شناسه خبر:75855
1402/8/23 11:46:04

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالحسین همدان با تأکید بر اینکه یکی از بخش‌های مهم و مورد توجه در عرصه تقویت فناوری بهره‌مندی از آن در راستای پاسخگویی به نیاز صنایع بومی استان برحسب نیاز است گفت: یکی از شرکت‌های فناور فعال ما در این عرصه شرکت «آترین آذین فناور» است که در عرصه تولید سرویس‌های نرم‌افزاری در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند که اخیراً در عرصه جدیدی یعنی پردازش تصویر فعال جدی داشته و از این طریق یکی از نیازهای شرکت صنایع غذایی سحر را در عرصه شناسایی آلودگی‌های احتمالی پاسخ داده است.

سازمان بسیج علمی پژوهشی و فناوری در 10 شهریور سال 1387 و در راستای پاسخ به مطالعات بر حق رهبر فرزانه انقلاب تأسیس شد.

 

ایشان دهه چهارم انقلاب را دهه عدالت و پیشرفت معرفی و در سخنرانی‌های متعدد خود تأکید ویژه بر فعالیت‌های علمی و حرکت‌های دانش‌بنیان دارند و به نوعی یکی از دغدغه‌های اصلی ایشان در دیدار با دولت‌مردان، اقشار نخبه جامعه و اساتید دانشگاه فراهم کردن زمینه‌های مساعد برای رشد جوانان ممتاز و برتر جامعه بوده است.

 

مفهوم سخنان مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» این است که ما در راستای جهاد علمی باید تدابیر جدیدی اتخاذ کنیم و فرصت‌های بیشتر و بهتری را در اختیار جوانان‌مان قرار دهیم. به عبارت دیگر هزاره سوم عرصه تقابل و تعارض و همین‌طور مواجهه فناوری‌ها است. هر کشوری از دانش و فناوری بالاتری برخوردار باشد می‌تواند به موفقیت بیشتری دست یابد.

 

از طرف دیگر ما کشور جوانی داریم و جوانان کشورمان از خلاقیت بسیار بالایی برخوردارند. معدل نشان‌ها و امتیازات ایران در عرصه مسابقات جهانی، مقام چهارم است. اما همین دانش‌ها در عرصه رفاه ما اثربخش بوده؟ متأسفانه امروز جواب ما به این سؤال‌ها منفی است و در واقع رتبه صنعتی ما 10 درجه متفاوت از رتبه علمی کشورمان است چراکه ساز و کار مسیر صحیحی را برای نسل جوان‌مان در راستای تبدیل علم و دانش به فناوری و تولید ثروت تعریف نکرده‌ایم.

 

سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری با هدف ایجاد یک حرکت امیدبخش برای نسل جوان و شناسایی و رفع خلأ‌های موجود در ساز و کارهای ذکرشده تشکیل شده، بر این اساس برآن شدیم تا با مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالحسین همدان در خصوص فعالیت‌های انجام‌شده در این نهاد گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

 

سرهنگ پاسدار ولی ابراهیمی گفت: حمایت بسیج علمی از مخترعان شامل سه بخش پرداخت تسهیلات بلاعوض، در اختیار دادن کارگاه برای تبدیل طرح و ایده به محصول و ارائه مشاوره توسط اساتید مجرب و توانمند است.

 

وی با اشاره به اینکه طرح‌هایی مورد حمایت بسیج علمی و پژوهشی قرار می‌گیرند که دارای شرایطی نظیر نوآوری و تکراری نبودن باشند، نمونه و مشابه داخلی نداشته و در نهایت خروجی طرح به جای خدمات به تولید کالا و محصول منجر شود.

 

وی گفت: طرح‌های پژوهشی زیادی در حال انجام است ولی تأکید سازمان بسیج علمی و پژوهشی، طبق منویات رهبری متمرکز بر تبدیل علم به فناوری و فناوری به ثروت است.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پیشتر ما برای جذب افراد نخبه فراخوان دادیم اما اخیراً برحسب نیازسنجی در حوزه تولید، در برخی بخش‌های مختلف دفاعی، صنعتی، تولیدی ورود کرده و بازار محصول تولیدی را پیشتر برای فناوران فراهم می‌کنیم اذعان کرد: ارتباط و تعامل مناسبی نیز با پارک علم و فناوری دانشگاه‌ها داریم به طوری که بخشی از فعالیت اعضای مرکز رشد ما در مراکز رشد دانشگاهی و یا پارک علم و فناوری دنبال می‌شود.

 

ابراهیمی با تأکید بر اینکه یکی از رویکردهای اصلی بسیج علمی و پژوهشی تجاری‌سازی ایده‌ها و اختراعات مبتکران است، گفت: در حال حاضر ما در عرصه فناوری دفاعی به حدی از توان رسیده‌ایم که برخی از محصولات ما توان رقابت با محصولات مشابه آمریکایی را داشته و در عین حال در بسیاری از موارد به لحاظ کیفی از آن پیشی گرفته‌اند.

 

وی با تأکید بر اینکه یکی از بخش‌های مهم و مورد توجه در عرصه تقویت فناوری و بهره‌مندی از آن در راستای پاسخگویی به نیاز صنایع بومی استان برحسب نیاز است، گفت: یکی از شرکت‌های فناور فعال در این عرصه شرکت «آترین آذین فناور» است که در عرصه تولید سرویس‌های نرم‌افزاری در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند و اخیراً در حوزه جدیدی یعنی پردازش تصویر، فعالیت جدی داشته و از این طریق یکی از نیازهای شرکت صنایع غذایی سحر را پاسخ داده است.

