شناسه خبر:75897
1402/8/24 11:54:02

سپهرغرب-گروه زیست بوم:مدرس دانشگاه تهران با بیان اینکه بمب‌های فسفری سلاح ممنوعه است، گفت: این بمب‌ها در شعاع 150 تا 250 متری فرود خود، هر آنچه قرار دارد را می‌سوزاند و نابود می‌کند.

رژیم صهیونیستی از روز دوم جنگ غزه (17 مهرماه) این منطقه را بارها با بمب فسفری هدف قرار داده این در حالیست که این بمب‌ها بر اساس قواعد حقوق بشری جزو سلاح‌های ممنوعه محسوب می‌شوند.
مهدی اسماعیلی بیدهندی درباره سلاح‌های ممنوعه مورد استفاده رژیم صهیونیستی در جنگ غزه اظهار کرد: بمب‌های فسفری ازجمله این سلاح‌هاست چراکه فسفر ماده شیمیایی‌ است که وقتی به‌عنوان سلاح استفاده می‌شود، در مکان فرود به صدها گلوله کوچک‌تر تقسیم و در شعاع 150 تا 250 متری پیرامون خودش هر آنچه قرار دارد را می‌سوزاند و نابود می‌کند.
 
وی اضافه کرد: گازی که بر اثر استفاده از این سلاح و سوختن آن حاصل می‌شود، هم آلودگی هوا و مشکلات تنفسی به وجود می‌آورد و هم اثرات مخرب روی اعصاب و روان مردم به‌ویژه کودکان و کهن‌سالان می‌گذارد.
 
این مدرس محیط زیست دانشگاه تهران در ادامه گفت: طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) این ماده هم آب، هم خاک و هم موجودات زنده را آلوده می‌کند، یعنی با جاری شدن روان‌آب سطحی این آلودگی از خاک وارد دریا می‌شود علاوه بر آلوده کردن محصولات زراعی، آبزیان را آلوده می‌کند. استفاده مردم غزه از این آبزیان نیز موجب ابتلای آنان به بیماری می‌شود بنابراین استفاده از بمب‌های فسفری نوعی «جنایت جنگی» به حساب می‌آید.
 
اسماعیلی بیدهندی با اشاره به نامگذاری روز 6 نوامبر در سال 2001 از سوی سازمان ملل به‌عنوان روز «جلوگیری از سوءاستفاده از محیط زیست در جنگ‌ها و مناقشات مسلحانه» اظهار کرد: پس از این سال در تمام جنگ‌های بین‌المللی رخ داده مانند حمله آمریکا به افغانستان و جنگ‌های به وقوع پیوسته در یمن، سوریه، لبنان و غزه تمام شاخص‌های زیست‌محیطی چه از نظر حقوق بین‌الملل، چه از نظر حقوق بین‌الملل بشر و حقوق بین‌الملل بشردوستانه رعایت نشده است.
 
وی با اشاره به اعتراض فعالان محیط زیست در در اروپا و آمریکا به جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه گفت: آنان خواستار آتش‌بس هستند اما جریان رسانه‌ای صهیونیست آن‌ها را منکوب می‌کند. به‌عنوان نمونه زمانی که گرتا تونبرگ - فعال محیط زیست سوئدی که در حوزه تغییرات اقلیمی فعالیت می‌کند - در حمایت از مردم غزه پستی در اینستاگرام منتشر کرد، به‌شدت مورد عتاب و خطاب قرار گرفت.
 
این استاد دانشگاه در پایان پیشنهاد داد: نیاز است متخصصان و کارشناسان حقوقی در سطح بین‌الملل به‌ویژه در کشورهای اسلامی نسبت به ارزش‌گذاری اقتصادی خسارات زیست‌محیطی حملات رژیم صهیونیستی بر غزه و منطقه اقدام کنند. با انجام این مطالعات و ارزیابی‌ها ممکن است در کوتاه مدت نتوان این جنایتکاران را مورد پیگرد قرار داد ولی در زمان نه‌چندان دور می‌توان از آنان خسارات را مطالبه کرد بنابراین انجام مطالعات، پشتوانه حقوقی خوبی برای بررسی خسارات این جنایات و تخریب‌ها خواهد بود.
 
 

شناسه خبر 75897