شناسه خبر:75912
1402/8/24 12:27:32

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در دو سال گذشته سه هزار و 577 بیمار دیابتی در استان شناسایی شد و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

فرزام بیدارپور روز سه‌شنبه اظهار کرد: بر اساس آمارها در سامانه سیب، 33 هزار و 560 بیمار دیابت نوع دو و هزار و 578 بیمار دیابت نوع یک در استان شناسایی شده اند.

 وی از فعالیت سه کلینیک دیابت در شهرهای سقز، سنندج و مریوان برای ارائه خدمات تخصصی سطح دو به بیماران دیابتی در استان خبر داد و افزود: در بیمارستان‌های سایر شهرستان ها، واحدی به نام واحد دیابت وجود دارد که خدمات سطح دو را انجام می‌دهد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به ارائه خدمات سطح یک به بیماران دیابتی در همه درمانگاه‌های سطح استان، اضافه کرد: در درمانگاه‌ها خدمت خطرسنجی برای افراد 30 سال و بالاتر در زمینه شناسایی بیماری‌هایی از قبیل دیابت انجام می‌گیرد و این افراد هرماه یک بار توسط بهورز یا مراقبین بهداشتی و سه ماه یک‌بار پزشک مراقبت می‌شوند. 

بیدارپور با بیان اینکه با تأیید پزشک، قند خون ناشتای 125-100 به‌عنوان پیش دیابتیک و 126 و بالاتر به‌عنوان دیابت تلقی می‌شود، گفت: بیماران دیابتی باید سالی یکبار توسط متخصصین چشم و داخلی معاینه گردند. 

وی به آغاز پویش ملی سلامت از 20 آبان تا 15 دی در استان و همزمان با سراسر کشور اشاره کرد و ادامه داد: در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده هم استانی‌های عزیز مورد توجه است. 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: در این پویش ملی افراد بالای 18 سال با تکمیل پرسش نامه ای در خصوص سابقه دیابت و فشار خون بالا دارای پرونده سلامت می‌شوند و در صورت تشخیص بیماری تحت کنترل و درمان قرار می‌گیرند. 

بیدارپور گفت: با پیوستن مردم به این پویش و همکاری با همکاران ما از خانه‌های بهداشت گرفته تا مراکز بهداشتی و درمانی شهری و روستایی در سطح استان، بیماری‌های غیرواگیر را غربالگری خواهیم کرد تا این افراد را پس از شناسایی به شکل موثر تحت درمان قرار داده و با پیگیری مداوم و فعال از طریق همکاران مراقب سلامت که در برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع مشغول به ارائه خدمات پیش بینی شده سلامت هستند، بیماری افراد را رصد و پیگیری کرده و تحت درمان دارویی قرار دهیم. 

وی افزود: بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا به‌عنوان بیماری‌های خاموش و مزمن که عامل بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدید کننده سلامت مردم هستند. 

23 آبان روز جهانی دیابت است و شعار امسال این روز با عنوان «دیابت، شناخت خطرات، اقدام مؤثر» نامگذاری شده است.

شناسه خبر 75912