شناسه خبر:76043
1402/8/28 12:17:46

اتصال استان ایلام به کریدور ریلی کشور یکی از مطالبات مردم در چند سال اخیر جهت تسهیل در تردد بخصوص جهت ایام اربعین بود که این پروژه تا کنون در حد همان کلنگ باقی مانده است.

استان ایلام به‌دلیل برخورداری از مرز مهران به‌عنوان شاهراه اربعین شناخته می‌شود و تردد حجم بالای مسافران برای تنوع در حمل‌و‌نقل عمومی و کاهش مشکلات زائران عتبات عالیات، اتصال این استان به شبکه ریلی امری ضروری و حیاتی است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه به زیر ساخت‌ها ازجمله شبکه ریلی کشور و ایجاد کریدور‌هایی برای تجارت و گردشگردی، به اذعان برخی کارشناسان گمان می‌رفت استان ایلام هم از خط ریل بی‌بهره نباشد.

این در حالی است که خط ریل تا مرز‌های جنوب استان یعنی اندیمشک و شمال استان یعنی اسلام آباد رسیده و متوقف شده و تنها راه کوتاهی تا روی ریل رفتن استان ایلام باقی مانده است.

از این رو شهریور 1401 بود که با لبخندهایی از روی ذوق و شوق با حضور معاون وزیر راه، استاندار ایلام، نمایندگان شمال استان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان کلنگ قطعه نخست اتصال استان ایلام به شبکه ریلی از سمت اسلام‌آباد به طول 37کیلومتر با اعتبار 640 میلیارد تومان به زمین زده شد، اما این پروژه کماکان بر زمین مانده است.

یعقوبیان روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام در پاسخ به میزان پیشرفت پروژه راه آهن استان می‌گوید؛ عملاً پروژه هیچ پیشرفتی نداشته و «جای کلنگ، علف سبز شده است».

پس از گذشت بیش از یک سال هنوز این پروژه در حد عکس‌های یادگاری باقی مانده هیچ پیشرفتی نداشته است و مشخص نیست پروژه‌ای که اعتبار آن تأمین نشده چرا کلنگ آن بر زمین زده شده است.

شریفی‌راد؛ نماینده شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در استان ایلام نیز دلیل عدم پیشرفت این پروژه را کمبود اعتبار دانست.

این پروژه با مبلغ 737 میلیارد تومان بسته شد اما به لحاظ مالی هیچ پشتوانه‌ای ندارد!

پیش از کلنگ زنی اتصال ایلام به شبکه ریلی از طریق اسلام‌آباد، پروژه ریل اندیمشک به دهلران شروع به کار کرده بود اما بنا بر دلایلی آن هم متوقف شده است!

علیزاده؛ نماینده حوزه جنوب استان ایلام از دخالت‌های ناصواب و توقف اتصال استان ایلام به شبکه ریلی به از سمت اندیمشک می‌گوید: در سال 1400، قطعه اندیمشک به دهلران به مناقصه رفت و پیمانکار هم انتخاب شد و بنا بود کار شروع بشه و کار هم شروع شد یعنی در ماه‌های ابتدایی سال 1401 چند کیلومتر از این پروژه آماده‌سازی شد اما متأسفانه به خاطر دخالت‌های ناصواب و ناروا پروژه متوقف شد.

مشخض نیست دلیل کارشکنی‌ها برای اتصال استان ایلام به شبکه ریلی کشور با وجود شروع به کار پروژه چیست؟

 

شناسه خبر 76043