شناسه خبر:76010
1402/8/27 11:51:47

سپهرغرب، گروه خبر: معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: ظرفیت واگن‌های مسافربری قطار سنندج- همدان- تهران، بسته به روز از 290 تا 320 نفر است و به صورت میانگین ضریب اشغال بالای 85 درصد داشته که فراتر از تصور مسولین استان و راه آهن کشور است.

کیومرث حبیبی روز پنجشنبه اظهار کرد: نظم رفت و برگشت و حرکت در زمان مقرر از ویژگی‌های این خط به حساب می‌آید که بر خلاف اتوبوس و هواپیما امکان برنامه‌ریزی بهینه‌تر را برای مشتریان فراهم کرده است. ‌

وی افزود: امکانات مستقر در قطار همچون کوپه اختصاصی، بوفه و رستوران، طرفیت قابل قبول، سرعت متوسط و زمان سفر، سرویس بهداشتی، تخت خواب و ملحفه و پتو و امکان سفر راحت و ایمن‌تری فراهم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان ادامه داد: زمان سفر در شرایط فعلی حدود 6.30 ساعت است که با رفع نواقص محدوده همدان تا آخر آذر ماه، این زمان به زیر 6 ساعت کاهش یابد.

حبیبی یادآور شد: تشکیل شرکت بومی و جابجایی مسافر از ترمینال سنندج به ایستگاه راه آهن با ارزانترین قیمت ممکن و نیز تأمین پارکینگ در محل ازجمله تدابیر اندیشیده شده است؛ هر چند در سه سفر اخیر به جهت عدم پیش‌بینی رفتار مسافر در استفاده از حمل و نقل تدارک دیده شده، کم اطلاعی شهروندان و نیز متناوب بودن زمان سفر مشکلاتی وجود داشته و دارد که یکی دو ماه آینده رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این قطار روزهای سه شنبه و جمعه ساعت 10 صبح از تهران به سنندج و 10 شب از سنندج به تهران تردد دارد افزود: این قطار امکان استفاده از زمان استراحت برای مسافرت و نیز بهره‌مندی از زیبایی‌های کردستان و لیلاخ و چهاردولی را برای مسافرین فراهم می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: تلاش مجموعه مدیران استان این است بعد از بهره‌برداری‌های اولیه و در اولین فرصت ممکن نه‌تنها تعداد روزهای سفر را افزایش داد بلکه مقصد مسافرتی مشهد نیز اضافه شود.

حبیبی یادآور شد: تداوم این مسیر به سمت مریوان و باشماق بسیار ضروری و نیازمند اعتبارات هنگفتی است همچنین تکمیل ایستگاه قروه در فاز نخست و ساخت و تکمیل ایستگاه دهگلان در دستور کار مدیران استان قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: یکی از تهدیدات این حمل و نقل ریلی کاهش استفاده شهروندان از سایر وسایل نقلیه چون اتوبوس است که در کوتاه‌مدت نگران‌کننده بوده ولی در میان مدت و بلندمدت با تعدد مسیر و افزایش مسافران شرق استان به حداقل خواهد رسید.

راه آهن سنندج - تهران، بعد از حدود 20 سال انتظار مردم، در سفر رئیس جمهور به استان کردستان در تاریخ 11 آبان سال جاری به بهره‌برداری رسید.

شناسه خبر 76010