شناسه خبر:75752
1402/8/21 12:07:18

سپهرغرب-گروه خبر:مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان گفت: درحال حاضر 30 هزار بیمار دیابتی و 70 هزار بیمار دارای فشار خون در مراکز خدمات جامع استان شناسایی شده و تحت مراقبت و درمان هستند.

راضیه‌سادات میرمعینی روز شنبه بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، طرح غربالگری دیابت و فشار خون بالا از آبان‌ماه امسال اجرا می‌شود و در این بررسی به غربالگری و گردآوری، پردازش و تحلیل داده‌های مهم‌ترین عامل خطر دیابت و فشار خون بالا پرداخته می‌شود.

 

وی اضافه کرد: استان همدان نیز پیرو برنامه کشوری به این طرح بسیج ملی ورود کرده و درحال فراهم آوردن بستر انجام پویش یک دوره دوماهه غربالگری تا 20 دی‌ماه است که امید می‌رود با انجام این پویش شاهد پوشش کامل‌تری از غربالگری و مراقبت بیماران باشیم.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نمادهای پیشرفت هر کشوری، بهبود شاخص‌های مربوط به سلامت است و از بهترین و منطقی‌ترین راه‌های ارتقای سطح سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها است.

میرمعینی با بیان اینکه پیشگیری در سه سطح تعریف و تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: نخستین، مؤثرترین و کم‌هزینه‌ترین پیشگیری در سطح اول است که طی آن آحاد جامعه با داشتن سبک زندگی مروج سلامت و با تأکید و توجه به تغذیه مناسب، ورزش و فعالیت کافی، آرامش فکری، دوری از استرس و نظایر آن، می‌توانند میزان خطرات این بیماری‌ها را کاهش داده و از پیشرفت آن‌ها پیشگیری کنند.

وی افزود: سطح دوم پیشگیری زمانی است که روند بیماری، ناتوانی و آسیب، به‌موقع تشخیص داده شده و با اقدامات مناسب بتوان آن را کُند و یا به طور کلی مسیر پیشرفتش را متوقف کرد.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان اضافه کرد: پیشگیری سطح سوم البته سخت و پُرهزینه است و تلاش می‌شود عوارض کمتری برجا بگذارد.

میرمعینی ادامه داد: دیابت و پُرفشاری خون با اینکه در سطح نخست پیشگیری اهمیت می‌یابد و روش‌های سالم زندگی یا همان سبک زندگی سالم تا حد زیادی از بروز آن‌ها پیشگیری می‌کند، اما به‌عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و به‌عنوان «ام‌الامراض» مطرح هستند.

وی بیان کرد: طبق تحقیقات علمی و به گفته آگاهان به آثار منفی این بیماری‌ها، دیابت و فشار خون بالا عواملی برای بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم به‌شمار می‌روند.

مدیر گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی همدان گفت: این دو بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی همچون حملات قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز و قطع عضو، هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کنند.

میرمعینی افزود: پیشگیری سطح دوم یعنی شناسایی و پیگیری به‌موقع مبتلایان به این دو بیماری، می‌تواند روند پیشرفت آن را کُند کرده و زندگی هزاران نفر و تعداد بیشتری از خانواده‌ها را نجات دهد و در هزینه‌های مربوط به سلامت صرفه‌جویی کند.

 

شناسه خبر 75752