شناسه خبر:75949
1402/8/25 11:07:05

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان از جزئیات ثبت‌نام و دریافت سهام عدالت متوفیان توسط وراث آن‌ها خبر داد.

حسن پیمانی گفت: سهام عدالت یکی از سیاست‌های حمایتی و اقتصادی دولت از اقشار مختلف جامعه است. این طرح از دولت نهم آغاز شد و به‌عنوان نوعی یارانه، به‌وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص یافت؛ طی این سال‌ها بسیاری از صاحبان سهام عدالت فوت کرده‌اند و سهام آن‌ها بلاتکلیف مانده است. با توجه به ارزش روز سهام عدالت، بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند.

وی مطرح کرد: پس از فرمان مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه 1399 مبنی بر آزادسازی سهام عدالت از خردادماه سال 1399، تمام فرآیندهای مربوط به شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس سهام عدالت به بازار سرمایه منتقل شد. در این زمینه در بازار سرمایه اقداماتی مانند «صدور کد بورسی و رجیستری سهامداران در سامانه‌های مرکزی بازار سرمایه»، «ایجاد بستر و امکان معاملات سهام عدالت»، «پرداخت سود عملکرد سه سال شرکت‌های بورسی در پنج نوبت (دو سال به‌صورت دو بخش پرداخت شده است و یک‌سال به‌صورت یک بخش)، «ایجاد امکان توثیق برخط سهام عدالت نزد بانک‌ها و دریافت تسهیلات» و «برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به‌صورت الکترونیکی»، انجام شده است.

نماینده وزیر اقتصاد در استان درباره اینکه ورثه چطور به سهام عدالت متوفیان برسند؟ گفت: درصورتی که تاریخ فوت متوفی قبل از 1399/5/1 باشد، یکی از ورثه با در دست داشتن مدارک ذیل به یکی از کارگزاری‌های بورس در تالار بورس منطقه‌ای استان همدان مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهد. تقسیم سهام عدالت متوفیانی که بعد از این تاریخ ذکرشده فوت شدند، منوط به پرداخت مالیات بر ارث است و زمان مراجعه این گروه به‌زودی اعلام خواهد شد. به محض تشکیل پرونده، تمام وراث می‌توانند آخرین وضعیت پرونده خود را از طریق درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرسhttps://ddnesdiran.ir پیگیری کنند و اسناد و مدارک لازم جهت مراجعه به کارگزاری‌ها، موارد ذیل است:

1. تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

2. اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت

3. اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی

4. درصورتی که متوفی دارای وصیت‌نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت‌نامه نیز ضروری است

پیمانی گفت: درحال حاضر در استان همدان دو کارگزاری بانک سامان و مبین‌سرمایه به‌صورت تخصصی درحال ارائه خدمت هستند. در هفته‌های آتی شعب بیشتری از کارگزاری‌ها و تعدادی از بانک‌ها و دفاتر خدمات الکترونیک قضائی و دفاتر پیشخوان دولت به این مجموعه اضافه خواهند شد.

این مقام مسئول به سودهای سال‌های گذشته سهام عدالت نیز اشاره کرد و افزود: اگر مراحل اداری توسط وراث به‌درستی انجام شود، اصل سهام عدالت در بازه زمانی کوتاهی به آن‌ها منتقل خواهد شد و احتمالاً چند روز کاری بیشتر زمان نخواهد برد. برای واریز سود انباشت شده، باید شماره حساب، شماره موبایل و سایر اطلاعات ورثه به بانک مرکزی انتقال داده شود که تا پایان امسال زمان خواهد برد و در نیمه نخست سال 1403، سود انباشت شده به حساب ورثه واریز می‌شود. وراث برای انجام معامله در بازار سرمایه یا دریافت سودهای سهام عدالت باید رأساً و به‌صورت برخط برای ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام (https://sejam.ir) اقدام کرده باشند.

پیمانی در ادامه از متقاضیان خواست با توجه به اینکه تقسیم دارایی صرفاً مبتنی بر گواهی حصر وراثت خواهد بود، اگر برای یک متوفی هنوز گواهی حصر وراثت دریافت نشده است، وراث در نخستین فرصت اقدام کنند. همچنین انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث در کارگزاری‌ها رایگان انجام می‌شود و ورثه‌ای که برای تشکیل پرونده مراجعه می‌کند، حتماً باید قبلاً در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کرده باشد. همشهریان توجه کنند که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هیچ‌گونه پیامکی در این زمینه با سرخط‌های شماره‌دار و بدون ماسک، ارسال نمی‌کند.

مدیر کل اموراقتصادی و دارایی استان همدان در پایان به موضوعات دیگر سهام عدالت نیز اشاره کرد و گفت: افرادی که سهام عدالت ندارند و یا برگه سهام عدالت دارند و در سامانه سهام عدالت اطلاعاتشان موجود نیست، جزء جاماندگان محسوب می‌شوند و نیازی به مراجعه به هیچ ارگان و دستگاهی ندارند و می‌بایست منتظر اخبار جدید از صداوسیما و رسانه‌های رسمی کشور برای ثبت‌نام جدید باشند. افرادی که سهام عدالت دارند برای اطلاع از میزان سود و یا دلایل عدم واریز سود و رفع مشکلات احتمالی به سایت https://sahamedalat.ir/ مراجعه کنند. شماره تماس سراسری 1569 و همچنین شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان واقع در خیابان خواجه رشید کوچه یزدان (جنب اداره گذرنامه) آماده پاسخگویی به همشهریان گرامی است.

 

شناسه خبر 75949