شناسه خبر:76445
1402/9/7 11:38:33

سپهرغرب-گروه کارو دانش: شرکت دانش‌بنیان کردستانی «طراح ژاو صنعت» توانست تولید ماشین‌آلات برداشت محصولات غده‌ای را بومی‌سازی کند.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

 
 
راه‌اندازی یک کارخانه ماشین‌آلات کشاورزی بنا به دلایل مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است از رفع نیاز بازار گرفته تا ایجاد اشتغال؛ با افزایش جمعیت و نیاز روزافزون به تولید محصولات کشاورزی، نیاز به ماشین‌آلات کشاورزی نیز افزایش می‌‌یابد، همچنین راه‌اندازی یک کارخانه این امکان به‌وجود می‌آورد تا نیازهای بازار را برآورده کرده و ابزارهای لازم برای بهره‌برداری بهینه از زمین و منابع برای کشاورزان را فراهم می‌کند زیرا با ایجاد این کارخانجات می‌توان بخشی از بیکاری جمعیت جوان را پاسخ داده و فرصتی ارزشمند را برای رونق اقتصادی فراهم آورد
از طرفی هم می‌تواند منجر به توسعه فناوری شود چراکه تولید ماشین‌آلات کشاورزی نیازمند استفاده از دانش روز و فناوری‌های پیشرفته است. حال آنکه راه‌اندازی کارخانجات این‌چنینی در کشور می‌تواند عاملی برای توسعه فناوری و نوآوری در این صنعت باشد. علاوه بر این ایجاد زیرساخت‌های صنعتی، در حوزه درآمدزایی و صادرات نیز مؤثر واقع می‌شوند چراکه ماشین‌آلات کشاورزی از بازار قوی بین‌المللی برخوردار است.

راه‌اندازی این گونه کارخانجات می‌تواند بستری را برای صادرات این محصولات و درآمدزایی را برای کشور به ارمغان آورد به طوری که با عرضه ماشین‌آلات کشاورزی با کیفیت بالا و قیمت رقابتی به بازارهای جهانی، می‌توان ارزآوری و توسعه اقتصادی را برای منطقه فراهم آورد؛ بنابراین راه‌اندازی یک کارخانه و یا شرکت تولید ماشین‌آلات کشاورزی علاوه بر بعد اقتصادی در حوزه اجتماعی و فناوری نیز اهمیت بسزایی دارد.

طی سال‌های اخیر یک شرکت دانش‌بنیان کردستانی با تولید قطعات انواع ماشین‌های برداشت سیب‌زمینی موفق به ساخت این دستگاه‌ها در مدل‌های مختلف شده است؛ خبرنگار سپهرغرب به سراغ مدیرعامل این شرکت با عنوان «طراح ژاو صنعت» رفته و گفت‌وگویی ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

شورش خاطری با بیان اینکه این شرکت در زمینه طراحی و تولید ماشین‌های کشاورزی فعالیت می‌کند و تاکنون دو اختراع در آمریکا و سه اختراع داخلی در این زمینه به ثبت رسانده است گفت: تولید محصول متناسب با درخواست مشتری با شرایط مختلف، ازجمله مزیت‌های این شرکت صنعتی دانش‌محور است.

وی با اشاره به کاربرد ماشین‌های برداشت انواع محصولات غده‌ای نظیر سیب‌زمینی، پیاز و سیر، گفت: مدل‌های مختلف این ماشین با توجه به شرایط کشاورز و اقلیم، اقدام به برداشت محصولات غده‌ای و جمع‌آوری آن‌ها در کیسه، تریلی می‌کند. با توجه به اینکه نوع خاک و اقلیم هر منطقه با دیگری متفاوت است این شرکت می‌تواند در کنار تنوع ماشین‌های تخصصی این حوزه، متناسب با شرایط کشاورزان، سفارش گرفته و ماشین دلخواه آن‌ها را تولید کند.

مدیرعامل شرکت «طراح ژاو صنعت» با تأکید بر اینکه تمام قطعات این ماشین‌ها، تولید این شرکت است و توانسته‌ایم برخی قطعات تحریمی آن نظیر زنجیر که پیشتر از آلمان وارد می‌شد را با کیفیتی به‌مراتب بهتر، در داخل کشور به‌صورت مونتاژی تولید کنیم، ابراز کرد: این قطعات ایران‌ساخت، علاوه بر تولید و فروش در داخل کشور، به برخی کشورها نیز صادر شده، به طوری که تاکنون چند مورد صادرات به کشور عراق صورت گرفته و در آینده‌ای نزدیک، فرآیند صادرات این ماشین‌ها به همسایه ادامه خواهد یافت.

