شناسه خبر:76510
1402/9/8 12:39:52

سپهر غرب - گروه کافه کتاب:با توجه به پذیرش دستگاه‌های دیجیتال و پیشرفت‌های فناوری، بازار کتاب‌های تعاملی کودکان تا سال 2030 به میزان قابل توجهی رشد خواهد کرد و به ارزش 962.8 میلیون دلاری خواهد رسید.

بازار جهانی کتاب‌های تعاملی کودکان نرخ رشد ترکیبی سالیانه 4.95٪ را در طول دوره پیش‌بینی به تصویر می‌کشد و عوامل محوری که موجب پیشرفت این صنعت می‌شوند عبارتند از: افزایش پذیرش دستگاه‌های دیجیتال، استفاده روزافزون از ویژگی‌های تعاملی و پیشرفت فناوری.

طبق گزارش منتشر شده شرکت تحقیقاتی کینگز، ارزش بازار جهانی کتاب تعاملی کودکان در سال 2022 به 660.1 میلیون دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 به 962.8 میلیون دلار برسد. این رشد احتمالاً با افزایش پذیرش دستگاه‌های دیجیتال، استفاده روزافزون از ویژگی‌های تعاملی برای مشارکت دادن کودکان در خواندن و یادگیری، و علاقه فزاینده به ارتقای سواد در دوران کودکی افزایش می‌یابد.

با استفاده از فناوری‌های معاصر، کودکان می‌توانند جلسه خواندن جذاب‌تر، خلاقانه، آموزشی، چندوجهی و هیجان‌انگیزتری را تجربه کنند. استفاده از فناوری واقعیت‌افزوده، آموزش از طریق بازی‌های رایانه‌ای و داستان‌سرایی تعاملی و برخی از پیشرفت‌های اخیر در این موارد، رشد بازار را تقویت می‌کند؛ علاوه بر این، با ادامه پیشرفت فناوری و طراحی نوآورانه، بازار کتاب‌های تعاملی کودکان احتمالاً در طول زمان، گسترش یافته و متنوع می‌شود.

***چشم‌انداز رقابتی

مرزهای صنعت کتاب تعاملی کودک در جهان، به‌خاطر حضور بازیگران برجسته در این بازار، گسترش پیدا کرده است، این انتشارات از استراتژی‌های توسعه مؤثری مانند همکاری و مشارکت، برای تقویت جای پای خود در چشم‌انداز بازار استفاده می‌کنند؛ به‌عنوان مثال، در آوریل 2023، مجله Scholastic اعلام کرد، یک منبع چاپی و دیجیتالی جامع برای رفع نیاز روزافزون به مواد نوآورانه ساخته شده است که توسعه علوم، فناوری، مهندسی و مهارت‌های ریاضی (STEM) را تقویت می‌کند. برای ترویج توسعه سواد در کلاس‌های درس دانش‌آموزان کلاس‌های سوم تا ششم به منبع SuperSTEM (یک مرکز تحقیقاتی) دسترسی خواهند داشت.

***ویژگی لمس کتاب فیزیکی برای توسعه محصول

بخش کتاب‌های فیزیکی با ارزش 503.8 میلیون دلاری در سال 2023 بر بازار مسلط شد. کتاب‌های فیزیکی مزیت منحصربه‌فردی در تقویت رشد مهارت‌های کودکان دارند، زیرا آن‌ها در فعالیت‌های برگردان صفحه و کشف بافت‌ها و رنگ‌های مختلف شرکت می‌کنند؛ علاوه بر این، تجارب لمسی و حسی ارائه شده توسط کتاب‌های فیزیکی با فرمت‌های دیجیتال نیز جذابیت‌های خود را دارند و به تقاضای بازار کمک می‌کنند.

علاوه بر این، خانواده‌هایی که به فناوری دسترسی ندارند یا کسانی که تجربه خواندن سنتی‌تری را ترجیح می‌دهند، ممکن است خواندن کتاب‌های فیزیکی را آسان‌تر تلقی کنند. با این حال، گنجاندن اجزای تعاملی در کتاب‌های فیزیکی، می‌تواند تجربه خواندن را بهبود بخشد و مشارکت و درک خوانندگان را تقویت کند. توسعه مهارت‌های سوادآموزی اولیه با استفاده از کتاب‌های فیزیکی و تعاملی کودکان باعث رشد بیشتر بازار این کتاب‌ها می‌شود.

