شناسه خبر:75748
1402/8/21 12:00:23
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان:

گردوی تویسرکان ثبت جهانی شد

سپهرغرب-گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: نظام کاشت، داشت و برداشت گردوی تویسرکان توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت جهانی رسید.

رضا بهراملو روز شنبه با اعلام این خبر که نظام کاشت، داشت و برداشت گردوی تویسرکان توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت جهانی رسید، ابراز کرد: باغات سنتی گردوی تویسرکان به‌عنوان پنجمین نظام میراثی مهم کشاورزی جهان (جیاس) از کشورمان در فائو ثبت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: میزان برداشت گردو در تویسرکان حدود 17 هزار تُن است و کیفیت این محصول مطابق با آزمایش‌های انجام‌شده و گزارش‌های مرکز تحقیقات کشاورزی، در سطح جهان کم‌نظیر است.

وی اظهار کرد: ثبت جهانی گردوی تویسرکان بدون شک به حفظ و ارتقای کاشت، داشت و برداشت این محصول به‌عنوان یک گنجینه سبز در استان همدان، کمک خواهد کرد.

این مقام مسئول افزود: مطالعات علمی مربوط به ثبت جهانی این محصول از سوی مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: قبل از این نیز انگور ملایر از استان همدان در نظام میراثی کشاورزی جهان (جیاس) به ثبت رسیده بود.

تویسرکان یکی از شهرستان‌های استان همدان بوده و در 90 کیلومتری دامنه جنوبی کوه الوند واقع شده است.

این شهرستان با برخورداری از بیش از 6 هزار و 200 هکتار باغ‌های گردو و تولید این محصول با مرغوبیتی در مقیاس بین‌المللی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگر سخنان خود از ورود و عرضه بیش از سه هزار و 700 کیلوگرم گوشت قرمز گرم گوساله به استان خبر داد و گفت: ورود گوشت گرم به استان ادامه‌دار است.

بهراملو افزود: این میزان گوشت از امروز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

وی از توزیع گوشت گرم با نرخ تنظیم بازار خبر داد و اظهار کرد: توزیع گوشت واردشده باعث تعدیل بازار می‌شود و تا رفع نیاز استان ادامه می‌یابد.

بهراملو با تأکید بر اینکه هر 10 شهرستان استان براساس برش شهرستانی سهمیه گوشت گرم دریافت می‌کنند، اضافه کرد: گوشت گرم واردشده با قیمت تنظیم بازاری اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی توزیع می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در بخش دیگری به تحقق و تعهد جوجه‌ریزی آبان‌ماه در استان اشاره کرد و افزود: همدان جزء استان‌های پیشرو در بخش جوجه‌ریزی در مقیاس کشوری است.

وی با تأکید بر اینکه شهرستان‌هایی مثل تویسرکان، اسدآباد، کبودراهنگ و بهار صددرصد تعهد جوجه‌ریزی آبان‌ماه را تاکنون محقق کرده‌اند، اضافه کرد: در ماه آبان تا پایان روز هجدهم یک میلیون و 553 هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شده است.

بهراملو این رقم را حاصل همراهی تولیدکنندگان و مرغداران دانست و یادآور شد: ماه گذشته استان همدان در بخش جوجه‌ریزی نسبت به تعهد رتبه دوم کشوری را کسب کرد.

 

شناسه خبر 75748