خاطری با تأکید بر اینکه این شرکت در سال 94 به ثبت رسید و در سال 95 به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان وارد عرصه تولید ماشین‌آلات کشاورزی شد، ابراز کرد: هر آنچه تولید می‌کنیم در راستای رفع نیازی از جامعه است؛ به طور مثال ما در عرصه تولید قطعاتی همچون پمپ باد و بازوی اتصال سریع نیز فعالیت داریم.

وی با اشاره به سابقه 15 ساله خود در کارخانه تراکتورسازی تبریز، گفت: همین‌طور که پیشتر عنوان شد یکی از قطعات مهم خارجی که در عرصه برداشت محصولات غده‌ای به‌کار می‌رود زنجیره انتقال محصول است که مدل تسمه‌ای که اغلب برای خاک‌های نرم اروپا طراحی شده از کشور آلمان وارد می‌شد؛ بنابراین ما با بازطراحی آن بر اساس خصوصیات خاک‌های ایران که اغلب خاک رس بوده و سنگین است، توانستیم با مبلغ 20 درصد محصول وارداتی این محصول را بومی‌سازی کنیم حال آنکه نمونه خارجی این محصول در حال حاضر 150 میلیون تومان است.

این فناور کردستانی با بیان اینکه این شرکت با همگرایی صنعت و دانشگاه، از طریق تحصیل‌کرده‌ها و افراد متخصص این حوزه، درصدد راه‌اندازی خط تولید این ماشین‌ها به‌صورت کامل است چراکه در حال حاضر به‌دلیل منابع مالی اندک به‌صورت سفارشی فعالیت می‌کند گفت: بهره‌برداران حوزه کشاورزی به‌سختی تغییر را می‌پذیرند پس باید برای ورود به بازار، یارانه‌ای (سوبسید) را برای بهره‌برداران در نظر گرفت اما این شرکت به‌دلیل نداشتن منابع مالی کافی امکان تولید انبوه و ارائه یارانه به کشاورزان برای خرید محصولات را ندارد.

خاطری، ادامه داد: به‌دلیل اینکه این شرکت در دانشگاه فنی و حرفه‌ای یزدان‌پناه دایر است توانسته‌ایم از ظرفیت دانشجویان علاقه‌مند برای کار در این مجموعه استفاده کنیم به نحوی که در حال حاضر برای 20 تن از دانشجویان این دانشگاه به‌صورت مستقیم و برای 70 نفر از طریق شرکت‌های همکار به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در صورت حمایت یقیناً امکان گسترش فعالیت و ایجاد اشتغال‌زایی برای 300 نفر را داریم اذعان کرد: مشکل بزرگ ما در شرایط فعلی، نقدینگی است که سبب شده تا شتاب توسعه محصولات ما پایین بیاید.

این کارگر مجموعه تراکتورسازی که در کارنامه‌اش سه اختراع ثبت شده و سال جاری نیز به‌عنوان نمونه کشوری انتخاب و معرفی شد با بیان اینکه دارای مدرک کارشناسی ارشد مکانیک بیوسیستم (گرایش طراحی و ساخت ماشین‌های کشاورزی) است گفت: علاوه بر آنچه گفته شد دستگاه تست دیفرانسیل و قفل دیفرانسیل تراکتور، دستگاه تست کنترل کشش تراکتور و غیره از دیگر ماشین‌آلات و قطعاتی است که به‌عنوان اختراع به ثبت رسانده‌ام.

گفتنی است در کارنامه این کارآفرین عنوان دو دوره کارگر نمونه کشوری، پنج دوره کارگر نمونه استانی و جوان برتر استانی در حوزه کارآفرینی، جوان برتر استانی در حوزه اختراعات، پژوهشگر برتر پارک علم و فناوری، برگزیده جشنواره علم تا عمل، برگزیده جشنواره خوارزمی، عضو بنیاد نخبگان ایران و غیره وجود دارد.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد مکانیزاسیون کشاورزی سهم مهمی در توسعه بهره‌وری و رونق تولید در این بخش دارد و از این رو در کنار ارائه تسهیلات به بهره‌برداران، حمایت از تولیدکننده‌های ادوات و تکیه بر توان داخلی می‌بایست مورد توجه دولت باشد.

نمونه آن را می‌توان در شرکت دانش‌بنیان «طراح ژاو صنعت» دید که در نبود این حمایت در سطحی اندک و به‌صورت شفارشی اقدام به تولید می‌کند حال آنکه بنا به ظرفیت و دانش و نیروی کار متخصص این ظرفیت تا 300 نفر قابلیت گسترش دارد این در حالی است که پرداخت این تسهیلات علاوه بر کمک به تولید در بخش کشاورزی موجب رونق تولید در بخش صنعت و تولیدکننده‌های ادوات کشاورزی ازجمله ماشین‌آلات می‌شود و بستر سرمایه‌گذاری برای تنوع تولید و برداشتن گام‌های استوارتر برای خودکفایی 100 درصدی را فراهم می‌کند.

 

 

شناسه خبر 76445