شناسه خبر:76258
1402/9/2 11:18:44

کیفیت پایین قطارها، تعداد محدود بلیط و سامانه نامنظم فروش کرمانشاهیان را نسبت به وضعیت خدمات قطار کرمانشاه - مشهد گلایه‌مند کرده است.

با وجود موقعیت‌های و ظرفیت‌های خوب استان کرمانشاه به عنوان استانی که در بیشتر موارد مرجعیت غرب کشور را دارد اما اوضاع آن در زمینه خط ریلی راه آهن و ارائه خدمات مربوط نه تنها چنگی به دل همشهریان خود نمی‌زند بلکه بعضاً شاهد نارضایتی گردشگرانی است که این استان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده‌اند.

اگر در کرمانشاه زندگی کنید و یا قصد دارید کرمانشاه را به مقصد دیگری ترک کنید باید گفت که تردد با قطار به آسانی نیست و برای استفاده از این وسیله تنها زمانی می‌توانید استفاده کنید که بخت و شانس با شما یار باشد و بلیط کنسل شده‌ای را در بین کنسل شده‌های پیدا کنید.

قطار کرمانشاه تقریباً سه روز در هفته حرکت داشته که مسافران بنابر تاریخ حرکت قطار باید تردد خود را تنظیم کنند که همین برنامه یکی از عوامل اعتراض و نارضایتی مردم محسوب می‌شود که در پی همین نارضایتی‌های شهروندان به سراغ مدیرعامل راه آهن در استان مرکزی که مدیریت راه آهن کرمانشاه را هم در اختیار دارد رفتیم.

افزایش قطارهای در کرمانشاه نیازمند مشارکت بخش خصوصی است

سعید ترکی با اشاره به استقبال خوب مردم کرمانشاه از راه آهن، اظهار کرد: قطار کرمانشاه از 2 نوع سالن شامل چهار تخته و 6 تخته با قیمت‌های متفاوت بوده که استقبال مردم از حمل و نقل ریلی در این استان بیش از 90 درصد است.

وی افزود: استان کرمانشاه تنها سفرهای کرمانشاه به مشهد را دارد که از مسیر تهران نیز عبور می‌کند و این امکان را برای مسافران ایجاد می‌کند برای تردد به سمت تهران نیز از قطار استفاده کنند.

مدیرعامل راه آهن در استان اراک با بیان اینکه قطار استان کرمانشاه در حال حاضر به صورت یک روز در میان حرکت دارد، تصریح کرد: این قطار با یازده سالن ظرفیت جابه جایی بیش از 500 مسافر را دارد.

ترکی در ادامه به نحوه تهیه بلیط قطار در کرمانشاه اشاره و خاطر نشان کرد: برای تهیه بلیط از طریق سایت‌های فروش بلیط، اپلیکیشن‌ها و نیز به صورت حضوری با مراجعه به دفاتر فروش در شهر و سالن قطار در استان می‌توان اقدامات لازم را انجام داد.

وی با تاکید بر وجود برخی نواقص در روند انجام سفرهای قطاری در استان کرمانشاه، بیان کرد: نواقصی که در این حوزه وجود دارد از سوی شرکت‌های سازنده بوده که با پیگیری‌های در دست اقدام تلاش برای رفع آنها خواهیم داشت.

راه آهن کرمانشاه نیازمند تکمیل حوزه زیربنایی است

مدیرعامل راه‌آهن در استان اراک عنوان کرد: در حوزه زیربنایی در استان کرمانشاه نیازمند تکمیل و کامل‌تر شدن داریم تا خدمات بیشتر و مطلوب‌تری را به مردم داشته باشیم.

ترکی در ادامه به افزایش احتمالی تعداد قطارهای استان کرمانشاه تاکید کرد و گفت: با توجه به روندی که پیش بینی شده به منظور افزایش تعداد قطارها بخش خصوصی باید پای کار بیاید اما با توجه به استقبال و مطالبات مردم به دنبال گشایش در این زمینه خواهیم بود.

وی یاد آوری کرد: با رایزنی و درخواست‌ها ارجاع داده‌شده در پی افزایش تعداد قطار و برقراری تردد روزانه قطار برای استان کرمانشاه هستیم و هم اکنون مکاتبات لازم انجام شده اما با توجه به برنامه‌های متعدد ریلی در کشور اجرایی شدن این امر زمان بر خواهد بود.

با توجه به اینکه مطالبات مردم نسبت به کمبودهای موجود در راه آهن به گوش مسئولین رسیده از گفته‌های مسئولین بر می‌آید که مردم کرمانشاه همچنان باید چشم انتظار اقدامات جدی مسئولیت باشند با این وجود به منظور شنیدن مطالبات مردم نسبت به راه آهن کرمانشاه و رساندن صدای آنان به مسئولین با تعدادی از این همشهری گفتگویی انجام شد.

بر این اساس سری به ایستگاه راه آهن کرمانشاه زده تا در واپسین ساعات حرکت مسافران پای مطالباتشان از مسئولین بنشینیم، در لحظه ورود به سالن با جمعیت بالایی از مسافران که منتظر اعلام حرکت بودند روبه رو شدم و با چرخی در سالن کنار یک خانواده چهارنفره که قصد سفر به مشهد داشتند نشستم و پس از آشنایی کوتاه از میزان رضایتشان از این ظرفیت جا به جایی سوال کردم.

وضعیت نابسامان قطار کرمانشاه نیازمند پیگیری جدی است

پدر خانواده که ظاهراً خرید بلیط را به سختی توانسته بود به نتیجه برساند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قطار یک وسیله حمل نقلیه مناسب برای تردد در مسافت‌های طولانی است که از زمان راه اندازی خط ریلی در استان کرمانشاه تاکنون سه بار از این این وسیله استفاده کرده‌ام.

