شناسه خبر:75894
1402/8/24 11:47:41

سپهرغرب-گروه زیست بوم: به نقل از ارث، پژوهش اخیر از دانشگاه گوتنبرگ سوئد نگرانی‌های قابل‌توجهی را در مورد ایمنی پلاستیک‌های بازیافتی ایجاد کرده است. محققان مواد شیمیایی سمی زیادی را در مواد پلاستیکی بازیافتی جمع‌آوری شده از 13 کشور مختلف شناسایی کردند.

 کارشناسان وجود مواد خطرناکی مانند آفت‌کش‌ها، داروها و مواد شیمیایی صنعتی را در این پلاستیک‌ها تشخیص دادند. پروفسور بتانی کارنی آلمروث بر پیچیدگی افزوده شده با این مواد شیمیایی سمی به‌دلیل استفاده مجدد، دفع و بازیافت پلاستیک تاکید کرد.
پروفسور آلمروث گفت: بازیافت پلاستیک به‌عنوان راه‌حلی برای بحران آلودگی پلاستیک مطرح شده است اما مواد شیمیایی سمی موجود در پلاستیک‌ها، استفاده مجدد و دفع آن‌ها را پیچیده می‌کند و مانع بازیافت می‌شود.
 
این افشاگری در مورد پلاستیک‌های بازیافتی برای بیشتر اهداف تردید ایجاد می‌کند و مفهوم اقتصاد دایره‌ای را به چالش می‌کشد.
 
این مطالعه بیش از 600 ترکیب شیمیایی ازجمله 491 ترکیب آلی که شناسایی و اندازه‌گیری شدند، همراه با 170 ترکیب دیگر را نشان داد.
 
مواد شیمیایی خطرناک برای کارگران و مصرف‌کنندگان بازیافت همچنین برای جامعه و محیط زیست گسترده‌تر خطراتی ایجاد می‌کند. قبل از اینکه بازیافت بتواند به مقابله با بحران آلودگی پلاستیک کمک کند، صنعت پلاستیک باید مواد شیمیایی خطرناک را محدود کند.
 
کارشناسان همچنین افزودند که بیش از 13 هزار ماده شیمیایی در پلاستیک استفاده می‌شود که حدود 25 درصد آن‌ها به‌عنوان خطرناک طبقه‌بندی می‌شوند و هیچ ماده شیمیایی پلاستیکی را نمی‌توان «ایمن» طبقه‌بندی کرد.
 
برای رسیدگی به چنین مسائلی، نمایندگان، دانشمندان و حامیان بهداشت و محیط زیست از سراسر جهان در نایروبی کنیا، برای سومین جلسه کمیته مذاکره بین دولتی پلاستیک (INC-3) گرد هم می‌آیند.
 
پروفسور کارنی آلمروث پیام روشنی را برای نشست نایروبی خواهد آورد؛ «نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که مواد شیمیایی خطرناک حتی در سیستم‌های بازیافت پلاستیک انباشته ‌می‌شوند و ما باید به سرعت مواد شیمیایی پلاستیکی که می‌توانند به سلامت انسان و محیط زیست آسیب برساند را حذف کنیم.»
 
این مقاله در مجله Science منتشر شده است.

شناسه خبر 75894