شناسه خبر:76397
1402/9/6 12:07:26

سپهرغرب - گروه سلامت :رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: انشاالله در چند روز آینده از طریق مرز رفح که به‌تازگی باز شده است، اقلام مورد نیاز کادر درمانی را به غزه ارسال خواهیم کرد.

محمدحسین زارع‌زاده درخصوص اقدامات انسان‌دوستانه مردم ایران و بسیج جامعه پزشکی برای حمایت از فلسطین از آغاز جنگ غزه و اسرائیل تاکنون ابراز کرد: تاکنون بسیج جامعه پزشکی هم‌راستا با سایر ارگان‌های نظام، پیگیر حمایت و کمک‌رسانی به مردم غزه بوده و بیشتر در زمینه‌های تبیینی فعالیت داشته است.

وی در ادامه افزود: ایجاد هماهنگی‌های تجمعات کادر درمان در سراسر کشور که به‌منظور حمایت از مردم و کادر درمانی غزه صورت گرفته، ازجمله مهم‌ترین اقدامات سازمان بسیج جامعه پزشکی بوده است. تا به امروز حداقل دو بار کادر پزشکی تمام بیمارستان‌های کشور برای ابراز همدردی و اعلام آمادگی اعزام به غزه، تجمع کرده‌اند.

زارع‌زاده درخصوص کادر پزشکی داوطلب اعزام به غزه توضیح داد: در روزهای ابتدایی جنگ غزه و اسرائیل، اعضای بسیج جامعه پزشکی دانشگاه تهران پویشی با عنوان «مرهم برای غزه» راه‌اندازی کردند که نزدیک به 16 هزار نفر از کادر درمانی ایران به‌صورت داوطلبانه برای اعزام به غزه ثبت‌نام و اعلام آمادگی کردند؛ همچنین غیر از داوطلبان این پویش‌ هم، شاهد مراجعات تلفنی و حضوری جمع زیادی از کادر بهداشت و درمان کشور به مراکز بسیج جامعه پزشکی در سطح استان‌های مختلف بودیم.

وی درخصوص روند ارسال دارو و تجهیرات پزشکی به غزه گفت: برای تهیه اقلام دارویی و درمانی مورد نیاز بیمارستان‌های غزه فهرستی تهیه و اقداماتی انجام شده است. اما تمام این اقدامات زمانی نتیجه خواهد داد که یک دسترسی و راه ارتباطی با مراکز درمانی غزه ایجاد شود؛ اما تا به امروز هیچ‌گونه دسترسی به نوار غزه مهیا نبوده است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی درخصوص تجهیزات ارسال‌شده توسط ایران توضیح داد: تاکنون یک هواپیما هلال‌احمر که حامل کمک‌های حمایتی ایران بود، در مصر و کشتی ایرانی که برای ارسال کمک‌ها بارگیری شده بود، با همکاری و همراهی هلال‌احمر و سایر ارگان‌هایی که مرتبط با مسائل علوم پزشکی هستند، به غزه ارسال شده است.

وی درباره شرایط بیمارستان‌ها و کادر پزشکی غزه بیان کرد: در این مدت کوتاه بالغ‌بر 300 نفر از کادر بهداشت و درمان غزه شهید و تعداد زیادی از آن‌ها مجروح و مصدوم شده‌اند. درحال حاضر در ایران این آمادگی وجود دارد تعدادی از اعضای کادر درمان که داوطلب برای اعزام به غزه هستند را راهی کنیم، اما هنوز شرایط مهیا نشده است.

زارع‌زاده درخصوص تغییر شرایط به‌دلیل آتش‌بس در غزه توضیح داد: درحال حاضر به‌دلیل آتش‌بسی که صورت گرفته، سکوت نسبی در غزه حاکم شده، اما همچنان بیمارستان‌ها به‌صورت کج‌‌دار و مریز، فعالیت‌هایشان را ادامه می‌دهند. انشاالله بتوانیم در چند روز آینده از طریق مرز رفح که به‌تازگی باز شده است، کمی از اقلام مورد نیاز کادر درمانی غزه را ارسال کنیم.

 

شناسه خبر 76397