شناسه خبر:75643
1402/8/17 12:35:17

سپهرغرب-گروه جوانی: طبق آمارهای جهانی اعلام شده، از هر نوجوان حداقل یکی با یک مشکل رفتاری روبرو است؛ در چنین شرایطی ارائه مشاوره رایگان به دانش‌آموزان و یادگیری الگوهای ارتباطی جدید به کودکان کمک می‌کند که در دوره نوجوانی و بلوغ کمتر دچار اختلالات رفتاری شوند.

بر اساس اعلام کارشناسان، افسردگی، اضطراب، استرس و اختلال خوردن از شایع‌ترین اختلالات‌روانشناختی در دوران نوجوانی است. همچنین بر اساس آمار جهانی، از هر نوجوان حداقل یکی با یک مشکل رفتاری روبرو است و نیمی از اختلالات روانی قبل از سن 14 سالگی و حدود 75 درصد از اختلالات روانشناختی که در بزرگسالان وجود دارد، از سن 14 سالگی شروع می‌شود.
متخصصان معتقدند در سطح فردی، کسانی که از توانایی­ خود آگاهی ندارند، کسانی که عزت­ نفس پایینی دارند، کسانی که در گروه‌های منفی همسالان عضویت دارند و کسانی که تعهد مدرسه‌ای ضعیفی دارند می‌توانند این مشکلات را بروز دهد. در سطح خانوادگی و اجتماعی نیز عواملی نظیر فرآیند ناقص جامعه‌پذیری در خانواده، کنترل و نظارت والدینی ضعیف مانند والدینی که از محل نوجوانان خود بی‌خبرند، روابط سرد عاطفی بین اعضای خانواده، گسیختگی خانوادگی، شکاف نسلی بین فرزندان و والدین، ارتباط والد ـ فرزندی ضعیف، فقدان حمایت خانوادگی، پایگاه پایین اقتصادی و اجتماعی خانواده، کاهش تعلق خاطر به مدرسه، بی‌اعتقادی به هنجارهای رسمی مدرسه، مشارکت نکردن در فعالیت‌های مدرسه و گروه همسالان، کارایی نداشتن مدرسه، ضعف رسانه‌های جمعی و خانواده در جامعه‌پذیر کردن و کنترل نوجوان، روحیه کنجکاوی نوجوانان و ابهام هویتی همه می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد رفتارها و مشکلات در نوجوان باشند.
 
در همین راستا توجه به سلامت روان نوجوانان و ارائه مشاوره از سوی متخصصان امر به این گروه سنی بسیار حائز اهمیت است.
 
روانشناس و کارشناس دفتر مشاوره و روانشناسی بهزیستی استان تهران گفت: مشاوره رایگان یکی از اهداف همیشگی ماست به دلیل اینکه با این کار، آینده بهتری برای دانش‌آموزان امروز پیش بینی می‌شود.
 
محبوبه الله‌یاری با بیان اینکه مشاوره رایگان به دانش‌آموزان و یادگیری الگوهای ارتباطی جدید به کودکان کمک می‌کند تا در دوره نوجوانی و بلوغ کمتر دچار اختلالات رفتاری‌شوند، توضیح داد: مدرسه رفتن گام نخست برای شکل گیری ارتباطات است. آنچه که برای یک خانواده و دانش‌آموز اهمیت دارد بحث امنیت روانی در زمان مواجه شدن با مشکلات است که سازمان بهزیستی با ارائه مشاوره‌های رایگان این امنیت را ایجاد می‌کند.
 
این کارشناس دفتر مشاوره و روانشناسی بهزیستی استان تهران گفت: ما باید تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان را محترم بدانیم چون هر دانش‌آموز هیجانات بنیادی مانند غم و تعجب و شرم و نفرت و خشم و ترس و شادی را تجربه می‌کند و ما به عنوان یک فرد امن در کنار دانش‌آموز می‌توانیم کمک کنیم که هیجانات و علامت‌های بدنی خود را بشناسد.
 
الله یاری گفت: زمانی که کودک از بقیه فاصله می‌گیرد و یا ترسی را تجربه می‌کند قطعاً خودش راهکار و رفتارهای انطباقی را انتخاب می‌کند اما لازم است که صدای کودک را بشنویم و انگ اختلال به او نزنیم و اجازه دهیم تجربیات خود را به کلام تبدیل کند.
 
وی تصریح کرد: معمولاً وقتی بحث دانش‌آموزی مطرح می‌شود بیشتر افراد به مقوله پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش‌آموز توجه می‌کنند درصورتیکه زمانی به این هدف می‌رسیم که دانش‌آموز در یک فضای دلبستگی ایمن قرار گیرد و در مدرسه و کلاس درس الگوی ارتباطی خوب و جدیدی بگیرد و در کنار معلم خود احساس امنیت کند.
 
کارشناس دفتر مشاوره و روانشناسی بهزیستی استان تهران اظهار کرد: مشاوره رایگان به دانش‌آموزان و یادگیری الگوهای ارتباطی جدید به کودکان کمک می‌کند که در دوره نوجوانی و بلوغ کمتر دچار اختلالات رفتاری شوند.
 
 
 
 

شناسه خبر 75643