شناسه خبر:75540
1402/8/15 12:09:27

سپهرغرب، گروه خبر: عملیات اجرایی پروژه راهبردی قطار کرمانشاه - خسروی که از آن به عنوان سریع‌ترین مسیر ریلی ایران به عراق برای ترانزیت کالا و جابجایی مسافران و زائران یاد شده است به رغم بهره‌مندی از مصوبه سفر رهبر معظم انقلاب در سال 1390 که قرار بود سه ساله ساخته شود؛ با گذشت 12 سال همچنان به کندی پیش می‌رود.

در اسفند ماه سال 96 بود که پس از سال‌ها انتظار شهر کرمانشاه به شبکه ریلی کشور متصل شد اتفاقی که به دلیل اهمیت بالای استان در همجواری آن با 2 بخش کردنشین و عرب‌نشین کشور عراق باید زودتر می‌افتاد چرا که بیشترین حجم ترانزیت کالاهای صادراتی به کشور عراق از مرزهای کرمانشاه انجام می‌شود.

در 22 مرداد ماه امسال نیز محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه از دستور وزیر راه و شهرسازی برای تامین اعتبار حداقل 2 هزار میلیارد تومانی برای قطعه راه آهن کرمانشاه – اسلام آباد غرب خبر داد و ابراز امیدواری کرد که حتی تا سه هزار میلیارد تومان نیز به این پروژه تخصیص یابد، به گفته وی با تامین این اعتبار دهه فجر سال آینده شاهد افتتاح این مسیر ریلی خواهیم بود.

فاز یک پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی شامل قطعه کرمانشاه تا اسلام‌آباد غرب 110 کیلومتر است که در بخش زیرسازی 82 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.مجموع فاصله کرمانشاه تا خسروی در نقطه صفر مرزی ایران و عراق 263 کیلومتر است و کل طرح تاکنون تنها 36 درصد پیشرفت فیزیکی کرد.

پروژه ای که قرار بود سه ساله تمام شود

مسعود فرامرزیان مجری طرح راه‌آهن غرب کشور تاکید کرد: این پروژه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه در سال 1390 است و آن زمان قرار بود که سه ساله انجام شود اما حتی با یک سال تمدید نیز تا سال 1394 فقط 17 درصد پیشرفت کرد.

وی افزود: این پروژه از سال 1395 مجدد تمدید شد و تا سال 1397 به 35 درصد پیشرفت رسید و از سال 1397 تا 1400 نیز به دلیل نبود اعتبارات کل طرح خوابید و تازه از یک سال قبل پروژه مجدد فعال شده است.

فرامرزیان پیشرفت کند و سخت پروژه را نتیجه بزرگی طرح عنوان کرد و گفت: همین الان 13 تا 14 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم تا کار تمام شود و فقط فاز اول یعنی کرمانشاه تا اسلام آباد غرب به تنهایی حدود 2 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا 2 ساله تمام شود.

وی تصریح کرد: بخش اعظم پروژه شامل تونل‌ها و پل‌ها و نقاط سخت گذر در ابتدای مسیر قرار دارد ضمن اینکه در سال 1397 گفتیم این مسیر 700 میلیارد تومان نیاز دارد اما الان این رقم سه برابر شده است.

وی گفت: در سال گذشته از 190 میلیارد تومان اعتباری که برای پروژه در نظر گرفته بودند 130 میلیارد تومان تخصیص یافت و از 200 میلیارد تومانی نیز که برای امسال در نظر گرفته شده تاکنون چیزی تخصیص داده نشده است.

به گفته او این پروژه هم اکنون 100 میلیارد تومان مطالبات پیمانکاری نیز دارد.

فرامرزیان در ادامه با تاکید بر اهمیت این طرح در جا‌به‌جایی زوار کربلا و بارهای ترانزیتی گفت: انجام این پروژه می‌تواند جایگاه ما را در منطقه تثبیت کند و از چین و هند تا جنوب اروپا و حتی شمال آفریقا را پوشش دهد و در حقیقت با این طرح پایتخت 2 کشور ایران و عراق به هم متصل می‌شود.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده جا به جایی پنج میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال برای راه آهن کرمانشاه - خسروی تعریف شده است.

