شناسه خبر:75778
1402/8/21 13:08:27

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان از آمادگی این مجموعه در اعطای سریع مجوزهای تولید نان کامل در همدان خبر داد.

قدرت‌الله رستمی بر لزوم استفاده از نان سبوس‌دار به‌منظور پیشگیری از ابتلا به سوء‌ تغذیه و مشکلات گوارشی تأکید کرد و گفت: استان همدان 9 کارخانه آرد فعال دارد و جزء استان‌های خودکفا ازلحاظ تولید گندم به‌شمار می‌آید؛ ضمن اینکه مازاد تولید خود را به سایر استان‌ها صادر می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه کیفیت آرد گندم استان با توجه به شرایط اقلیمی بارش و نوع زمین متفاوت است، ابراز کرد: خوشبختانه کیفیت آرد همدان مطلوب است و طبق استانداردهای موجود تولید می‌شود.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان با اشاره به اینکه آردهای توزیع‌شده بین نانوایی‌های استان کیفیت لازم را دارا است و به تمام معاونت‌های غذا و دارو نیز از طرف سازمان غذا و دارو توجه به این مهم اعلام شده است، افزود: این‌روزها اجرای برنامه سراسری پخت نان کامل سبوس‌دار در برخی از نانوایی‌های کشور مطرح است.

 

وی با بیان اینکه اجرای طرح نان کامل‌ سبوس‌دار در همدان توسط استانداری و اداره غله و خدمات بازرگانی و معاونت‌ غذا و دارو پیگیری می‌شود، عنوان کرد: معاونت غذا و داروی استان به‌عنوان متولی صدور مجوز تولید آردهای مختلف به کارخانه‌های تولیدکننده این مواد، اعلام کرده که آمادگی دارد هرچه سریع‌تر مجوزهای تولید آرد کامل سبوس‌دار را اعطا کند.

 

رستمی خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم مجوزهای لازم را به کارخانه‌ها برای داشتن آرد سالم اعطا کنیم تا چند نانوایی از آردهای کامل استفاده کنند و اگر از سوی مردم استقبال شد، بتوانیم در سایر نانوایی‌ها آن را توسعه دهیم.

 

وی با بیان اینکه درحال حاضر سه نوع آرد در استان بین نانوایی‌های اصلی یعنی نانوایی‌های تولید نان لواش، تافتون، سنگک و بربری توزیع می‌شود، ادامه داد: این آردها کیفیت لازم را نسبت به نوع نان دارند.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان با اشاره به اینکه آرد سنگک بهترین نوع این آردها و نزدیک به آرد کامل است، گفت: این نوع آرد از مواد معدنی و ویتامین بالایی به‌علت اینکه مقدار کمی از آن سبوس‌گیری شده، برخوردار است.

 

* بربری، بیشترین سبوس‌گیری را دارد

 

وی با بیان اینکه بیشترین سبوس‌گیری در آرد مربوط به نان بربری است، افزود: متأسفانه براساس سلیقه‌ای که ایجاد شده، مردم به نان‌های سفیدتر علاقه دارند، درحالی که از آرد این نوع نان‌ها سبوس بیشتری گرفته می‌شود.

 

رستمی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در استفاده از آرد کامل یا آردهایی که سبوس کمتری از آن‌ها گرفته شده باید مد نظر باشد چراکه ضامن سلامتی افراد است، گفت: نانی که از آرد کامل تهیه می‌شود، خاصیت‌ زیادی دارد، چراکه سبوس در آن دارای مواد معدنی است که بدن هر فردی به آن نیاز دارد.

 

وی با اشاره به اینکه با مصرف نان کامل یعنی دارای سبوس بالا فیبرهای لازم بدن به‌خصوص دستگاه گوارش تأمین می‌شود، عنوان کرد: فیبر اجابت مزاج را بهتر کرده و مقدار آب‌گیری را در دستگاه گوارش افزایش می‌دهد تا این دستگاه راحت مواد غذایی را در خود حرکت بدهد و درنهایت باعث جلوگیری از یبوست شود.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا استان همدان با بیان اینکه یبوست یکی از حالت‌های بیماری دستگاه گوارش است که می‌تواند آسیب‌هایی داشته باشد و بیمار را دچار دل‌درد زیاد کند، گفت: ممکن است به هنگام اجابت مزاج بیمار را دچار سختی کند و باعث زخم و شقاق‌هایی در ناحیه مقعد شود و از طرفی عدم حرکت مناسب دستگاه گوارش و ادامه یبوست برای فرد بیماری‌های روده را ایجاد می‌کند و گاهی هم این نوع بیماری‌ به سرطان‌های کرون و روده منجر می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه آردهای کامل فیبر و املاح مورد نیاز بدن را دارند و یکی از آردهای مورد نیاز پخت نان به‌شمار می‌روند، اضافه کرد: این آردها ارتقای سلامت مصرف‌کنندگان را به دنبال دارند.

 

* برنامه غنی‌سازی نان به‌خاطر جلوگیری از کم‌خونی

 

رستمی به برنامه غنی‌سازی نان در ادامه شیوع و بروز کم‌خونی در کشور اشاره کرد و گفت: علت مهم کم‌خونی، تغذیه و ناشی از فقر آهن و گاهی اسید فولیک است و در طرح غنی‌سازی تصمیم بر این گرفته شده برخی از غذاهایی که ازلحاظ آهن و اسیدفولیک غنی نبوده را بتوان غنی‌سازی کرد.

 

وی با بیان اینکه نان از اقلام پُرمصرف در کشور به‌شمار می‌آید و جزء فرهنگ ماست که نان زیادی مصرف کنیم، افزود: به همین خاطر برنامه بر این است آهن و اسید فولیک را به آردهای تولیدی اضافه کنیم.

شناسه خبر 75778