شناسه خبر:75550
1402/8/15 12:33:47

در نخستین جلسه کارگروه نظارت بر نصب آنتن و دکل‌های مخابراتی موضوع ماده 30 قانون هوای پاک، شهرداری همدان مکلف به شفاف‌سازی تعداد و نحوه اعطای مجوز دکل‌های مخابراتی شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان، نخستین جلسه کارگروه استانی نظارت بر نصب آنتن و دکل‌های مخابراتی موضوع ماده 30 قانون هوای پاک، طبق شیوه‌نامه سازمان حفاظت محیط‌زیست با حضور دستگاه‌های مرتبط استانی برگزار و درخصوص امواج یون‌ساز و غیر یون‌ساز و تشعشعات رادیویی استان و جانمایی دکل‌های مخابراتی بحث و تبادل نظر شد.

سیدعادل عربی، معاون محیط‌زیست طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان همدان در این‌ خصوص بیان کرد: در این جلسه اعضای کارگروه ضمن ارائه نقطه‌نظرات و پیشنهادهای خود، مصوب کردند که درخصوص موضوع جانمایی و تعداد دکل‌های مخابراتی شهر همدان و نحوه اعطای مجوز، از سوی شهرداری همدان شفاف‌سازی صورت گیرد.

براساس ماده 30 قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط‌زیست مکلف است با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به جلوگیری از انتشار خارج از حدود تعیین‌شده کلیه امواج رادیویی، الکترومغناطیسی، پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز، اقدام کند و به‌منظور حصول اطمینان از عدم افزایش میزان و شدت امواج و پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز از حدود تعیین‌شده در هوای آزاد، شبکه پایش مربوطه را راه‌اندازی کند.

گفتنی است؛ اشخاص حقیقی و حقوقی که حدود تعیین‌شده انتشار امواج و پرتوهای موضوع این ماده را رعایت نکنند، برای نخستین‌بار به جزای نقدی درجه پنج موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی محکوم و درصورت تکرار علاوه‌بر حداکثر جزای نقدی، به ضبط اموال و تجهیزات مرتبط نیز محکوم می‌شوند.

براساس این گزارش، پرتوهای یون یون‌ساز به پرتوهایی مانند ایکس، گاما، بتا، نوترون و آلفا و ذرات اتمی دیگر اطلاق می‌شود که قادر به یون‌سازی در ماده هستند. همچنین پرتوهای غیر یون‌ساز پرتوهایی مانند فرابنفش، فروسرخ، امواج رادیویی و مایکروویو و نظایر آن هستند که قادر به یون‌سازی در ماده نیستند.

طبق آیین‌نامه اجرایی ماده (30) قانون هوای پاک موضوع تعیین حدود انتشار پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز، پرتوهای یون‌ساز در هوای آزاد (بخشی از جو که عموم مردم در بیرون ساختمان‌ها به آن دسترسی دارند) در چارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توسط سازمان انرژی اتمی ایران تعیین می‌شود.

علاوه‌بر این، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است به‌منظور رعایت اصل ALARA و تأثیر پرتوگیری طولانی‌مدت در شدت میدان‌های ضعیف، متناسب با شرایط جامعه، تعدد و تنوع بهره‌برداری از منابع پرتو، فناوری‌های مرتبط و ضریب نفوذپذیری آن در جامعه و سایر ملاحظات مرتبط، اقدامات لازم جهت کاهش پرتوگیری آحاد جامعه به حداقل میزان قابل‌ دستیابی را با تعیین و اعمال حدود محدود شده به عمل آورد.

لازم به ذکر است، اصل ALARA (کمترین سطح موجه دست‌یافتنی) یکی از اصول حفاظت در برابر اشعه است که بیان می‌دارد، حفاظت و ایمنی در رابطه‌ با پرتوگیری از هر منبع در فعالیت پرتوی باید به شکلی بهینه شود که پرتوگیری فردی، تعداد افراد در معرض پرتو و احتمال پرتوگیری‌ها با درنظر گرفتن ملاحظات اقتصادی و اجتماعی به کمترین سطح موجه دست‌یافتنی، کاهش یابد.

همچنین براساس آیین‌نامه مذکور، همه دارندگان منابع پرتو اعم از یون‌ساز و غیر یون‌ساز ملزم به گرفتن مجوز یا پروانه‌های لازم برای منابع پرتوی در اختیار و نیز بهینه‌سازی و کاهش سطح تشعشعات براساس اصل ALARA و حدود محدودشده در این آیین‌نامه هستند.

 

 

شناسه خبر 75550