به گفته فرامرزیان این یک پروژه تحول‌زا برای کشور است که اهمیت آن برای مسئولان کشور توجیه شده و حتی دفتر مقام معظم رهبری نیز پیگیر اجرا هستند.

  افزایش سرعت قطار فیروزان - کرمانشاه 300 تا 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

در حالیکه پروژه عمرانی قطار کرمانشاه - خسروی (غرب استان) به رویایی برای مردم استان تبدیل شده است از دیگر سو بهره برداری از قطعات شرقی کرمانشاه به سمت تهران و دیگر شهرهای مرکزی ایران نیز که قبلا افتتاح شده؛ آورده زیادی برای مردم استان نداشته است به‌طوریکه مسافران به سبب کندی قطار و حرکت لاک‌پشتی آن استقبال چندانی به عمل نیاوردند.

اسفند ماه سال 96 بود که قطار فیروزان (همدان) - کرمانشاه توسط رئیس جمهور وقت با سرعت 30 کیلومتر در ساعت راه اندازی شد و تکمیل زیرساخت‌های ریلی و افزایش سرعت آن به زمان بعد از افتتاح موکول شد.

به مرور زمان با تکمیل پروژه سرعت به 70 کیلومتر افزایش پیدا کرد اما این سرعت پایین نه مطلوب مسافران بود و نه مورد استقبال بخش خصوصی برای جا به جایی بار قرار گرفت.

اکنون این سرعت با تکمیل جوشکاری ریل‌ها بصورت اسمی به 100 کیلومتر ارتقا پیدا کرده است و می‌توان هفت ساعته به تهران و 17 ساعته به مشهد رسید اما بازهم در مقایسه با سایر خطوط کشور این سرعت مطلوب نیست و باید اقدامات زیرساختی بیشتری انجام شود.

مشکلاتی نظیر واگن‌هایی بی کیفیت، تردد یک روز یا چند روز در میان قطار و نداشتن اداره کل راه آهن مستقل در کرمانشاه برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای باید به لیست کم‌برخورداری استان از زیرساخت‌های ترابری اضافه شود.

به نظر می‌رسد این مشکلات باعث‌شده تا استفاده از راه‌آهن کرمانشاه در اولویت مسافران و نیز شرکت‌ها برای جا به جایی بار نباشد این در حالیست که به دلیل موقعیت راهبردی کرمانشاه در غرب کشور فرودگاه این شهر حتی به استان‌های همجوار خدمات رسانی می‌کند هرچند در تناسب با موقعیت استراتژیک منطقه؛ فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه هم در حد انتظار کارایی ندارد.

مجری طرح راه‌آهن غرب کشور درخصوص علت کندی راه آهن فیروزان به کرمانشاه نیز گفت: ریلی که ساخته‌ایم در اصل برای 160 کیلومتر سرعت مسافری و 120 کیلومتر قطار باری است اما به دلیل احداث نشدن برخی تقاطعات مانند پل فیروزان و یا نیاز به اصلاح تراشه کوه در مسیر حرکت، سرعت قطار تند و یکسره نیست.

فرامرزیان تاکید کرد: اصلاح مشکلات مسیر ریلی ملایر - کرمانشاه نیاز به 300 تا 400 میلیارد تومان اعتبار دارد تا شاهد افزایش سرعت قطار در این مسیر باشیم.

وی درخصوص امکان ساخت خط آهن با سرعت بالاتر نیز گفت: تنها در مسیر تهران - قم - اصفهان خط آهن با سرعت 350 کیومتر در ساعت در حال احداث است که تکنولوژی خاص خودش را دارد.

