شناسه خبر:75990
1402/8/27 10:51:22

سپهرغرب-گروه خانواده:وقتی فرزندتان را می‌بوسید و احساس امنیت را در قالب تأثیر عاطفی در نهاد او تقویت می‌کنید، می‌دانید در آینده چه دعای خیری را پشت سرتان به جا می‌گذارید، زیرا او همسر و فرزندانش را غرق محبت خواهد کرد.

چقدر فرزندتان را می‌بوسید یا در جمع فرزندتان را آغوش می‌گیرد و بوسه‌ای بر پیشانی او می‌زنید؟ بگذارید این طور مطرح کنیم چرا از پدر و مادرها توقع می‌رود فرزندمان را غرق بوسه کنیم؟ چه سر و رازی در آن نهفته است؟ به همین منظور با کارشناس تربیتی گفت‌وگو کردیم تا برای ما بیشتر درباره اثرات بوسیدن فرزندان توسط والدین بگوید.
 
*بوسیدن فرزندتان تاریخ انقضا ندارد!
 
حجت‌الاسلام مرتضی رحیمیان به سیره نبوی درباره محبت کردن به کودکان اشاره می‌کند و می‌گوید؛ روایتی از پیامبر خاتم (ص) داریم که می‌فرمایند: «اَکثِرُوا مِنْ قُبْلَةِ اَوْلادِکُمْ فَاِنَّ لَکُمْ بِکُلِّ قُبْلَةٍ دَرَجَةً»؛ فرزندان خود را ببوسید، زیرا برای شما در هر بوسیدن درجه‌ای در بهشت است، بله! هر پدر و مادری با هر بوسه‌ای بر فرزندانشان درجه‌شان را در بهشت بالا می‌برند، در واقع روایات‌های مختلفی اشاره به اثرات بوسیدن فرزندان دارند، به طوری که زیاد به این کار سفارش شده است. البته بوسیدن اختصاص به دوران کودکی ندارد، بلکه فرزند در هر سنی نیازمند توجه و محبت والدین‌اش است.
 
وی می‌گوید: حتی در روایتی داریم دو مؤمن همدیگر را ببوسند، با هم دست بدهند و لبخند بزنند، ثواب دارد و در این مورد قید سن و سال مطرح نشده است، زیرا انسان نیاز به محبت کردن و محبت شدن دارد. منتها باید توجه داشته باشیم گاهی اوقات زیاد محبت کردن و زیاد بوسیدن سبب لوس شدن فرزند می‌شود. البته محبت‌کردن در سیره نبوی و اهل بیت (ع) هم به کرار دیده شده است،‌ به طور مثال وقتی مردی به پیامبر اکرم (ص) گفت: هرگز بچه‌ها را نبوسیده‌ام. زمانی که رفت، پیامبر (ص) فرمود: «نزد من این مرد اهل آتش است».
 
وی افزود: همچنین در روایت دیگری هم آمده پیامبر (ص)،‌ امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را بوسید. مردی که آنجا بود، گفت من 10 اولاد دارم و تاکنون هیچ کدام آن‌ها را نبوسیده‌ام! پیامبر (ص) فرمود: «تقصیر من نیست اگر خداوند رحمتش را از تو دریغ کند».
 
*با هر بوسه شما این خیرات را به فرزندتان می‌بخشید
 
خب! در اینجا بگوییم طبیعی است پدر و مادرها محبتشان را از طریق بوسیدن نشان می‌دهند. همین یک کار به ساده کوچک آن‌ها باعث می‌شود ویژگی‌های اجتماعی و توانایی حل مسأله همراه با شخصیت فرزندشان فعال شود. در کنار این موارد یک بوسیدن باعث افزایش روحیه و عزت نفس، افزایش سطح هوش، کاهش استرس، آموزش همدلی، احساس امنیت و اطمینان در طول زندگی کودک می‌شود.البته وقتی روزها از پی هم تند و سریع می‌گذرد و این فرزند ما تشکیل خانواده می‌دهد، چون محبت دیده است، خانواده بهتری را تشکیل می‌دهد.
 
البته اگر از آن دسته پدر و مادرهایی هستید که علاقه به ابراز محبت به کودکشان را ندارید، بدانید زمینه اضطراب، پرخاشگری، عدم اعتماد به‌نفس، احساس خصومت و اختلال رفتاری را در نهال وجودی فرزندشان تقویت می‌کنید.
 
*فرزندتان را غرق بوسه و محبت حساب‌شده کنید
 
یک نکته قابل توجه را محققان بیان می‌کنند که در هنگام بوسه،‌ 30 عضله صورت فعال می‌شود و همین یک کار به ظاهر کوچک عضلات صورت را قوی نگه می‌دارد.
 
*شما به دختر یا پسرتان چگونه محبت می‌کنید؟
 
حال اگر در خانه‌تان فرزند دختر و پسر دارید، حواستان باشد، دخترها بیش‌تر دوست دارند که ابراز علاقه از طریق بوسیدن باشد به خصوص از جانب پدرشان، بر عکس پسرها دوست ندارند در جمع همسالانشان این گونه مورد توجه پدر و مادرشان قرار گیرند.

شناسه خبر 75990