شناسه خبر:76163
1402/8/30 14:17:41
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان خبر داد:

صدور 5760 فقره پروانه‌ و مجوز بهداشتی در حوزه‌های مختلف

سپهرغرب- گروه خبر، شهره کرمی: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان از صدور پنج هزار و 760 فقره پروانه‌ و مجوز بهداشتی در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: از این میزان 421 مورد مجوز جهت کارخانه‌ها و کارگاه‌های مواد غذایی و بهداشتی، 294 فقره صدور پروانه‌ برای مسئولین فنی و مابقی در سایر حوزه‌ها بوده است.

قدرت‌اله رستمی روز گذشته در نشست خبری با موضوع مدیریت نظارت بر غذای استان همدان با حضور خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه معاونت غذا و دارو دارای پنج مدیریت تخصصی است، اظهار کرد: هریک از مدیریت‌ها با توجه به نقش تخصصی خود، دارای دستور کار خاص هستند و نظارت بر داروها، غذاها، مکمل‌ها، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفی است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع مورد نظر امروز ما غذا است، افزود: همه مردم ما با موضوع غذا در ارتباط هستند، درصورتی که با سایر موارد و حوزه‌ها، افراد محدودی ارتباط دارند؛ بنابراین سالم بودن و امنیت غذایی، یکی از خواسته‌های هر دولتی است.

این مقام مسئول با عنوان اینکه وظایف و برنامه‌هایی که از سازمان غذا و دارو به ما ابلاغ شده حول محورهای نظارت بر تولید، نگهداری و توزیع مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی است، یادآور شد: نظارت بر 421 واحد از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، 39 واحد از سردخانه‌ها و انبارهای مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، 21 واحد از مشاغل خانگی و تولید مواد غذایی و 820 واحد و مرکز عرضه و فروش مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، از‌جمله نظارت‌های انجام‌شده ما از ابتدای سال بوده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به صدور پنج هزار و 760 فقره پروانه‌ و مجوز بهداشتی در حوزه‌های مختلف، افزود: 421 مورد مجوز جهت کارخانه‌ها و کارگاه‌های مواد غذایی و بهداشتی، 294 فقره صدور پروانه‌ برای مسئولین فنی و پنج هزار و 42 فقره پروانه سیب سلامت، مجوزهای بهداشتی مشاغل خانگی، مجوزهای سیستم‌های مدیریتی مدیریت ایمنی و صدور گواهی بهداشت برای صادرات مواد غذایی و بهداشتی بوده که در سال گذشته افزایش داشته است. گواهی انطباق برای صاردات محصولات کشاورزی نیز از دیگر مواردی بوده که در هفت‌ماهه گذشته از سوی این سازمان صادر و یا تمدید شده است.

رستمی ادامه داد: همچنین یک‌هزار و 700 فقره نظارت بر شرایط فنی و بهداشتی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، یک‌هزار و 310 فقره نمونه‌برداری از کارخانه‌ها، درجه‌بندی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، نظارت‌های تشدیدشده بر مواد لبنی، گوشتی، آب آشامیدنی بسته‌بندی، رسیدگی به شکایات از مواد غذایی و بهداشتی که 90 مورد بوده است و بررسی کارشناسی و استعلام برای استقرار کارخانه‌ها در استان جهت تولید سالم، ازجمله نظارت‌ها و اقدامات انجام‌شده این سازمان بوده است.

وی با اشاره به نظارت و بررسی غنی‌سازی آرد و شیر با آهن، اسیدفولیک و ویتامین د که ازجمله تکالیف ابلاغی از طرف سازمان است، گفت: ما مسئول پایش این غنی‌سازی هستیم، همچنین اجرای برنامه‌ عملیاتی برای پایش سموم و فلزات سنگین مانند نیترات در محصولات کشاورزی را داریم که از 18 محصول، به هشت محصول تقلیل پیدا کرده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان ابراز کرد: برنامه‌ریزی و پیگیری تولید آرد سبوس‌دار و نان کامل در برنامه ملی قرار گرفته و به ما ابلاغ شده است؛ همچنین پیشگیری و مبارزه با قاچاق مواد غذایی و آرایشی بهداشتی، از وظایف اصلی معاونت غذا و دارو است که مسئولیت کمیته پیشگیری کالاهای سلامت‌محور به معاون غذا و دارو ابلاغ شده است و این سازمان موضوع پیشگیری از قاچاق کالاهای سلامت‌محور را برعهده دارد.

وی در ادامه افزود: بازرسی اختصاصی از واحد‌های عرضه مواد غذایی و بهداشتی حدود 802 فقره بوده؛ همچنین بازرسی‌های مشترک با ارگان‌های ذی‌ربط حدود 70 فقره است و نزدیک به دو هزار و 57 قلم کالای مجاز و غیر مجاز در این بازرسی‌ها کشف و ضبط شده که 23 مورد از این پرونده‌ها در مراجع قانونی تشکیل شده است.

رستمی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق و پیشگیری از آن با اجرای مانور و برنامه آموزشی مد نظر قرار داشته است، اظهار کرد: یک‌هزار و 30 نفرساعت برای عموم مردم، دانش‌آموزان، دانشجویان، اصناف، مدیران، مسئولین فنی کارخانه‌ها و کارشناسان برنامه‌ آموزشی برگزار شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان درخصوص توزیع شیر خشک گفت: برای این موضوع برنامه خوبی در یک ماه آینده اجرا خواهد شد تا کمبود‌ها جبران شود؛ همچنین کارخانه‌های تولیدی آن سه‌شیفته درحال تولید و وارداتی‌ها درحال آزمایش هستند و بعد از تأیید، عرضه خواهند شد.

