شناسه خبر:75670
1402/8/18 11:37:59

سپهرغرب-گروه سلامت :مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: پیشینه، اقلیم و موقعیت جغرافیایی، تنوع گیاهان دارویی، اختصاصی و بومی بودن برخی گیاهان دارویی از ظرفیت‌های مهم کشور ما در حوزه گیاهان دارویی است که نیاز به توجه جدی‌تری دارد.

نفیسه حسینی یکتا با حضور در دومین جشنواره ایده بازار ملی فناوری سلامت به اهمیت برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه با محوریت داروهای گیاهی، فرآورده‌های طبیعی و مکمل، غذا و آشامیدنی برگزار شد که نشان از اهمیت این حوزه دارد و لازم است به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.
وی با اشاره به صحبت‌های وزیر بهداشت درباره اهمیت طب ایرانی و حمایت از تجاری سازی و عرضه داروهای گیاهی در داروخانه‌ها گفت: پیشینه، اقلیم و موقعیت جغرافیایی، تنوع گیاهان دارویی، اختصاصی و بومی بودن برخی گیاهان دارویی و اثرگذاری آن بر تجارت از ظرفیت‌های مهم کشور ما در حوزه گیاهان دارویی است که نیاز به توجه جدی‌تری دارد.
 
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل ادامه داد: علاوه بر آن ما طب ایرانی را داریم که یکی از قوی‌ترین مکاتب طبی جهان و مبتنی بر شواهد علمی است و ساز و کار آن استفاده از گیاهان دارویی و داروهای طبیعی است و جزو پتانسیل‌هایی است که می‌تواند در توسعه داروهای گیاهی در کشور کمک کند.
 
حسینی یکتا افزود: صنایع تولیدکننده داروهای گیاهی، فرآورده‌های طبیعی و مکمل، غذا و آشامیدنی سال‌ها است که ایجاد شده و نیاز به یکسری نوآوری‌ها در ارتباط با این صنایع احساس می‌شود و برگزاری این رویدادها می‌تواند به توسعه و پیشرفت این حوزه کمک کند.
 
وی با اشاره به حضور دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در این رویداد بیان کرد: با توجه به فعالیت هشت دانشکده و 13 گروه طب سنتی ایرانی و مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد در این حوزه که در بین آن‌ها نام دانشمندان برجسته‌ای به چشم می‌خورد که در امر تحقیقات نام آشنا هستند؛ ظرفیت نیروی انسانی قابل توجهی را در این حوزه داریم که می‌تواند به تولید محصولات نوآورانه و دانش بنیان بسیاری بینجامد.
 
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل افزود: برگزاری این جشنواره که به همت معاونت محترم پژوهشی وزارت بهداشت برگزار شد، فضای مناسبی برای ارائه ایده‌های نوآورانه و تبدیل آن به فرآورده‌های نوآور فراهم آورده و زمینه همکاری و تعامل افراد علاقه‌مند به فعالیت و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را فراهم می‌کند.
 
گفتنی است جشنواره ایده بازار ملی فناوری سلامت با محوریت داروهای گیاهی، فرآورده‌های طبیعی و مکمل، غذا و آشامیدنی در بخش‌های اصلی همتایابی تجاری، نمایشگاه محصولات فناورانه، رونمایی از محصولات فناورانه شاخص، پنل‌های تخصصی، و دوره‌های توانمندسازی و بازآموزی در روزهای 14 و 15 آبان ماه 1402، در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد.
 

شناسه خبر 75670