شناسه خبر:75399
1402/8/13 11:07:06

سپهرغرب-گروه گردشگری:دکترای مدیریت گردشگری و دستیار معاون وزیر میراث فرهنگی لغو روادید را اقدام هوشمندانه‌ برای مقابله با ایران‌هراسی عنوان کرد.

 
 
مسلم شجاعی گفت: لغو یک‌طرفه روادید پیشنهاد و طرحی است که توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح شده است. منتها باید بدانیم که اصل موضوع لغو روادید چه دوطرفه و چه یک‌طرفه در اختیار وزارت امور خارجه است؛ درواقع ما فقط پیشنهاد می‌دهیم و تصمیم‌گیرنده و اجراکننده اصلی این تصمیم، وزارت امور خارجه است، البته دستگاه‌های دیگر ی هم هستند که باید نظر بدهند.
وی ابراز کرد: در فهرست منتخب وزارت گردشگری، 68 کشور به وزارت امور خارجه پیشنهاد داده شده است؛ این طرح هم‌اکنون در کمیسیون سیاسی و امنیتی دولت بوده و در مراحل پایانی است. وزرای مربوطه درباره‌اش گفت‌وگو کرده‌اند و پس از تصویب در کمیسیون، باید در هیئت دولت مطرح شود.
 
دکترای مدیریت گردشگری افزود: ما تکلیف داریم که بحث لغو روادید اتفاق بیفتد؛ یکی از آن‌ها سند تحول و چرخش‌های تحول‌آفرین آن بوده که دولت سیزدهم به ما ابلاغ کرده است. همچنین بر مبنای بند یک اقدامات اولویت‌دار در سند انتظار که خود برگرفته از سند تحول است، می‌بایست موضوع لغو روادید در دستور کار قرار بگیرد. جایی که برای سومین‌بار این موضوع برای ما تکلیف شد، بازدید نظارت ستادی آقای رئیس‌جمهور در مهرماه 1401 از وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود. در آن بازدید رئیس‌جمهور محترم از آقای ضرغامی خواست که موضوع لغو روادید را جدی پیگیری کنند؛ ما ذیل این موضوعات پیشنهاد لغو روادید یک‌طرفه را به وزارت امور خارجه پیشنهاد دادیم.
 
شجاعی اذعان کرد: کشورهای پیشنهادشده در پنج گروه جای می‌گیرند؛ نخست کشورهای همسایه و حوزه تمدنی ما که عمدتاً کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه هستند. گروه دوم کشورهایی هستند که دارای اقتصاد نوظهور بوده و ایران با آن‌ها در سازمان‌های بین‌المللی همچون بریکس یا شانگهای شرکت دارد. گروه سوم کشورهای آمریکای لاتین، گروه چهارم کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که از کشورهای آفریقایی تا جنوب شرق آسیا را شامل می‌شود و درنهایت برخی از کشورهای اروپای شرقی هم در فهرست 68 کشور هستند.
 
وی گفت: البته این انتظار که همه کشور‌ها مورد پذیرش قرار بگیرند، شاید کمی سخت باشد؛ قطعاً ملاحظات امنیتی در این زمینه وجود دارد و ما این موضوع را کاملاً درک می‌کنیم. این فهرست باید غربال شود، از کمیسیون سیاسی و امنیتی دولت بیرون بیاید و بعد در هیئت دولت مصوب شود. همان‌طور که گفتم، این مسیر تقریباً در مراحل پایانی قرار دارد.
 
دستیار معاون وزیر میراث فرهنگی ابراز کرد: مطلوب هر کشوری لغو دوطرفه روادید است. هم برای تسهیل ورود و خروج (چه گردشگر خارجی به ایران و چه گردشگری ایرانی به سایر کشورها) و هم بحث عزتمندی و ارج و قرب هم‌وطنان ما؛ مواردی هم دغدغه وزارت امور خارجه است، مثل اعتبار گذرنامه ایرانی و غیره. لغو دوطرفه روادید امر مطلوبی است، اما تابه‌حال به شکل محدود اتفاق افتاده و هم‌اکنون ایران تنها با هفت کشور لغو روادید دوطرفه دارد.
 