وی افزود: با توجه به اینکه به شیر خشک یارانه تعلق می‌گیرد و برخی آن را برای مصارف دیگر نیز استفاده می‌کنند، جهت جلوگیری از این مهم، سهمیه شیر خشک‌ها با کد ملی به افراد اختصاص می‌یابد؛ همچنین برای بیماران خاص نیز سهمیه درنظر گرفته می‌شود.

رستمی درخصوص میزان استفاده از سموم کشاورزی توضیح داد: استفاده از ظرفیت‌های آزمایشگاهی برای پایش محصولات کشاورزی یک برنامه دائمی غذا و دارو بوده و در 10 قلم محصول مثل خیار، گوجه، هندوانه و خربزه، مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه قرار است در آینده مزارع شناسنامه‌دار شوند، اظهار کرد: این موضوع کمک خواهد کرد که کشاورز تحت نظارت جهاد کشاورزی، محصول خود را سم‌پاشی کرده و بعد از آزمایش، محصول به فروش برسد؛ البته ازنظر سموم، به‌طور کلی بیش از 90 درصد محصولات کشاورزی ما مشکلی ندارند.

* آرد کامل به سلامت جامعه کمک خواهد کرد

مدیر نظارت بر ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز با بیان اینکه امنیت و ایمنی غذایی یکی از موارد مورد توجه دولت‌ها است، گفت: دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به شورای عالی امنیت غذایی دارد و نان کامل را در اولویت و دستور کار خود قرار داده است.

حجت‌اله کمکی با اشاره به موضوع سبوس‌گیری در آرد، اظهار کرد: انواع آردها توسط کارخانه‌ها تولید شده و در اختیار صنف و صنعت قرار می‌گیرد و تأکید بر مصرف آردهای سبوس‌دار، آرد کامل، آرد سنگک و آرد نول (آردی که برای پخت شیرینی مورد استفاده قرار می‌گیرد) است.

وی در ادامه افزود: فواید آرد کامل و نان کامل بسیار است؛ چراکه براساس هرم غذایی هر فرد باید باید حداقل سه الی پنج واحد سبزی و دو الی چهار واحد میوه مصرف کند و بسیاری از مردم ما به دلایل مختلف این میزان را نمی‌توانند مصرف کنند که با برنامه آرد کامل به‌راحتی و از طریق دریافت فیبر سبوس و مصرف نان کامل، دریافت کنند.

کمکی تصریح کرد: با دریافت فیبر، حداقل 40 درصد آهن مورد نیاز بدن افراد تأمین می‌شود. متخصصین تغذیه همواره بر مصرف نان کامل تأکید دارند، چراکه با مصرف آن می‌توان از بیماری‌های دستگاه گوارش و حتی انواع سرطان‌ها، فشار خون، چربی و موضوعات مرتبط با دستگاه گوارش، جلوگیری کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پنج هزار و 42 فقره مجوز سیب سلامت برای انواع فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی صادر شده، گفت: نسبت به سایر شهرها در منطقه، این مهم بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است.

وی در پایان افزود: واحد‌های تولیدی استان نه‌تنها محصولات خود را به کشورهای هم‌جوار، بلکه به کشورهایی همچون روسیه نیز صادر می‌کنند؛ از ابتدای سال 1401 محصولاتی چون خیار، گوجه فرنگی و فلفل دلمه به‌صورت مستقیم به روسیه صادر می‌شود.

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز با بیان اینکه بحث آنتی‌بیوتیک‌ها یا چرک‌خشک‌کن‌ها و مقاومت دارویی موضوع روز دنیا بوده و تجویز و استفاده بی‌رویه آن‌ها، مشکلات زیادی را در جهان ایجاد کرده است.

فاخته قربانی‌شهرت با اشاره به اینکه اگر مقاومت میکروبی به‌نحوی که هم‌اکنون هست ادامه پیدا کند شاید به جایی برسیم که هیچ آنتی‌بیوتیکی در عفونت‌های بیمارستانی ما تأثیری نداشته باشد، گفت: همه افراد جامعه باید از این مهم آگاه شوند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین کمک مردم در این خصوص آن است که به‌هیچ‌عنوان در عفونت‌های ویروسی از آنتی‌بیوتیک استفاده نکنند، تأکید کرد: استفاده از آنتی‌بیوتیک در سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برونشیت، تأثیری ندارد و باعث مقاومت بدن به آنتی‌بیوتیک‌ها خواهد شد.

قربانی‌شهرت در ادامه افزود: مردم درصورت داشتن بیماری ویروسی از پزشک درخواست آنتی‌بیوتیک نکنند و تنها دوره درمانی آنتی‌بیوتیک را درصورت داشتن عفونت میکروبی، کامل کنند.

مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل دانشکاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان تأکید کرد: استفاده از دارو در زمان تعیین‌شده باشد و آنتی‌بیوتیک تجویزشده برای آن‌ها را به دیگران پیشنهاد نکنند!

وی در پایان به نحوه مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک اشاره کرد و افزود: حتماً در این خصوص از پزشک و داروساز مشاوره بگیرند و درصورت فراموش کردن زمان مصرف، حتماً دوز بعدی را با مشورت پزشک و داروساز مصرف کنند.

 

 

شناسه خبر 76163