 

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالحسین همدان در تشریح عملکرد محصول ساخته‌شده توسط این شرکت اظهار کرد: در برخی صنایع حساس مانند صنایع غذایی، برای شناسایی آلودگی‌ها، امکان استفاده از نیروی انسانی بنا به وجود درصدی خطای احتمالی وجود ندارد به ‌همین جهت در خطوط تولید این مجموعه‌ها از فناوری پردازش تصویر برای شناسایی آلودگی‌ها استفاده می‌شود.

 

سرهنگ پاسدار ابراهیمی ادامه داد: فناوری مورد استفاده برای شناسایی آلودگی در بسته‌بندی مواد غذایی مانند بطری‌ها و شیشه‌ها، نوعی فناوری پیشرفته و در مرزهای دانش است به طوری که طی این فرآیند، دستگاهی که با استفاده از فناوری پردازش تصویر کار می‌کند، قادر است آلودگی را در ظروف شناسایی کرده و بلافاصله ظروف آلوده را از خط تولید خارج کند.

 

وی با بیان اینکه این معاونت دارای یک مرکز رشد با عنوان شهید احمدی روشن بوده و همانطور که پیشتر عنوان شد از ظرفیت دانشگاه‌ها و پارک علم فناوری نیز بهره می‌برد گفت: هیچ گونه محدودیتی برای پذیرش افراد نخبه نداریم بنابراین به نظر ما بسیجی واقعی کسی است که نیازی از کشور را مرتفع نماید پس موضوعاتی همچون لزوم بسیجی بودن و غیره مطرح نیست.

 

وی با تأکید بر اینکه تفکر بسیج، مشارکت‌جویی از آحاد مردمی است زیرا خود برخواسته از دل مردم است، تشریح کرد: هرجا که تفکر بسیجی ورود پیدا کند به طور قطع موفقیت حاصل می‌شود که یکی از این عرصه‌ها عرصه علمی است که با تفکر نخبه‌های بسیجی شاهد خلق آثار ارزشمند در عرصه علمی کشور هستیم.

 

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالحسین (ع) همدان با بیان اینکه باید گفتمان علمی در جامعه غالب شود گفت: در این راستا به‌دنبال عملی کردن ایده‌های بسیجیان هستیم.

 

سرهنگ ابراهیمی اضافه کرد: بنابراین هدف سازمان بسیج علمی و پژوهشی از رعایت چرخه تبدیل علم به فناوری و ثروت، استفاده پژوهشگران از سابقه علمی کشور برای رفع مشکلات جامعه است.

 

مع‌الوصف در میان نقش‌ها و وظایف بسیج حرکت پرشتاب بسیج در نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری از میان سایر نقش‌ها از برجستگی و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که نقشی راهبردی بوده به طوری که مقام معظم رهبری استقلال و اقتدار کشور را وابسته به تحرک علمی کشور دانسته و می‌فرمایند: «کشوری که علم نداشته باشد نباید توقع عزت و استقلال و اقتدار داشته باشد».

 

آنچه مسلم است اینکه نقش بسیج با توجه به جایگاه مردمی در نهضت تولید علم فراگیر و غیر قابل قیاس با سایر افراد در جامعه است، حال آنکه اگر اسناد بالادستی بسیج را جستجو کنیم شاهد خواهیم بود که ورود بسیج به حوزه علم و فناوری مربوط به سال‌های آغازین پس از جنگ است یعنی فعالیت بسیج در عرصه علمی، در سال 1371 با ایجاد سازمان تحقیقات و خودکفایی به‌صورت سازمان‌یافته و رسمی آغاز شد و چهار سال بعد در سال 1375 به سازمان مطالعات و تحقیقات بسیج تغییر نام یافت و در ادامه در سال 89 با پیشرفت‌های شگرف و گسترده بسیج در ایجاد هزاران شرکت دانش‌بنیان و تولید علم، امروز چشم امید رهبری و باور و اعتماد مردم به تحرک انقلابی و جهادی بسیج در نهضت تولید علم دوخته شده است.

 

حضور گسترده بسیج در تمامی لایه‌های علمی و پژوهشی کشور از دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی گرفته تا حوزه‌های علوم دینی ظرفیتی غیر قابل چشم‌پوششی برای ایجاد «نهضت تولید علم» در اختیار نظام قرار داده که می‌بایست از این فرصت به‌درستی در عرصه تولید ثروت و توسعه استان‌ها و به‌تبع کشور بهره برد.

 

درواقع اگر این مسیر به‌درستی ازسوی بسیج ریل‌گذاری شود حرکت کشور در حوزه علم و پژوهش و تحقق انتظارات رهبری، برای رسیدن به قله‌های علم و دانش و تبدیل ایران به قطب علمی جهان هموار می‌شود. علاوه بر این باید گفت ایجاد تمدن بزرگ و نوین اسلامی مستلزم تحقق نهضت تولید علم است و تردیدی نیست که نقش بسیج در این مسیر پررنگ‌تر و کلیدی‌تر است.

 

از طرفی بسیج همان‌گونه که در بسیاری از حوزه‌ها منشأ تحول و رسیدن به قله‌ها بوده و جمله ما می‌توانیم را معنا کرده انتظار می‌رود در حوزه تولید علم نیز بر مشکلات و موانع فائق آمده و عزت، اقتدار، امنیت و استقلال را تضمین و به ملت قهرمان ایران هدیه کند.

 

شناسه خبر 75855