به گفته فرامرزیان هر قدر سرعت قطار زیادتر می‌شود استانداردها نیز سختگیرانه‌تر می‌شود، به عنوان نمونه از ریل‌های پیوسته 100 متری استفاده می‌شود و یا پل‌های احداثی شرایط سخت‌تری دارند.

  میانگین سرعت قطار مسافری کشور 78 کیلومتر است

سالهاست که امورات راه آهن کرمانشاه به دلیل اینکه تشکیلات اداری مستقلی برای آن تعریف نشده است، زیر نظر اداره کل راه آهن اراک اداره می‌شود.

برای همین به سراغ مدیرکل راه آهن اراک رفتیم تا در خصوص آخرین وضعیت مسیر ریلی کرمانشاه بپرسیم.

سعید ترکی در خصوص سرعت قطار کرمانشاه گفت: سرعت قطارهای کرمانشاه با توجه به زیرساخت‌های موجود خط تا حداکقر 120 کیلومتر متغیر (ولی غیر فعال) است.

به گفته وی میانگین سرعت قطار مسافری در کشور 78 کیلومتر است و وجود گذرگاه‌های زیاد و عدم توجه حاشیه نشینان به رعایت حریم راه آهن از جمله دلایل مشکلات زیرساختی برای ارتقای سرعت است.

ترکی در پاسخ به ظرفیت حمل مسافر توسط قطار کرمانشاه نیز اذعان کرد: درخواست‌های مردم کرمانشاه و شهرهای اطراف بیش از ظرفیت کنونی است برای همین تردد هر روز قطار از مبدا کرمانشاه به تهران و مشهد را در دست پیگیری داریم.

وی افزود: هم اکنون تعداد 6 واگن 6 تخته و سه واگن چهار تخته با ظرفیت 460 نفر از مسیر کرمانشاه تردد می‌کند.

مدیرکل راه‌آهن اراک در خصوص امکان تردد قطارهای درجه یک در مسیر کرمانشاه نیز گفت: هم اکنون قطار چهار ستاره امید در مسیر ریلی کرمانشاه تردد دارد و برای تردد قطارهای با کیفیت پنج ستاره نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

به گفته وی تمامی قطارهای مسافری متعلق به شرکت‌های خصوصی است و آن‌ها ترجیج می‌دهند که در راستای منافع خودشان در مسیرهای پرتردد حضور داشته باشند.

اما در جمع‌بندی اظهارات مسئولان و کارشناسان ذی‌ربط آنچه عیان و روشن است اینکه هم قطار راه‌اندازی شده شرق کرمانشاه به سمت تهران و مشهد لاک‌پشتی و کند حرکت می‌کند، هم طرح در دست اجرای غربی (کرمانشاه - خسروی) با کندی در اجرا مواجه است و نتیجتا اینکه مردم این خطه غربی کشور شاید کم برخوردارترین شرایط ریلی کشور را تجربه می‌کنند.

در همین رهگذر استاندار کرمانشاه پنجشنبه شب گذشته در جلسه مدیران استانی با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت که فعال سازی راه آهن کرمانشاه - خسروی به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های مغفول مانده می‌تواند به اندازه ده‌ها کارگاه، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای مردم منطقه به همراه داشته باشد.

صحرایی تصریح کرد: پروژه راه آهن کرمانشاه - خسروی می‌تواند کمک بسزایی به رونق صادرات استان و حتی کشور داشته باشد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه 41 درصد صادرات ایران به عراق از کرمانشاه صورت می‌گیرد و راه آهن تسهیل‌گر آن خواهد بود، گفت: به علاوه سالانه 120 میلیون تن تولید صنعتی، 20 میلیون تن تولید معدنی و پنج میلیون تن تولید کشاورزی در کرمانشاه داریم که راه آهن جابجایی آن را تسهیل می‌کند.

صحرایی افزود: معتقدم که راه آهن در جابجایی زوار از محور شرق به غرب و برعکس نیز بسیار اثرگذار است.

شناسه خبر 75540