شناسه خبر:75840
1402/8/23 11:20:22

سپهرغرب-گروه خبر:رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان از فعالیت 20 مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی در استان خبر داد.

طالب محمدی صبح دوشنبه در کارگاه آموزشی کیفیت‌بخشی مراکز جامع استثنایی استان که با حضور مدیران این مراکز در محل باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد؛ اظهار کرد: تغییر ساختار و مأموریت مراکز قبلی مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخلات به‌هنگام رشدی- تربیتی، ظرفیتی بسیار خوب برای ارتقای این مراکز به‌عنوان مرکز پایش تخصصی آموزش و پرورش است.
وی گفت: کار در آموزش و پرورش مصداق خیر است و فلسفه اصلی خلقت در آموزش و پرورش متجلی است و در واقع مأموریت خلقت در آموزش و پرورش خلاصه می‌شود.
 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه رمز خلقت در تعلیم و تربیت است، افزود: تربیت با این اهمیت و معنا در دست مربیان تعلیم و تربیت است.
 
محمدی با استناد به نظر صاحب‌نظران بزرگ خاطرنشان کرد: اصل در آموزش و پرورش کشف کردنی است نه وضع کردنی و لازمه کار در نظام تعلیم و تربیت مدارا کردن و فراهم آوردن زمینه‌های مناسب است.
 
وی آموزش و پرورش را جزو حقوق حقه انسان‌ها برشمرد و تصریح کرد: آموزش و پرورش وظیفه دارد زمینه‌ای را فراهم کند که افراد با هر استعداد، توانایی و یا محدودیت از حق آموزش بهره‌مند شوند.
 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان پاشنه آشیل مدیریت آموزشی را عدم ارتقای کیفیت آموزشی و کیفی نبودن فعالیت‌ها عنوان کرد.
 
محمدی با ارائه تعریفی از کیفیت آموزشی افزود: کیفیت آموزشی حالت ویژه‌ای از نظام است که این حالت نتیجه یک سلسله اقدامات و عملیات مشخص است که پاسخگوی نیازهای اجتماعی معین در یک نقطه زمانی و مکانی خاص باشد.
 
وی افزود: میزان تطابق وضعیت موجود با استانداردهای از قبل تعیین شده، رسالت، اهداف و انتظارات مبین کیفیت است.
 
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کیفیت را تناسب ویژگی‌های عناصر با انتظارات دانست و تصریح کرد: کیفیت عاملی برای تطبیق با شرایط جدید و حدی قابل پیش بینی است که بتوان با حداقل هزینه به آن رسید.
 
محمدی در ادامه با تأکید بر اهمیت برنامه‌ریزی به‌عنوان پیوستار موفقیت و رشد سازمانی، برنامه‌ریزی را لازمه پیشبرد اهداف بالا دستی به‌ویژه در نظام‌های آموزشی دولتی نیمه‌متمرکز، وجوب تعامل سطوح مختلف و زبان مشترک مدیران عنوان کرد.
 
وی در پایان گفت: آموزش و بهسازی نیروی انسانی به‌ویژه معلمان و مربیان حلقه اصلی مفقوده مغفول نظام کنونی آموزش و پرورش کشور است چراکه موفقیت و عدم موفقیت در ایجاد تحول در نظام‌های آموزشی، منوط به توانمندی‌ها و قابلیت‌های حرفه‌ای معلمان است که مجریان اصلی برنامه‌ها در محیط واقعی و کارگزاران حقیقی آموزش و پرورش هستند.

شناسه خبر 75840