شناسه خبر:76228
1402/9/2 10:06:33

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان نهاوند گفت: اخطار زیست‌محیطی به یک واحد تولیدی که اقدام به آتش کشیدن پسماندها و زباله‌های ناشی از فرآیند تولید و ایجاد آلودگی شدید هوا کرده بود، ابلاغ شد.

عزیز قیاسی روز چهارشنبه ابراز کرد: یک واحد تولیدی در نهاوند به باور اینکه مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست در ساعات غیر اداری سرکشی به واحدها ندارند، اقدام به آتش زدن ضایعات حاصل از تولید در محوطه واحد تولیدی کرد.

وی اضافه کرد: این واحد که در محدوده حدود 500 تا 600 متری جاده نهاوند- کرمانشاه قرار دارد، با پسماندسوزی موجب ایجاد دود غلیظ در آسمان و حتی محدودیت دید رانندگان عبوری از مسیر نهاوند کرمانشاه شده بود.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان نهاوند اظهار کرد: حدود سه کامیون زباله بیشتر با محتویات کاغذ و بسته‌های به‌جامانده در فرآیند تولید در این محل به آتش کشیده شد، درحالی که مسئول این واحد مدعی آتش زدن چوب برای گرمایش واحد بود.

قیاسی با بیان اینکه مأموران حفاظت محیط‌زیست از محل ضایعات و پسماندسوزی فیلم تهیه کرده و آن را در اختیار مسئول واحد قرار دادند، گفت: این واحد سال گذشته نیز اقدام به آتش زدن پسماند کرده بود، با این وجود برای مسئول واحد آلاینده اخطاریه صادر شد.

وی تأکید کرد: چنانچه واحدهای تولیدی خدماتی موجب آلودگی محیط‌زیست از طریق انتشار ذرات، گازهای آلاینده یا سوزاندن و مدیریت غیر اصولی پسماندها همچنین پساب‌ها شوند، نامشان در فهرست واحدهای فصلی آلاینده‌های استان برای دریافت عوارض سبز قرار می‌گیرد.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان نهاوند افزود: همچنین درصورت تکرار تخلف، ضمن تشکیل پرونده، متصدی واحد برای اعمال کیفر به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

قیاسی بیان کرد: متصدی این واحد تولیدی مکلف به مدیریت، دفع و دفن صحیح پسماند عادی، بازیافت کاغذ و انتقال آن به محل دفن زباله در شهر نهاوند بود.

وی گفت: این واحد تولیدی به یک سیستم تصفیه‌خانه بزرگ مجهز است و پیش‌تر رایزنی‌های لازم با مسئول واحد برای انتقال پساب سایر واحدهای بدون تصفیه‌خانه به این محل و تصفیه فاضلاب، صورت گرفته است.

براساس ماده 12 و 20 قانون هوای پاک، آتش زدن پسماند ممنوع است.

شناسه خبر 76228