شجاعی گفت: واقعیت این است که توافق بر سر لغو روادید دوطرفه پیچیدگی‌‌های زیادی دارد. توجه به ثبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی یک‌طرف ماجرا است. یک چالش هم بررسی امکان «رسوب شهروندی» بوده؛ به این معنی که فردی به کشور دیگری برود و بازنگردد و غیر قانونی کار و زندگی کند که این امر مشکلات امنیتی به همراه دارد و این موضوعات برای هر دو کشور مطرح است. بنابراین لغو روادید دوطرفه پیچیدگی خاص و زیادی دارد و کشورها در مسیر تحقق آن، سخت‌گیری می‌‌کنند.
 
وی افزود: با ترکیه، ارمنستان، سوریه، قزاقستان، گرجستان، عمان و عراق در وضعیت لغو دوطرفه روادید هستیم؛ لغو روادیدهای یک‌طرفه هم از طرف ایران صورت گرفته است که شامل آذربایجان، چین و مصر می‌شود. در ماه‌های اخیر نیز یک لغو روادید گروهی با کشور روسیه انجام شده که افراد در قالب تورهای گردشگری و توسط دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری جابه‌جا می‌شوند، یعنی کل دایره لغو روادید ما با همین کشورها است.
 
دستیار معاون وزیر میراث فرهنگی اذعان کرد: البته ناگفته نماند که وزارت امور خارجه چندسالی است که سامانه‌ خوبی را برای صدور روادید فرودگاهی راه‌اندازی کرده است که به‌جز 11 کشور، گردشگران مابقی کشورها می‌توانند با ویزای فرودگاهی وارد ایران بشوند. در مقایسه با ایران، کشورهای مسلمان و همسایه ما لغو روادید زیادی با کشورهای مختلف دارند؛ مثلاً ترکیه با 82 کشور لغو روادید یک‌طرفه و دوطرفه دارد و همین موضوع را امارات با 130 کشور انجام داده است. قطر هم با 94 کشور، عمان با 103 کشور، قزاقستان با 72 کشور و گرجستان با 94 کشور لغو روادید را انجام داده‌اند.
 
وی گفت: در مدیریت گردشگری شرایط کشور از هر لحاظی باید درنظر گرفته شود؛ یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها علیه ما در دنیا، «ایران‌هراسی» است. رسانه‌های بین‌المللی علیه ایران بمباران خبرهای منفی دارند و اگر بودجه مناسبی برای مقابله با آن در اختیار باشد، می‌توان پویش‌های هدفمند اجرا کرد، بازاریابی کرد و واقعیت ایران را نشان داد که ایران امن است، اما محدودیت‌هایی در زمینه بودجه هم وجود دارد. یکی از اقداماتی که می‌تواند تصویر مثبت از ایران بسازد، همین موضوع لغو روادید است. لغو روادید یک‌طرفه یک «بفرما»ی بزرگ بوده، یعنی من دارم از شما استقبال گرم می‌کنم و مشکلی ندارم که شما به کشور من بیایید. من به‌عنوان ایران می‌خواهم تعاملاتم را با دنیا بیشتر کنم و در این زمینه هم جدی هستم. گواهش اینکه با کشور الف لغو روادید یک‌طرفه کرده‌ام؛ به این صورت می‌گویم گردشگران از کشورهای دیگر بیایند و کشور من را ببینند.
 
شجاعی ابراز کرد: معتقدم آمدن گردشگر یکی از هوشمندانه‌ترین و یکی از مؤثرترین راه‌های مقابله با ایران‌هراسی است؛ وقتی یک گردشگر خارجی می‌آید و ایران را می‌بیند، اگر در رسانه‌های دنیا ببیند که علیه ایران صحبت می‌شود، می‌گویند ایران ناامن است و غیره، باور نمی‌کند و می‌گوید من 10 روز در این کشور بوده‌ام و ناامنی ندیده‌ام، بعد این دیدگاه را به دوستان و اطرافیانش هم منتقل می‌کند، در فضای مجازی هم منتشر می‌کند، گردش در ایران یعنی مشاهده واقعیت امروزی ایران، از حمل‌ونقل و موضوعات شهری تا ارتباط بی‌واسطه با مردم. میهمان‌نوازی ما ایرانی‌ها یک ویژگی برجسته و متمایز است که قوی‌ترین مزیت نسبی ما در گردشگری بوده؛ این بهبود تصویر ذهنی از ایران یک دستاورد است که از طریق گردشگری می‌تواند اتفاق بیفتد. یعنی هرچه بیشتر گردشگر به ایران بیاید، ما می‌توانیم اثرات منفی ایران‌هراسی را کاهش بدهیم و با آن مقابله کنیم.
 
* به گزارش خبرگزاری فارس
 
 

شناسه خبر 75399