***بهبود توانایی‌های شناختی در کودکان 3-5 ساله برای افزایش فروش در بازار

کتاب‌های رده سنی 3 تا 5 سال با ارزش 247.9 میلیون دلار در سال 2023 بر بازار مسلط است. یکی از عوامل کلیدی که به رشد این نوع کتاب‌ها در بازار کمک می‌کند، توانایی کتاب‌های تعاملی برای کمک به توسعه زبان و توانایی‌های شناختی است. رشد بازار در کتاب‌های تعاملی در درجه اول به استفاده آن‌ها از عناصر لمسی، ازجمله بافت‌ها و ویژگی‌های حسی نسبت داده می‌شود. اهمیت انتخاب کتاب‌های متناسب با سن و مطابق با علایق کودک را نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا تعامل کودکان را در طول مطالعه تشویق می‌کند.

همچنین درک بهتر را تقویت می‌کند و توانایی تفکر انتقادی را در خوانندگان جوان ارتقا می‌دهد؛ علاوه بر این، در دسترس بودن کتاب‌های تعاملی در رسانه‌های فیزیکی و دیجیتالی به خانواده‌ها و مربیان گزینه‌های جایگزین می‌دهد و ظرفیت فروش و دسترسی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

***پذیرش رو به رشد کتاب‌های الکترونیکی باعث رشد بازار می‌شود

کودکان در هر سنی، از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند که منجر به افزایش در دسترس بودن و پذیرش کتاب‌های تعاملی کودکان به شکل دیجیتال شده است. کتاب‌های تعاملی کودکان در حال حاضر توسط تعداد زیادی از ناشران و نویسندگان تولید می‌شوند و از طریق تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌ها در دسترس هستند و راه‌های تازه و جالبی برای خواندن و یادگیری ارائه می‌دهند. انتظار می‌رود بازار کتاب‌های تعاملی کودکان به شکل دیجیتال رشد چشمگیری داشته باشد که توسط فناوری‌های نوآورانه و ویژگی‌های تعاملی پشتیبانی می‌شود، زیرا این کتاب‌ها با تغییر ترجیحات و عادات مطالعه کودکان و بزرگسالان مطابقت دارند.

***افزایش دیجیتالی شدن در آمریکای شمالی برای تقویت توسعه بازار

آمریکای شمالی با ارزشی معادل 245.5 میلیون دلار در سال 2023 بر بازار جهانی کتاب تعاملی کودکان تسلط دارد. رشد منطقه‌ای به افزایش دیجیتالی شدن و افزایش آگاهی میان جمعیت نسبت داده می‌شود. در ایالات متحده، کتاب‌های تعاملی کودکان محبوب هستند و انتخاب زیادی برای کودکان در سنین و علایق مختلف وجود دارد. کتاب‌های تعاملی کودکان در دو نسخه فیزیکی و دیجیتالی در بسیاری از کتاب‌فروشی‌های بزرگ، ازجمله Barnes & Noble و Books-A-Million در دسترس هستند.

در دسترس بودن و دسترسی آماده به کتاب تعاملی کودکان، پیشرفت بازار را تقویت می‌کند؛ به‌عنوان مثال، طیف وسیعی از این کتاب‌ها در بسیاری از اَبَر فروشندگان آنلاین، ازجمله آمازون، در دو قالب فیزیکی و دیجیتال در دسترس است؛ علاوه بر این به‌عنوان بخشی از برنامه درسی و ابتکارات مطالعه، کتابخانه‌ها و مدارس متعددی در سراسر کشور کتاب‌های تعاملی کودکان را ارائه می‌کنند. با افزایش تعداد ناشران و نویسندگانی که مطالبی ارائه می‌کنند که استعداد کودکان را تقویت می‌کند، ایالات متحده بازاری پررونق برای کتاب‌های تعاملی کودکان است.

 

 

شناسه خبر 76510