وی ادامه داد: اما در هر دفعه جابه جایی تنها سختی در تهیه بلیط عایدی خانواده ام بوده که اغلب به دلایل مختلف از کندی سایت تا کمبود جا و تکمیل ظرفیت پیش از موعد بوده است‌.

این شهروند کرمانشاهی به وضعیت نابسامانی قطار کرمانشاه اشاره و بیان کرد: حقیقتاً سفرهایی انجام شده از سوی من به عنوان یک شهروند کرمانشاهی تنها از روی اجبار بوده و اگر به اجبار نبود به هیچ عنوان این وسیله نقلیه پر از نقص و کاستی برای مسافرت انتخاب نمی‌کردم.

وی بیان کرد: وضعیت قطار کرمانشاه نیازمند پیگیری جدی است تا به ساماندهی مطلوب خود برسد چرا که با ادامه رویه نامناسب قطار این استان باید شاهد کاهش مراجعه کنندگان و از دست دادی بسیاری از ظرفیت‌های خود باشد. با پیچیدن صدا در صدا مبنی بر فرا رسیدن زمان حرکت صحبت را کوتاه کردم و تصمیم گرفتن همراه با مسافران به داخل قطار بروم تا علاوه بر بازدید از فضای داخلی واگن‌های قطار از میزان رضایتمندی مسافران از وضعیت قطار پرسشی داشته باشم.‌

وضعیت قطار کرمانشاه در شأن همشهریان نیست

پا به قطار گذاشتم و راهی یکی از ولگن‌ها شدم و با وجود اینکه از همین ابتدا متوجه شده بودم که این قطار چنگی به دل مسافران نمی‌زند و تنها به عشق پابوسی امام رضا (ع) آن را انتخاب کردند اما با اجازه وارد یکی از کوپه‌هایی که تعداد خانم جوان در آنجا نشسته بودند شدم و پس از یک احوال پرسی سر سری خواستم که از وضعیت و میزان رضایتشان نسبت به قطار برایم بگویند.

یکی از خانم‌ها گفت: بدون تعارف این قطار اصلاً در شأن مردم ما نیست و به لحاظ ظاهری و امکانات نمی‌تواند مسافران را راضی کند و اگر حتی یک نظر سنجی از تمام مسافران بگیرید متوجه نارضایتی جمعیت زیادی خواهید شد.

این مسافر و همشهری کرمانشاهی ادامه داد: آنچه که بیش از هرچیزی مسافران را اذیت می‌کند عدم برقراری هرروزه سفرهاست که همین امر سبب شده برای تهیه بلیط به دلیل هجوم خریدها با مشکل تهیه بلیط روبه رو شویم.

وی به عدم مدیریت خرید بلیط‌ها اشاره کرد و متذکر شد: مسافر در زمان مراجعه به سایت خرید بلیط وقتی با پر شدن ظرفیت مواجه می‌شود در صورت ضروری بودن سفرش باید به دلال‌ها مراجعه کند که بتواند همان بلیط را به 2 برابر قیمت خریداری کند در حالی که اگر مدیریت درست و افزایش تعداد سفر را داشته باشیم می‌توان دست این افراد را کوتاه کنیم.

قطار کرمانشاه نمره قابل قبولی از مردم دریافت نمی‌کند

این مسافر به نمایندگی از دوستان خود پس از اعلام نارضایتی از وضعیت قطار کرمانشاه، تقاضا کرد: این قطار از 6 سال پیش راه‌اندازی شده و عمر زیادی ندارد اما به قدری فرسوده و نامناسب است که نمی‌توان آن را به راحتی تحمل کرد که بر این اساس از مسئولان متولی خواهش می‌شود که نسبت به ساماندهی خط ریلی و قطار استان کرمانشاه اقدامات جدی و به دور از وعده انجام دهند تا کرمانشاه نیز مانند سایر استان‌ها به وضعیت خوبی برسد.

ساعت حدود 17:30 دقیقه عصر بود و هوا رو به تاریکی می‌رفت که سوت قطار نو پا اما خسته و فرسوده کرمانشاه بار دیگر به صدا در آمد، نکته مهمی که بیش از هرچیزی توجه را جلب می‌کند آن است که استان کرمانشاه ظرفیت‌های گردشگری بالایی دارد که در راستای توسعه آن در حال برداشتن گام‌های مؤثری هستند آگاهی باید توجه داشت که خطوط حمل و نقل شهری از جمله قطار یکی از بسترهای مهمی است که اگر از آن غافل شویم در حوزه گردشگری پیشرفت آن عقب خواهیم ماند.

و حالا به منظور رساندن مطالبات مطرح شده از سوی مردم به گوش مسئولین باید گفت که با وجود جایگاه بالای کرمانشاه در غرب کشور و مرجعیت آن در حوزه‌های مختلف اما مردم به اندازه شأن امکانات و خدمات دریافت نمی‌کنند.

تا به اینجای کار قطار کرمانشاه نمره قابل قبولی از شهروندانش دریافت نکرده و در مقایسه با سایر استان‌های دارای قطار اوضاع وخیمی را تحمل می‌کند اما با وعده‌خالی داده شده و نیز همزمان با خبر افتتاح قطار استان کردستان که در هفته گذشته توسط رئیس جمهور در سفرهای استانی خود داشته امید است این مسئولین نیز نگاه مثبت و اثر بخشی در راستای تأمین زیر ساخت‌ها و بهبود وضعیت قطار استان کرمانشاه داشته باشند.

 

 

شناسه خبر 76258