شناسه خبر:76090
1402/8/29 13:20:37

سپهرغرب-گروه خبر: استاندار مرکزی گفت: تعاونی‌های راکد و غیرفعال این استان باید در اسرع وقت تعیین تکلیف و نتیجه اعلام شود.

فرزاد مخلص‌الائمه روز یکشنبه در نشست شورای توسعه بخش تعاون استان مرکزی در اراک، افزود: وجود شمار زیادی تعاونی راکد و غیرفعال در استان مناسب نیست و تاثیر آنها بر اقتصاد کلان مشهود است.
وی بیان کرد: اعضای این تعاونی‌ها باید دعوت شده و مشکلات و علل راکد و غیرفعال بودن آنها بررسی شود، اگر موانع قابل حل وجود دارد، گره‌گشایی شود و اگر قصد ادامه فعالیت ندارند، انحلال آنها به صورت رسمی اعلام شود.
 
استاندار مرکزی ادامه داد: در هشت سال دولت گذشته، به بخش تعاون توجهی نشد اما دولت سیزدهم از زمان فعالیت خود به این بخش و توسعه آن در اقتصاد نگاه ویژه دارد.
 
مخلص‌الائمه اظهار کرد: این اعتقاد وجود دارد که بخش تعاون باید تقویت و توسعه یابد زیرا 50 درصد از راه نجات اقتصاد کشور از این مسیر است.
 
وی گفت: بقیه راه نجات اقتصاد کشور در توسعه اقتصاد دانش بنیان است.
 
استاندار مرکزی تاکید کرد: این 2 بخش در کنار هم می‌توانند وضعیت اقتصاد را به سطح بالاتری برساند.
 
مخلص‌الائمه با بیان اینکه، شرکت‌های تعاونی‌ باید فراگیر باشند تا به اهداف ترسیم شده در قانون برسند، گفت: حل مشکلات تعاونی‌ها در استان مرکزی با جدیت دنبال می‌شود.
 
وی تاکید کرد: رسانه‌ها باید در حوزه ترویج تعاون با جدیت ورود پیدا کنند.
 
استاندار مرکزی افزود: مسکن کارگری از دیگر مسایل اولویت‌دار در این استان است که با جدیت دنبال می‌شود.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: بر اساس سند توسعه بخش تعاون کشور، مصوبه‌ای از دولت ابلاغ شده تا بر اساس آن شورای تعاونی استان‌ها تشکیل شود.
 
حسن میرزاخانی افزود: باید هرچه زودتر تکلیف تعاونی‌های غیرفعال و راکد در استان مرکزی مشخص شود، ممکن است مطالباتی داشته باشند که باید پیگیری شود.
 
وی بیان کرد: 52 درصد از درآمدهای دولت از محل مالیات است که این مهم قبل از دولت سیزدهم کمتر از 30 درصد بود.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی ادامه داد: 48 درصد هنوز محقق نشده و لازم است همه هزینه‌های دولت از محل مالیات تامین شود.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی هم در این نشست گفت: پنج هزار و 913 شرکت تعاونی از بدو تاسیس تاکنون در این استان به ثبت رسیده که از این تعداد، یک هزار و 968 شرکت تعاونی فعال و در دست اجرا است.
 
جمشید امیدی افزود: 2 هزار و 740 شرکت تعاونی استان مرکزی باید تعیین تکلیف شود.
 
وی گفت: 421 شرکت تعاونی این استان نیز راکد است و از پنج هزار و 913 شرکت ثبت شده در استان مرکزی، 784 شرکت تعاونی منحل شده است.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: بیشترین شرکت‌های تعاونی ثبت شده و فعال در شهرستان‌های اراک، ساوه و محلات و کمترین شرکت در شهرستان‌های آشتیان و خنداب است.
 
امیدی اظهار کرد: بیشترین تعاونی‌های فعال استان مرکزی در بخش‌های خدماتی، صنعتی و کشاورزی است.
 
وی، تعداد اعضای شرکت‌های تعاونی استان با احتساب شرکت‌های تعاونی سهام عدالت 917 هزار و 647 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد اعضای تعاونی‌های استان مرکزی بدون احتساب اعضای تعاونی سهام عدالت، 40 هزار و 786 نفر است.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: سرمایه ثبتی فعلی تعاونی‌های فعال و در دست اجرای استان 291 هزار و 500 میلیارد ریال است.
 
امیدی عنوان کرد: 19 هزار و 247 اشتغال تاکنون از طریق شرکت‌های تعاونی در استان مرکزی ایجاد شده است.
 
وی بیان کرد: سند توسعه بخش تعاون در چهار بخش اصلی تدوین شده که مهمترین بخش‌های آن شامل اهداف سند توسعه تعاون طی چشم انداز 40 ساله و راهبردهای کلان توسعه بخش تعاون است.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: صادرات شرکت‌های تعاونی این استان در سال گذشته به 19 و 6 دهم میلیون دلار و در 6 ماه اول امسال به هشت و 2 دهم میلیون دلار رسیده است.
 
امیدی بیان کرد: سهم استان مرکزی از محل خط اعتباری 20 هزار میلیارد ریالی، 410 میلیارد ریال است و میزان وام پرداختی از این محل یک‌هزار و 190 میلیارد ریال است.
 
وی اظهار کرد: درصد پرداختی از این محل 290 درصد سهم اعتبار ابلاغی است که حدود سه برابر اعتبار تخصیص یافته است.

شناسه خبر 76090