‌گذاری ایجاد 150هزار فرصت شغلی در حوزه مشاغل خانگی در سال 1402، تهیه و تدوین «دستورالعمل نظارت بر مشاغل خانگی با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط» با رویکرد تقویت نظارت‌های پسینی، ایجاد و تشکیل اتحادیه کشوری تعاونی‌های تأمین‌ نیاز، طراحی و ایجاد اپلیکیشن و فروشگاه‌های مجازی مشاغل خانگی ازجمله اقدامات در حوزه مشاغل خانگی در دولت سیزدهم است.
 
با توجه به اینکه یکی از مشکلات در مسیرمشاغل خانگی بحث فروش و عرضه محصولات تولید شده از سوی شاغلان در این عرصه است. محمود کریمی بیرانوند, معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با بانک‌های «رفاه کارگران» و «مهر ایران» در راستای طراحی پلتفرم فروش و خرید تضمینی محصولات تولیدی را یکی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم در حوزه مشاغل خانگی خواند و ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شورای فرهنگی عمومی و کارگروه ساماندهی مُد و لباس، همکاری و مشارکت در زمینه ساماندهی و همیاری کسب‌و‌کارهای خانگی حوزه مد و لباس و راهبری ایجاد و توسعه برند مشاغل خانگی از دیگر اقدامات انجام‌شده است.
 
اما آزیتا همتیان؛رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت مشاغل خانگی درباره سیاست‌های 1402 در حوزه مشاغل می‌گوید: میزان تسهیلات مشاغل خانگی امسال 4هزار میلیارد است که در مقایسه با سال گذشته رشد 33 درصدی داشته است.
 
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گفت: بانک مرکزی این بودجه را تخصیص داده و تاکنون بیش از نیمی از آن در قالب تسهیلات پرداخت شده است.
 
همتیان گفت: در حال حاضر تعداد رشته‌های مشاغل خانگی 512رشته است که قرار است 100رشته به آن اضافه شود. این مصوبه جلسه قبلی ستاد ساماندهی مشاغل خانگی است که هنوز اجرایی نشده است، ­اما با گفت‌وگو‌های انجام‌شده و وعده رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار به‌زودی این رشته‌ها به مشاغل اضافه خواهد شد.
 
وی گفت: امسال چهار هزار میلیارتومان از بانک مرکزی تسهیلات دریافت کردیم که نسبت به سال گذشته رشد33 درصدی داشته است.
 
وی با بیان اینکه قانون حمایت از مشاغل خانگی، یک قانون مترقی و پیشرو برای حمایت از مشاغل خرد به‌ویژه بانوان است­ گفت: ­70درصد تسهیلات، صدور مجوز‌ها و اشتغال ایجادی در حوزه مشاغل خانگی مربوط به بانوان بوده است.
 
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی تأکید کرد: برنامه مهم سال جاری ما در این حوزه توسعه بازار این مشاغل است و تمام تلاش دبیرخانه بر فروش و عرضه محصولات خانگی و ایجاد سکو‌های فروش مجازی و تأمین بازار‌های فصلی است.
 
وی گفت: مصوبات در چهار محور توسعه مخاطبان، توسعه آموزش، توسعه فرهنگ و توسعه بازار است که بیشترین مصوبات به توسعه بازار اختصاص دارد.
 
وی با بیان اینکه سدی در برابر توسعه مشاغل خانگی بوده، ­ازجمله امضا‌های طلایی گفت: هم‌اکنون مجوز 95درصد رشته‌ها آنی صادر می‌شود.
 
همتیان با بیان اینکه در کنار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 26نهاد و دستگاه وظیفه حمایت و توسعه این مشاغل را دارند گفت: تمامی دستگاه‌ها علاوه بر ایجاد مشاغل خانگی، مسئولیت‌هایی در توسعه بازار را هم به عهده دارند.
 
 

شناسه خبر 75385