شناسه خبر:75893
1402/8/24 11:46:08

سپهرغرب-گروه زیست بوم: برخی داده‌های جدید نشان می‌دهد تقریباً تمام شرکت‌های انرژی در جهان اهداف تعیین‌شده برای مقابله با تغییرات اقلیمی را نادیده می‌گیرند.

کارشناسان آلمانی می‌گویند: 96 درصد از 700 شرکت بزرگ انرژی جهان قصد دارند میادین جدید نفت و گاز حفاری کنند.
آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده که اگر جهان می‌خواهد به تعهد خود مبنی بر محدود کردن میانگین افزایش دمای جهانی پایبند باشد، می‌توان از ذخایر فعلی سوخت فسیلی استفاده کرد اما هیچ میدان نفت و گاز جدیدی نباید مورد استفاده قرار گیرد.
 
دست‌اندرکاران این صنعت ادعا می‌کنند که در حال گذار به سوخت‌های سبزتر هستند اما سال گذشته بیش از هر زمان دیگری از نفت و زغال سنگ استفاده شده است.
 
پیشرفت این موضوع در کنفرانس آتی تغییرات اقلیمی سازمان ملل بررسی خواهد شد.
 
این کنفرانس از 30 نوامبر تا 12 دسامبر در دبی برگزار می‌شود. سال گذشته مصر میزبان این کنفرانس بود و پیش از آن این کنفرانس در گلاسگو اسکاتلند برگزار شد.
 
کاپ 28 بیست‌وهشتمین نشست اقلیمی سالانه سازمان ملل متحد است که دولت‌ها در آن درباره روش‌های محدود کردن و آمادگی برای تغییرات اقلیمی آینده بحث و گفتگو می‌کنند.
 
کاپ مخفف «کنفرانس اعضای شرکت‌کننده» است. اعضای شرکت‌کننده در این کنفرانس کشورهایی هستند که کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره تغییر اقلیم در سال 1992 را امضا کرده‌اند.
 
امید این است که کاپ 28 بتواند هدف طولانی‌مدت محدود کردن افزایش دمای کره زمین تا حد 1.5 درجه سانتی‌گراد را تحقق بخشد. این توافق در سال 2015 با شرکت حدود 200 کشور در پاریس حاصل شد.
 
بنا بر گزارش «مجمع بین‌المللی تغییرات اقلیم (IPCC) سازمان ملل متحد» رسیدن به هدف 1.5 درجه افزایش دما برای جلوگیری از اثرات ویرانگر تغییرات اقلیمی ضروری است.
 
میزان گرم شدن زمین در طولانی‌مدت اکنون در مقایسه با دوران پیشاصنعتی زمین، پیش از انقلاب صنعتی و دورانی که بشر هنوز استفاده از سوخت‌های فسیلی را شروع نکرده بود، حدود 1.1 تا 1.2 درجه سانتی‌گراد است.
 
هرچند جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای در مسیر رسیدن به میزان افزایش دمای حدود 2.5 درجه سانتی‌گراد تا سال 2100 است. سازمان ملل اعلام کرده است که حفظ حد 1.5 درجه سانتی‌گراد افزایش دما به سرعت در حال ناممکن شدن است.

شناسه خبر 75893